vytisknout velikost písma Zmerali sme Audi SQ7 TDI na brzde. Predviedlo monštrózny výkon

Priebehy pri našom meraní neboli tak úžasné, ako to vyplýva z technických údajov, ale namerané maximá sú ešte vyššie.
Zmerali sme Audi SQ7 TDI na brzde. Predviedlo monštrózny výkon

Audi SQ7 TDI je nová vrcholná verzia veľkého sedemmiestneho SUV. Jej pýchou je neobvykle riešený motor. Vidlicový osemvalec 4.0 TDI je tu preplňovaný nielen dvoma výfukovými turbodúchadlami, ale tiež elektricky poháňaným kompresorom.

Trojitý doping

Obe výfukové turbá sú sekvenčné - jedno pracuje v nízkych, druhé vo vysokých otáčkach. Elektricky poháňaný kompresor (EPC) ich dopĺňa podľa potreby. Plniaci pretlak vyvinie za 250 milisekúnd a točí sa rýchlosťou až 70 000 min-1. Jeho prínos sa najviac prejaví v nízkych otáčkach, kde preplňované motory obvykle trpia tzv. turboefektom - oneskorenou reakciou na zošliapnutie plynu.

Audi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-2.jpgAudi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-3.jpg

Turbodúchadlo (alebo dúchadla) sa totiž roztáčajú prúdením výfukových plynov a po zošliapnutí pravého pedála nejakú dobu trvá, než prúd získa patričnú inzenzitu a roztočí rotor turbodúchadla naplno. EPC by mal toto oneskorenie vykryť. Je poháňané kompaktným elektromotorom a využíva 48V elektroinštaláciu.

Dalším novým technickým riešením motora je systém Audi valvelift (AVS) s dvoma profilmi vačky pre každý ventil. Na strane nasávania sa tak optimalizuje plnenie, zatiaľ čo na strane výfuku sa AVS využíva na riadenie sekvenčného preplňovania. Od každého z dvojice výfukových ventilov v každom valci smeruje hermeticky oddelený prúd výfukových plynov k jednému z dúchadiel. V nízkych otáčkach zostáva jeden z ventilov zatvorený, takže celý prúd smeruje k jedinému turbu. Otvára sa až pri väčšom zaťažení alebo vo vysokých otáčkach. Vstrekovanie common-rail pracuje s tlakom až 2500 barov.

Audi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-4.jpgAudi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-6.jpg

Čísla hodné lokomotívy

Parametre sľubované výrobcom berú dych. Audi SQ7 TDI má "papierovo" najvyšší výkon 320 kW (435 k) v 3750-5000 min-1, zatiaľ čo krútiaci moment neklesne pod maximálnych 900 Nm v rozsahu 1000-3250 min-1. Aká je skutočnosť, to sme vyrazili overiť do českých Modleticiach na valcovú skúšobňu firmy Dieselpower.

Najprv zlé správy. Výkon padá skôr, ako výrobca sľubuje, pokles nastáva okolo 4600 otáčok. A približne v 2400 min-1 sa na momentovej krivke objavuje záhadný prepad, ktorý pri jazde necítite, ale na brzde sa opakoval so železnou pravidelnosťou pri každom pokuse. Pred rokmi sme videli niečo podobné u trojito preplňovaného šesťvalca BMW, zrejme sa jedná o prepínanie medzi oboma turbodúchadlami. Opýtame sa v Audi a ich vysvetlenie do článku doplníme.

A teraz teda dobré správy. Namerané maxima prekonávajú údaje výrobcu viac než symbolicky. Výkon 348 kW je takmer o deväť percent vyšší, zatiaľ čo krútiaci moment 946 Nm predstavuje oproti udávanej hodnote navýšenie o päť percent. Mimochodom, 946 Nm. 946 Nm! Vstrebávajte to chvíľu.

Audi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-10.jpgAudi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-8.jpg

Presvedčivé sú aj priebehy. Nad udávaným maximom 320 kW sa krivka výkonu drží v rozsahu približne 3300-4600 min-1. Krútiaci moment 900 Nm alebo viac je k dispozícii od nejakých 1300 do 2300 a potom opäť od 2600 až do 3500 otáčok za minútu, kde sa krivka výkonu pretína s tou momentovou.

Ešte zaujímavejšie by samozrejme bolo zistiť, ako sa tieto pôsobivé parametre prejavujú pri reálnej akcelerácii na ceste. Ale nebojte sa, aj to je v pláne ...

graf20161004_d2666_m2serie2-696x492.jpg

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY