vytisknout velikost písma Zmerali sme Audi SQ7 TDI na brzde. Predviedlo monštrózny výkon

Priebehy pri našom meraní neboli tak úžasné, ako to vyplýva z technických údajov, ale namerané maximá sú ešte vyššie.
Zmerali sme Audi SQ7 TDI na brzde. Predviedlo monštrózny výkon

Audi SQ7 TDI je nová vrcholná verzia veľkého sedemmiestneho SUV. Jej pýchou je neobvykle riešený motor. Vidlicový osemvalec 4.0 TDI je tu preplňovaný nielen dvoma výfukovými turbodúchadlami, ale tiež elektricky poháňaným kompresorom.

Trojitý doping

Obe výfukové turbá sú sekvenčné - jedno pracuje v nízkych, druhé vo vysokých otáčkach. Elektricky poháňaný kompresor (EPC) ich dopĺňa podľa potreby. Plniaci pretlak vyvinie za 250 milisekúnd a točí sa rýchlosťou až 70 000 min-1. Jeho prínos sa najviac prejaví v nízkych otáčkach, kde preplňované motory obvykle trpia tzv. turboefektom - oneskorenou reakciou na zošliapnutie plynu.

Audi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-2.jpgAudi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-3.jpg

Turbodúchadlo (alebo dúchadla) sa totiž roztáčajú prúdením výfukových plynov a po zošliapnutí pravého pedála nejakú dobu trvá, než prúd získa patričnú inzenzitu a roztočí rotor turbodúchadla naplno. EPC by mal toto oneskorenie vykryť. Je poháňané kompaktným elektromotorom a využíva 48V elektroinštaláciu.

Dalším novým technickým riešením motora je systém Audi valvelift (AVS) s dvoma profilmi vačky pre každý ventil. Na strane nasávania sa tak optimalizuje plnenie, zatiaľ čo na strane výfuku sa AVS využíva na riadenie sekvenčného preplňovania. Od každého z dvojice výfukových ventilov v každom valci smeruje hermeticky oddelený prúd výfukových plynov k jednému z dúchadiel. V nízkych otáčkach zostáva jeden z ventilov zatvorený, takže celý prúd smeruje k jedinému turbu. Otvára sa až pri väčšom zaťažení alebo vo vysokých otáčkach. Vstrekovanie common-rail pracuje s tlakom až 2500 barov.

Audi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-4.jpgAudi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-6.jpg

Čísla hodné lokomotívy

Parametre sľubované výrobcom berú dych. Audi SQ7 TDI má "papierovo" najvyšší výkon 320 kW (435 k) v 3750-5000 min-1, zatiaľ čo krútiaci moment neklesne pod maximálnych 900 Nm v rozsahu 1000-3250 min-1. Aká je skutočnosť, to sme vyrazili overiť do českých Modleticiach na valcovú skúšobňu firmy Dieselpower.

Najprv zlé správy. Výkon padá skôr, ako výrobca sľubuje, pokles nastáva okolo 4600 otáčok. A približne v 2400 min-1 sa na momentovej krivke objavuje záhadný prepad, ktorý pri jazde necítite, ale na brzde sa opakoval so železnou pravidelnosťou pri každom pokuse. Pred rokmi sme videli niečo podobné u trojito preplňovaného šesťvalca BMW, zrejme sa jedná o prepínanie medzi oboma turbodúchadlami. Opýtame sa v Audi a ich vysvetlenie do článku doplníme.

A teraz teda dobré správy. Namerané maxima prekonávajú údaje výrobcu viac než symbolicky. Výkon 348 kW je takmer o deväť percent vyšší, zatiaľ čo krútiaci moment 946 Nm predstavuje oproti udávanej hodnote navýšenie o päť percent. Mimochodom, 946 Nm. 946 Nm! Vstrebávajte to chvíľu.

Audi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-10.jpgAudi-SQ7-TDI-na-brzdě-Dieselpower-8.jpg

Presvedčivé sú aj priebehy. Nad udávaným maximom 320 kW sa krivka výkonu drží v rozsahu približne 3300-4600 min-1. Krútiaci moment 900 Nm alebo viac je k dispozícii od nejakých 1300 do 2300 a potom opäť od 2600 až do 3500 otáčok za minútu, kde sa krivka výkonu pretína s tou momentovou.

Ešte zaujímavejšie by samozrejme bolo zistiť, ako sa tieto pôsobivé parametre prejavujú pri reálnej akcelerácii na ceste. Ale nebojte sa, aj to je v pláne ...

graf20161004_d2666_m2serie2-696x492.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY