vytisknout velikost písma Zníženie emisií či veľa elektromobilov. Nástup elektrických áut je takmer istý

V blízkej budúcnosti sa na trhu zaručene objaví veľa elektromobilov. Návrh Európskej komisie požaduje zníženie priemernej produkcie emisií CO2 o 30% v roku 2030 oproti roku 2021. Kto bude ponúkať veľa elektromobilov a hybridov, na neho sa budú vzťahovať nižšie požiadavky čo do produkcie emisií. Pokuta za každý gram CO2 naviac je v prepočte zhruba 80 eur za každý predaný automobil.
Zníženie emisií či veľa elektromobilov. Nástup elektrických áut je takmer istý

Európska komisia dnes predstavila návrh na zníženie emisií automobilov. Ten už nestanovuje presné číslo, ako tomu je v súčasnosti, ale počíta s percentuálnym znížením produkcie emisií CO2. Do roku 2025 to má byť minimálne o pätnásť percent menej v porovnaní s rokom 2021, do roku 2030 by mal pokles dosiahnuť tridsať percent.

Pre niektoré "zelené" organizácie, ktorých členovia by sa zo všetkého najradšej vrátili späť ku koňom, je to sklamanie. V nedávnej minulosti sa objavovali požiadavky na zníženie o šesťdesiat percent a v hre bolo dokonca aj zavedenie pevných kvót na predaj elektrických automobilov. Z toho našťastie zišlo. Výrobcovia budú podľa návrhu motivovaní k rýchlemu uvedeniu elektromobilov trochu inak. Ideálom komisia je podiel nízkoemisných áut (elektromobilov a automobilov s produkciou emisií CO2 pod 50 g) 15% v roku 2025 a 30% v roku 2030. Automobilky, ktorým sa takého podielu podarí dosiahnuť, budú odmenené v podobe nižších nárokov na zníženie celkových priemerných emisií.

Kto stanovené limity priemerných emisií nesplní, ten bude musieť zaplatiť pokutu v prepočte 80 eur za každý gram navyše u každého predaného auta v danom roku. V súčte by tak mohlo ísť o obrovské sumy. Len pre pripomenutie dodajme, že aktuálnym cieľom je priemerná produkcia emisií 95 g/km do roku 2021. V dôsledku aféry Dieselgate sa potom navyše začali oficiálne merania vykonávať podľa prísnejšej metodiky.

Pokiaľ bude návrh schválený, nástup elektromobilov bude nevyhnutný. Súdiac podľa toho, čo automobilky tvrdili napríklad počas tohtoročného autosalónu vo Frankfurte, ale nepôjde o žiadne veľké prekvapenie. Keď totiž sčítame iba sľuby koncernu VW, Mercedesu a BMW, dostaneme dohromady viac než stovku nových elektromobilov do roku 2025. A to nepočítame hybridy.

V praxi by sme sa mali v lepšom prípade dočkať elektrických alternatív k väčšine ponúkaných modelov, takže nakoniec bude záležať najviac na tom, ako sa k podpore elektromobility postavia jednotlivé krajiny. Dlhodobo sa totiž ukazuje (aktuálne o tom píše napríklad CNBC), že priemerní zákazníci o elektromobily a hybridy záujem nemajú, takže je potrebné im ich nejakým spôsobom vnútiť, ako to robia napríklad v Holandsku alebo v Nórsku. V Nórsku už ale majú elektromobilov toľko, že začínajú zavádzať nové dane podľa hmotnosti.

Problémom je samozrejme aj nedostatočná infraštruktúra, čo podľa aktuálneho návrhu komisie vyriešia investície vo výške 800 miliónov eur na výstavbu dobíjacích staníc a ďalších 200 miliónov eur určených pre vývoj batérií.

Automobilky, ktoré vygenerujú menej ako tisíc predaných áut ročne, dostanú výnimku a emisné obmedzenia sa ich týkať nebudú.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY