vytisknout velikost písma Zvýhodňovať elektrické autá nemožno večne. V Nórsku už majú problémy

Zvýhodňovať elektrické autá nemožno večne. V Nórsku už majú problémy

Zvýhodňovanie elektrických automobilov voči tým ostatným je len dočasná záležitosť, ktorá nebude trvať večne. To je jasná vec. Dôkazom nech je Nórsko, na ktorého trhu sú elektrické autá nesmierne obľúbené. Tento elektrický boom však stojí nemalé peniaze a áut už je na ceste toľko, že začínajú spôsobovať problémy. Výsledkom sú čím ďalej častejšie názory, podľa ktorých by nórska vláda mala súčasné nastavenie rýchlo zmeniť.

Konkrétne sa bavíme o možnosti používať pruhy vyhradené pre autobusy. Podľa niektorých štúdií sa v týchto pruhoch pohybuje v čase nórskej dopravnej špičky 85% osobných elektromobilov, čo jednoducho znamená, že sa okrem zápchy v klasickom pruhu tvorí zápcha aj v tomto zvýhodnenom a v zápche stojí mestská hromadná doprava. Elektromobily môžu tiež bezplatne jazdiť do centier miest a používať verejné parkoviská.

Elektrický boom odštartoval v Nórsku po tom, čo táto krajina zaviedla rozsiahle stimuly pre nákup takýchto automobilov. Okrem praktickej časti, ktorá už stráca svoj ​​význam, to je predovšetkým časť ekonomická. Konkrétne oslobodenie od rôznych daní. Práve tento dôvod bol pre 48% majiteľov elektromobilov rozhodujúci. Iba 27% si obstaralo elektromobil kvôli ekológii a 12% chcelo ušetriť čas pri jazde po meste. Oslobodenie od daní už Nórsko stálo približne 500 miliónov eur.

Stimuly mali podľa pôvodných predstáv platiť do konca roka 2017 alebo do dosiahnutia 50 000 predaných elektromobilov. V súčasnosti sa odhaduje, že 50 000 elektrických vozidiel bude na nórskych cestách už začiatkom budúceho roka. Aktuálne ich jazdí 32 000 a záujem stále stúpa. Nórska vláda tak svoje pôvodné plány musí prehodnotiť, pričom v súčasnosti úplne nevie, ako s daným problémom naloží.

Erna Solberg (nórska premiérka) iba vyhlásila, že elektromobily ďalej zostanú finančne zaujímavé. Kvôli svojim ekologickým zásadám chce Nórsko totiž počet elektromobilov aj v budúcnosti zvyšovať, hoci doprava má iba desaťpercentný podiel na produkcii skleníkových plynov, ktoré chcú v Nórsku tak vehementne znižovať. Z predchádzajúcich odsekov je jasné, že ak by sa siahlo na daňové výhody, trh s elektromobilmi sa veľmi pravdepodobne zrúti.

Christina Bu, ako generálna tajomníčka nórskej asociácie elektrických automobilov, by cez vzrastajúci tlak na obmedzenie výhod chcela držať minimálne daňové stimuly do doby, kým nebudú elektrické autá dostatočne konkurovať tým klasickým. Nórskych poplatníkov to vyjde celkom draho.

Zdroj: Businessinsider

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY