vytisknout velikost písma ZIS 110 (1945-1958): Packard zo socialistického tábora

Sovieti sa pri vývoji štátnickej limuzíny ako mnohokrát predtým a potom nechali inšpirovať v USA. Otvorené ZISy 110 jazdili v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch pri vojenských prehliadkach v bývalom Československu.
ZIS 110 (1945-1958): Packard zo socialistického tábora
Zoznam kapitol
  1. ZIS 110 - vývoj
  2. ZIS 110 - jednotlivé verzie
  3. ZIS 110 - kompletná fotogaléria

Na začiatku vývoja ZISu 110 stáli vlastne dvaja najvyšší predstavitelia mocností: USA a Sovietskeho zväzu. Franklin Delano Roosevelt predstavil a následne daroval Stalinovi Packard Super Eight ročníka 1942. Automobilka, ktorá niesla Stalinovo meno (CIS - Zavod imeni Stalina) vyrábala do vypuknutia Veľkej vlasteneckej vojny predchodcu typového označenia 101, toho poháňal osemvalec 5,77 l s 90 a neskôr 110 koňmi. O vyložene štátnickú limuzínu však nešlo, bolo ich vyrobené skoro 8,8 tisíc.

Kópia, alebo inšpirácia?

Sovietsky vodca rozhodol, že konštruktéri Boris Fitterman, Guseva Ziegel vyjdú z jedného z najlepších vozidiel úvodu štyridsiatych rokov. Aj za neho dostali v roku 1946 Stalinovu cenu. Diktátor, ktorý si luxusný koráb obľúbil, na tento projekt osobne dohliadal a rozbehol sa na jeho priamy príkaz... Svoje určite spravila aj obchodná delegácia, ktorá s predstaviteľmi Packardu rokovala o dodávkach leteckých motorov a navštívila detroitskú továreň, ktorej ruiny stoja dodnes.

1944 zis_110_opytnyj_1.jpg1945 zis_110.jpeg1945 zis_110_7.jpg
Predsériový exemplár ZISu 110 jazdil už na konci roku 1944, ďalších päť vozidiel bolo hotových do augusta 1945

Hoci sa všeobecne traduje, že sa jednalo o vernú kópiu amerického vzoru, ani jeden diel exteriéru a interiéru nebol vzájomne zameniteľný! Štýl nezaprel, ale tiež sa nevyrábal na montážnej linke Packardu pre modelový rok 1942, ako sa hovorilo. Tá mala byť údajne po rokovaniach a podpísaní patričnej dohody v septembri 1944 poslaná do ZSSR, v archívoch Packardu ale o transakcii neexistuje žiadna informácia, ani nebola podaná žiadna žaloba v tejto súvislosti. Americká automobilka sa sústredila po vojne na menšie vozidlá strednej veľkosti, produkciu predvojnových modelov už neobnovila. Čo ju neskôr cez spojenie s konkurenčným Studebakerom dohnalo až k finančnému kolapsu.

Osemvalec

Andrej Ostrovcev mal na starosti finálne tvary sovietskeho vozidla. Zachoval síce chrómované dekoratívne prvky na maske chladiča a kapote, ale dlhý a široký CIS prišiel o zavalitosť originálu, vyzeral modernejšie, náhradné koleso bolo umiestnené v jasne definovanom zadku a nie na boku ako predtým, zmizli staromódne stupačky aj archaické dverné pánty.

1949_zis_110b_10.jpg1945_zis_110_5.jpg1945 zis_110_1b.jpg
Radový osemvalec mal tesne nad šesť litrov a 140 koní

CIS 110 bol poháňaný v prove umiestneným štvordobým radovým osemvalcom objemu 6005 cm3, s vŕtaním 90 a zdvihom 118 mm. Karburátorový agregát, ktorý sa chválil takisto uzavretou chladiacou sústavou, poskytoval pri kompresnom pomere 6,85:1 výkon 140 koní, teda 103 kW/3600 min-1. Nič silnejšieho dovtedy tamojší automobilový priemysel v kategórii osobných vozidiel neponúkol.

Plne synchronizovaná trojstupňová manuálna prevodovka MKPP 3 s radiacou pákou na stĺpiku riadenia posielala cez jednokotúčovú suchú odstredivú spojku na zadnú nápravu až 392 Nm vo 2000 otáčkach. Dvojka však vlastne ani nebola potreba, po krátkom rozjazde sa preraďovalo prakticky okamžite na tretí rýchlostný stupeň. Stodesiatka bola do značnej miery revolučná, motor mal hydraulické zdvihátka ventilov a vačkový hriadeľ poháňaný reťazou. Predprodukčný prototyp štvordverovej sedemmiestnej limuzíny jazdil už v roku 1944, kedy tiež bežal veľmi rýchly vývoj. Ten príslušné štátne orgány schválili 20. septembra toho roku!

Šesťmetrový

Podvozok disponoval rázvorom 3760 mm, predné, v ZSSR po prvýkrát použité nezávisle na dvojitých lichobežníkoch zavesené kolesá boli od seba vzdialené 1520 mm, zadné 1600 m. Na obidvoch nápravách by sme našli hydraulické bubnové brzdy. Na 100 kilometrov autá spálili bežne 23-28 l benzínu, čo pri ich veľkosti nebolo rozhodne prekvapivé.

Osemdesiatlitrová nádrž ale nebola práve dvakrát predimenzovaná. V drvivej väčšine čiernej sedany merali presne šesť metrov, na šírku mali 1960 a do výšky čneli 1730 mm. Na pneumatikách 7,50 x 16 dokázali ísť až stoštyridsiatkou. Na 100 km/h pritom akcelerovali počas 28 s.

1945_zis_110_2.jpg1945_zis_110_3.jpg1945_zis_110_1.jpgObrie šesťmetrové limuzíny lakovali väčšinou čiernou farbou, existovali ale aj tmavo modré a dokonca aj biele autá

Niekoľko ich bolo už z výroby tmavo modrých. Plech na karosérii nebol oceľový, vyrábal sa zo zliatiny zinku a hliníka, materiál sa odlieval vo vlastných formách. Lisovanie celokovových karosérií bolo pre Sovietov príliš drahé, firma Budd, ktorá ho v USA zaviedla, si za všetku techniku účtovala pol milióna dolárov a inštalácia zariadenia by trvala 16 mesiacov... Ani to nebolo prijateľné.

Rychlomer menil farby

Podsvietenie rýchlomeru na prístrojovej doske menilo svoju farbu v závislosti na rýchlosti, do 60 km/h žiarilo zelene, do 120 km/h na modro a vyššie červeno. Ciachovaniu chýbala navyše nula. Okrem toho sa tu nachádzali ukazovatele stavu paliva, tlaku motorového oleja, teplomer, ampérmeter, červené indikátory oboch smeroviek, fialové či modré kontrolky diaľkových svetiel a zelená značila zapaľovanie.

1947_zis_115_3.jpg1947 zis_115_2.jpg1949_zis_110b_6.jpg
Pasažieři vzadu si užívali kráľovského komfortu; rýchlomer mal ciachovanie bez nuly

Osemvalec totiž vynikal hladkým behom a tichým chodom a do interiéru ho teda nebolo príliš počuť... Akustický komfort bol na vysokej úrovni, rovnako ako pohodlie a efektívne kúrenie a vetranie. Šesťvoltová elektrická sústava mohla byť dodatočne vybavená ešte záložnou batériou.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY