vytisknout velikost písma Zvolávacia akcia: Každé piate auto muselo tento rok v USA do servisu

Zvolávacia akcia: Každé piate auto muselo tento rok v USA do servisu

Rok 2014 je z hľadiska zvolávacích servisných akcií rekordný. A pretože do konca roka zostáva ešte niečo cez dva mesiace, dá sa predpokladať, že k súčasným 52 miliónom tento rok zvolávaných áut v USA ešte nejaké pribudnú. Ľahko sa tak môže celkové číslo vyšplhať na dvojnásobok pôvodného rekordu. V roku 2004 muselo len v USA do servisov vyše 30 miliónov áut. 

Zaujímavé je, že v USA bolo tento rok vyhlásených 544 samostatných zvolávacích akcií. To sú skoro dve zvolávacie akcie denne! Najväčší podiel na tom má koncern General Motors, ktorý tento rok vyhlásil už 70 zvolávacích akcií. Tie dopadli na 26,5 milióna vozidiel, teda viac ako polovicu všetkých zvolávaných áut.

Len pripomenieme, že jednou z najväčších zvolávacích akcií tohto roku bola aféra so spínacími skrinkami práve u General Motors, ktorá sa dotkla skoro osem miliónov áut. Zaujímavé tiež je, že tých 52 miliónov zvolávaných áut je vlastne pätina registrovaných osobných vozidiel v USA. Čiže každé piate auto na amerických cestách muselo tento rok do servisu. 

Americké automobilky sú teraz oveľa opatrnejšie a vyhlasujú zvolávacie akcie aj na drobnejšie problémy. Od úradov im totiž za utajené problémy hrozia veľmi vysoké pokuty. To je napríklad prípad Chrysleru, ktorý zvoláva asi 300 000 Jeepov Grand Cherokee kvôli ovládaniu okien, kde môže dôjsť ku skratu. Síce sa to ešte v žiadnom aute nestalo, ale automobilka reaguje na možný problém preventívne. 

Masívne zvolávacie akcie sa netýkajú len veľkých automobiliek. Dokonca aj výrobcovia exkluzívnych superšportov, ako napríklad Koenigsegg alebo Ferrari, museli vyhlásiť doslova kuriózne zvolávacie akcie na jednotlivé kusy, v prípade švédskeho výrobcu dokonca len na jedno jediné auto predané zákazníkovi v USA.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY