vytisknout velikost písma Zvolávacia akcia: Každé piate auto muselo tento rok v USA do servisu

Zvolávacia akcia: Každé piate auto muselo tento rok v USA do servisu

Rok 2014 je z hľadiska zvolávacích servisných akcií rekordný. A pretože do konca roka zostáva ešte niečo cez dva mesiace, dá sa predpokladať, že k súčasným 52 miliónom tento rok zvolávaných áut v USA ešte nejaké pribudnú. Ľahko sa tak môže celkové číslo vyšplhať na dvojnásobok pôvodného rekordu. V roku 2004 muselo len v USA do servisov vyše 30 miliónov áut. 

Zaujímavé je, že v USA bolo tento rok vyhlásených 544 samostatných zvolávacích akcií. To sú skoro dve zvolávacie akcie denne! Najväčší podiel na tom má koncern General Motors, ktorý tento rok vyhlásil už 70 zvolávacích akcií. Tie dopadli na 26,5 milióna vozidiel, teda viac ako polovicu všetkých zvolávaných áut.

Len pripomenieme, že jednou z najväčších zvolávacích akcií tohto roku bola aféra so spínacími skrinkami práve u General Motors, ktorá sa dotkla skoro osem miliónov áut. Zaujímavé tiež je, že tých 52 miliónov zvolávaných áut je vlastne pätina registrovaných osobných vozidiel v USA. Čiže každé piate auto na amerických cestách muselo tento rok do servisu. 

Americké automobilky sú teraz oveľa opatrnejšie a vyhlasujú zvolávacie akcie aj na drobnejšie problémy. Od úradov im totiž za utajené problémy hrozia veľmi vysoké pokuty. To je napríklad prípad Chrysleru, ktorý zvoláva asi 300 000 Jeepov Grand Cherokee kvôli ovládaniu okien, kde môže dôjsť ku skratu. Síce sa to ešte v žiadnom aute nestalo, ale automobilka reaguje na možný problém preventívne. 

Masívne zvolávacie akcie sa netýkajú len veľkých automobiliek. Dokonca aj výrobcovia exkluzívnych superšportov, ako napríklad Koenigsegg alebo Ferrari, museli vyhlásiť doslova kuriózne zvolávacie akcie na jednotlivé kusy, v prípade švédskeho výrobcu dokonca len na jedno jediné auto predané zákazníkovi v USA.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY