vytisknout velikost písma Zvýhodňovať elektrické autá nemožno večne. V Nórsku už majú problémy

Zvýhodňovať elektrické autá nemožno večne. V Nórsku už majú problémy

Zvýhodňovanie elektrických automobilov voči tým ostatným je len dočasná záležitosť, ktorá nebude trvať večne. To je jasná vec. Dôkazom nech je Nórsko, na ktorého trhu sú elektrické autá nesmierne obľúbené. Tento elektrický boom však stojí nemalé peniaze a áut už je na ceste toľko, že začínajú spôsobovať problémy. Výsledkom sú čím ďalej častejšie názory, podľa ktorých by nórska vláda mala súčasné nastavenie rýchlo zmeniť.

Konkrétne sa bavíme o možnosti používať pruhy vyhradené pre autobusy. Podľa niektorých štúdií sa v týchto pruhoch pohybuje v čase nórskej dopravnej špičky 85% osobných elektromobilov, čo jednoducho znamená, že sa okrem zápchy v klasickom pruhu tvorí zápcha aj v tomto zvýhodnenom a v zápche stojí mestská hromadná doprava. Elektromobily môžu tiež bezplatne jazdiť do centier miest a používať verejné parkoviská.

Elektrický boom odštartoval v Nórsku po tom, čo táto krajina zaviedla rozsiahle stimuly pre nákup takýchto automobilov. Okrem praktickej časti, ktorá už stráca svoj ​​význam, to je predovšetkým časť ekonomická. Konkrétne oslobodenie od rôznych daní. Práve tento dôvod bol pre 48% majiteľov elektromobilov rozhodujúci. Iba 27% si obstaralo elektromobil kvôli ekológii a 12% chcelo ušetriť čas pri jazde po meste. Oslobodenie od daní už Nórsko stálo približne 500 miliónov eur.

Stimuly mali podľa pôvodných predstáv platiť do konca roka 2017 alebo do dosiahnutia 50 000 predaných elektromobilov. V súčasnosti sa odhaduje, že 50 000 elektrických vozidiel bude na nórskych cestách už začiatkom budúceho roka. Aktuálne ich jazdí 32 000 a záujem stále stúpa. Nórska vláda tak svoje pôvodné plány musí prehodnotiť, pričom v súčasnosti úplne nevie, ako s daným problémom naloží.

Erna Solberg (nórska premiérka) iba vyhlásila, že elektromobily ďalej zostanú finančne zaujímavé. Kvôli svojim ekologickým zásadám chce Nórsko totiž počet elektromobilov aj v budúcnosti zvyšovať, hoci doprava má iba desaťpercentný podiel na produkcii skleníkových plynov, ktoré chcú v Nórsku tak vehementne znižovať. Z predchádzajúcich odsekov je jasné, že ak by sa siahlo na daňové výhody, trh s elektromobilmi sa veľmi pravdepodobne zrúti.

Christina Bu, ako generálna tajomníčka nórskej asociácie elektrických automobilov, by cez vzrastajúci tlak na obmedzenie výhod chcela držať minimálne daňové stimuly do doby, kým nebudú elektrické autá dostatočne konkurovať tým klasickým. Nórskych poplatníkov to vyjde celkom draho.

Zdroj: Businessinsider

Test jazdenky: Audi Q7 slúži dobre, ale len veľkorysému majiteľovi

Test jazdenky: Audi Q7

Veľké prémiové SUV, aj keď je ojazdené, si môže dovoliť len naozaj veľkorysý záujemca s takmer bezodným rozpočtom.

včera | Dalibor Žák
Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Dlhodobo testovaný model Peugeot 2008 zvládne čiastočné ovládanie hlasom a pripojenie na internet. Pripravené aplikácie spoločnosti Peugeot na Slovensku nefungujú. Váš telefón má vždy prednosť, takže hovor vám zakryje parkovaciu kameru aj navigáciu. Ovládanie s minimom tlačidiel je veľmi šikovné. Všetky bežné funkcie obslúžite z volantu.

18. 9. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Optima GT pre Kiu v Európe je stále vlajkovou loďou. Štýlový model Stinger čaká za rohom. A to je ďalšia pieseň.

11. 9. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY