vytisknout velikost písma Zvýhodňovať elektrické autá nemožno večne. V Nórsku už majú problémy

Zvýhodňovať elektrické autá nemožno večne. V Nórsku už majú problémy

Zvýhodňovanie elektrických automobilov voči tým ostatným je len dočasná záležitosť, ktorá nebude trvať večne. To je jasná vec. Dôkazom nech je Nórsko, na ktorého trhu sú elektrické autá nesmierne obľúbené. Tento elektrický boom však stojí nemalé peniaze a áut už je na ceste toľko, že začínajú spôsobovať problémy. Výsledkom sú čím ďalej častejšie názory, podľa ktorých by nórska vláda mala súčasné nastavenie rýchlo zmeniť.

Konkrétne sa bavíme o možnosti používať pruhy vyhradené pre autobusy. Podľa niektorých štúdií sa v týchto pruhoch pohybuje v čase nórskej dopravnej špičky 85% osobných elektromobilov, čo jednoducho znamená, že sa okrem zápchy v klasickom pruhu tvorí zápcha aj v tomto zvýhodnenom a v zápche stojí mestská hromadná doprava. Elektromobily môžu tiež bezplatne jazdiť do centier miest a používať verejné parkoviská.

Elektrický boom odštartoval v Nórsku po tom, čo táto krajina zaviedla rozsiahle stimuly pre nákup takýchto automobilov. Okrem praktickej časti, ktorá už stráca svoj ​​význam, to je predovšetkým časť ekonomická. Konkrétne oslobodenie od rôznych daní. Práve tento dôvod bol pre 48% majiteľov elektromobilov rozhodujúci. Iba 27% si obstaralo elektromobil kvôli ekológii a 12% chcelo ušetriť čas pri jazde po meste. Oslobodenie od daní už Nórsko stálo približne 500 miliónov eur.

Stimuly mali podľa pôvodných predstáv platiť do konca roka 2017 alebo do dosiahnutia 50 000 predaných elektromobilov. V súčasnosti sa odhaduje, že 50 000 elektrických vozidiel bude na nórskych cestách už začiatkom budúceho roka. Aktuálne ich jazdí 32 000 a záujem stále stúpa. Nórska vláda tak svoje pôvodné plány musí prehodnotiť, pričom v súčasnosti úplne nevie, ako s daným problémom naloží.

Erna Solberg (nórska premiérka) iba vyhlásila, že elektromobily ďalej zostanú finančne zaujímavé. Kvôli svojim ekologickým zásadám chce Nórsko totiž počet elektromobilov aj v budúcnosti zvyšovať, hoci doprava má iba desaťpercentný podiel na produkcii skleníkových plynov, ktoré chcú v Nórsku tak vehementne znižovať. Z predchádzajúcich odsekov je jasné, že ak by sa siahlo na daňové výhody, trh s elektromobilmi sa veľmi pravdepodobne zrúti.

Christina Bu, ako generálna tajomníčka nórskej asociácie elektrických automobilov, by cez vzrastajúci tlak na obmedzenie výhod chcela držať minimálne daňové stimuly do doby, kým nebudú elektrické autá dostatočne konkurovať tým klasickým. Nórskych poplatníkov to vyjde celkom draho.

Zdroj: Businessinsider

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY