vytisknout velikost písma Zmerali sme benzín s oktánovým číslom 95, 98 a 100. Výsledok prekvapil

Podľa pokynov výrobcu by sme mali do rýchleho Leonu tankovať benzín s oktánovým číslom minimálne 98. Vyskúšali sme, čo sa stane, keď motor nakŕmime len deväťdesiatpäťkou - a naopak či sa prémiový 100oktanový benzín prejaví ďalším zvýšením výkonu.
Zmerali sme benzín s oktánovým číslom 95, 98 a 100. Výsledok prekvapil

Dvojlitrový štvorvalec 2.0 TSI pod kapotou nášho Leon ST Cupra sa pýši naozaj úctyhodnými nominálnymi parametrami. Výrobca uvádza najvyšší výkon 206 kW (280 k) v 5600-6500 ot./min. a krútiaci moment 350 Nm v rozmedzí 1750-6500 ot./min. Existuje aj slabšie prevedenie, ktoré sa ale na Slovensku vôbec nepredáva. Medzitým naopak prišiel na trh posilnený vrcholný variant. Označenie 290 prezrádza, že hodnota špičkového výkonu narástla o ďalších 10 koní.

Doterajšie diely dlhodobého testu:

Testy | Kombi | Športové autá | Seat

Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Bude to jazda!

Testy | Kombi | Športové autá | Seat

Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahne

Testy | Kombi | Palivo | Športové autá | Seat

Dlhodobý test: Seat Leon ST Cupra vie jazdiť aj za sedem litrov

Testy | Video | Kombi | Športové autá | Štatistiky | Seat | Škoda

Duel na okruhu: Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia RS 230 Combi

Testy | Video | Kombi | Športové autá | Seat

Seat Leon ST Cupra: Zimné pneumatiky predĺžia brzdnú dráhu o 26%

Samozrejme sme odviezli Leon ST Cupra na valcovú skúšobňu spoločnosti Dieselpower, aby sme overili, či sa vysoké oficiálne hodnoty potvrdia aj v skutočnosti. Tentokrát sme ale chceli urobiť aj niečo naviac. Po dohovore s odborníkmi z Diesepoweru sme sa dohodli, že dlhodobo testované auto zmeriame celkom trikrát - zakaždým s iným palivom v nádrži. Zaujímalo nás, ako sa rozdielne oktánové číslo podpíše na maximálnych hodnotách výkonu a krútiaceho momentu aj ich priebehu.

IMG_0123xxxxx.jpgIMG_0127xxxxx.jpgIMG_0128xxxxxx.jpg
Seat Leon ST Cupra na valcovej skúšobni Dieselpower v českých Modleticiach

Seat odporúča tankovať do rýchleho Leonu benzín s oktánovým číslom 98. Takéto palivo lepšie odoláva detonačnému horeniu - možno ho stlačiť na väčší tlak, než sa samo vznieti. Bez rizika poškodenia motora môžete jazdiť aj na bežný Natural 95. Motor je totiž osadený senzormi klepania, ktoré zistia prítomnosť detonačného spaľovania a odovzdajú túto informáciu riadiacej jednotke. Tá následne nastaví menší predstih, čím motor ochráni, avšak za cenu straty výkonu. Ale ako veľkej?

Natural 98

Najprv sme načerpali do takmer prázdnej nádrže Natural 98 a polovicu z neho prejazdili, aby sme mali istotu, že sa v palivovej sústave nenachádzajú zvyšky predchádzajúceho benzínu. Mimochodom, zohnať na pumpe deväťdesiatosmičku nie je len tak. Väčšina menších čerpacích staníc benzín s vyšším oktánovým číslom vôbec nemá, veľké reťazce potom ponúkajú buď Natural 95, alebo aditivovaný prémiový benzín s oktánovým číslom 100 - a to len na prevádzkach vo väčších mestách alebo u diaľnic. Preto sme neboli príliš vyberaví a uspokojili sa s neznačkovým Natural 98 od Albertu (ČR).

A Leonu tento benzín chutil. Nominálnej hodnoty najvyššieho výkonu 280 k dosiahol už asi v 5300 ot./min., Namerané maximum sa vyšplhalo na rovných 300 koní v 6081 ot./min. Z grafu navyše vidíte, že horná oblasť výkonu je naozaj plochá.

Krútiaci moment v oblasti maxima mierne kolíše, ale pod udávaných 350 Nm neklesne nikde medzi 2200-5800 min-1. Pravda, zatiaľ čo podľa výrobcu má byť maximum k dispozícii už pri 1750 otáčkach, my sme v tomto bode namerali "len" 300 Nm. V 4332 otáčkach potom krútiaci moment dosiahol špičkovej hodnoty 384 Nm.

graf20150922_d2377_m2_st5_serie_albert98-okt._palivo.jpg
Graf výkonu a krútiaceho momentu. Palivo: Natural 98, Albert

Čo sa stane, keď opäť vyjazdíme nádrž, natankujeme bežný Natural 95 (na OMV) a po ďalších niekoľkých stovkách kilometrov sa do dielní firmy Dieselpower vrátime?

Natural 95

Krivky majú zásadne odlišný tvar, namerané maxima sú nižšie, ale nie o veľa - 294 koní a 373 Nm. To je stále výrazne viac, ako udáva Seat. Vzhľadom k rozdielu v cene medzi Natural 95 a 98 by hocikoho mohlo napadnúť, že priplácať za drahší benzín len kvôli tým niekoľkým koňom a newtonmetrom navyše je vlastne celkom zbytočné.

graf20150918_d2377_m1serie.jpg
Graf výkonu a krútiaceho momentu. Palivo: Natural 95, OMV

Najviac sme sa ale tešili na poslednú časť skúšky. Teda tešil som sa na ňu ja. Do Seatu väčšinou tankujem prémiový benzín OMV MaxxMotion 100.

MaxxMotion 100

Hoci Leon nie je môj a drvivú väčšinu prejazdeného paliva hradím z vlastných peňazí, chcem autu dopriať to najlepšie a navyše mám pocit, že motor potom ide lepšie - tichšie, energickejšie, ochotnejšie.

Placebo? Možno aditíva. Zvýšenie výkonu sa ale v žiadnom prípade nekoná. Maximálna hodnota bola dokonca najnižšia zo všetkých troch pokusov! V Dieselpoweri namerali len 289 koní, krútiaci moment dosiahol hodnotu 384 Nm. Krivky mali tiež opäť veľmi podobný priebeh.

graf20151125_d2377_m3serie.jpg
Graf výkonu a krútiaceho momentu. Palivo: MaxxMotion 100, OMV

Pre prehľadnosť uvádzame všetky tri merania v tabuľke aj v spoločnom grafe:

Porovnanie benzínov s rôznym oktánovým číslom: Namerané hodnoty
Palivo Natural 95 Natural 98 MaxxMotion 100
Predajca OMV Albert OMV
Najvyšší výkon kW (k) 216 (294) 221 (300) 213 (289)
v ot./min. 6476 6081 5956
Najvyšší krútiaci moment Nm 373 384 378
v ot./min. 4320 4332 4189
graf20151125_d2377_m1 m2 m3serie.jpg
Spoločný graf ukazuje výsledky všetkých troch meraní

Mali by sme zdôrazniť, že náš pokus bol orientačný a rozhodne nespĺňal nároky vedeckého experimentu. Do nameraných výsledkov mohol prehovoriť rad vplyvov od atmosférických podmienok až po technické limity použitého meracieho zariadenia. (Môžeme však vylúčiť, že pri meraní MaxxMotion 100 boli v palivovej sústave zvyšky iného benzínu. Skúšky neprebiehali tesne po sebe a keď sme merali 100-oktanový benzín, bola to štvrtá nádrž v rade.)

Rozhodne nehovoríme, že tankovať prémiové vysokooktánové benzíny nemá žiadny zmysel. Aditíva v nich obsiahnuté môžu podľa laboratórnych skúšok prispieť k ochrane motora a predĺženiu jeho životnosti. Rôzne motory navyše reagujú na rozdiely v oktánové číslo rôzne. Ak teda tankujete "stovku" a máte z toho dobrý pocit, rozprávať vám to nebudeme. Ak ale priplácate za oktány len kvôli vyššiemu výkonu, náš malý experiment naznačuje, že prechodom na obyčajný benzín nič moc nestratíte.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY