vytisknout velikost písma Zvolávacia akcia: Každé piate auto muselo tento rok v USA do servisu

Zvolávacia akcia: Každé piate auto muselo tento rok v USA do servisu

Rok 2014 je z hľadiska zvolávacích servisných akcií rekordný. A pretože do konca roka zostáva ešte niečo cez dva mesiace, dá sa predpokladať, že k súčasným 52 miliónom tento rok zvolávaných áut v USA ešte nejaké pribudnú. Ľahko sa tak môže celkové číslo vyšplhať na dvojnásobok pôvodného rekordu. V roku 2004 muselo len v USA do servisov vyše 30 miliónov áut. 

Zaujímavé je, že v USA bolo tento rok vyhlásených 544 samostatných zvolávacích akcií. To sú skoro dve zvolávacie akcie denne! Najväčší podiel na tom má koncern General Motors, ktorý tento rok vyhlásil už 70 zvolávacích akcií. Tie dopadli na 26,5 milióna vozidiel, teda viac ako polovicu všetkých zvolávaných áut.

Len pripomenieme, že jednou z najväčších zvolávacích akcií tohto roku bola aféra so spínacími skrinkami práve u General Motors, ktorá sa dotkla skoro osem miliónov áut. Zaujímavé tiež je, že tých 52 miliónov zvolávaných áut je vlastne pätina registrovaných osobných vozidiel v USA. Čiže každé piate auto na amerických cestách muselo tento rok do servisu. 

Americké automobilky sú teraz oveľa opatrnejšie a vyhlasujú zvolávacie akcie aj na drobnejšie problémy. Od úradov im totiž za utajené problémy hrozia veľmi vysoké pokuty. To je napríklad prípad Chrysleru, ktorý zvoláva asi 300 000 Jeepov Grand Cherokee kvôli ovládaniu okien, kde môže dôjsť ku skratu. Síce sa to ešte v žiadnom aute nestalo, ale automobilka reaguje na možný problém preventívne. 

Masívne zvolávacie akcie sa netýkajú len veľkých automobiliek. Dokonca aj výrobcovia exkluzívnych superšportov, ako napríklad Koenigsegg alebo Ferrari, museli vyhlásiť doslova kuriózne zvolávacie akcie na jednotlivé kusy, v prípade švédskeho výrobcu dokonca len na jedno jediné auto predané zákazníkovi v USA.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY