vytisknout velikost písma Zimné vs. letné pneumatiky: Ako sa líši brzdenie z rýchlosti 200 km/h

Od pätnásteho novembra by sme mali mať na aute zimné pneumatiky. Pokiaľ ale nepanuje naozaj zimné počasie, letné plášte fungujú lepšie. Vyskúšali sme rozdiel pri trochu extrémnom použití na športovom aute. Zmerali sme brzdnú dráhu z rýchlosti 200 km/h v prípade Porsche 911 S na zimných a v prípade Porsche 911 4 GTS na letných.
Zimné vs. letné pneumatiky: Ako sa líši brzdenie z rýchlosti 200 km/h

Podľa zákona má mať každý automobil v období od pätnásteho novembra do 31. marca zimné pneumatiky. Toto nariadenie však neplatí stopercentne pre všetky situácie. Pokiaľ nejde o úsek označený značkou "zimná výbava", potom môžete jazdiť napríklad aj v decembri na letných. Avšak za predpokladu, že na ceste nie je sneh, ľad alebo námraza alebo nepanujú také poveternostné podmienky, ktoré by k tomu mohli viesť. 

Je všeobecne známe, že vodiči, ktorí sa nepohybujú vyložene v horách, sa s prezutím ponáhľať nemusia, pretože aj v zime letné pneumatiky často fungujú lepšie ako tie zimné.

Testov na podobné témy vznikla v minulosti celá rada a my pridáme ďalšie. Tentoraz však nejde o žiadny bežný automobil typu Škoda Octavia, ale o športovú legendu. Využili sme príležitosť a porovnali brzdnú dráhu zimných a letných pneumatík na suchu pri trochu extrémnom použití, a síce pri plnom brzdení z rýchlosti 200 km/h do úplného zastavenia v prípade Porsche 911.

Ak nás sledujete na Facebooku, určite viete, že sa v našej redakcii nedávno zastavilo modernizované Porsche 911 4 vo verzii GTS. Testovali sme ho na prelome októbra a novembra. Vozidlo malo ešte stále letné pneumatiky. Ako pri každom teste podobného auta sme merali aj prudké brzdenie. V našom archíve sa nachádzajú dáta z testu modernizovaného Porsche 911 S, s ktorým sme mali tú česť pred niekoľkými rokmi. Zhodou okolností sme aj toto auto testovali na jeseň, lenže na rozdiel od GTS už obúvali zimné pneumatiky.

Môžete namietať, že nejde o úplne identické autá. A máte pravdu. Lenže podrobný pohľad do tabuliek technických údajov ukazuje na jediný dôležitý rozdiel. Kým 911 S bola čistokrvný zadný náhon, GTS malo pohon všetkých kolies, takže bolo o trochu ťažšie. Presný rozdiel je v testovaných automatických prevodovkách 55 kg. Inak v oboch prípadoch boli na automobiloch pneumatiky Pirelli o zhodnom rozmere 245/35 ZR20 vpredu a 305/30 ZR20 vzadu. Rovnaké boli aj základné brzdy (spoznáte ich podľa červených strmeňov), pričom ani ich veľkosť sa vo verziách S a GTS nelíši. Obe varianty používajú kotúče s veľkosťou 350 mm vpredu a 330 mm. Aký bol teda rozdiel v praxi? Presné čísla nájdete v tabuľke pod článkom. Pre úplnosť dodajme, že 911 GTS na letných pneumatikách sme merali na suchu pri teplote 8°C, počas testu 911 S na zimných plášťoch bolo tiež sucho, ale o niečo teplejšie (13°C). Vďaka tomu, že 911 S bez pohonu všetkých kolies je ľahšie, nie je nakoniec rozdiel tak dramatický, ako by sme subjektívne tipovali. Napriek tomu, vo chvíli keď ťažšie GTS s letnými pneumatikami už stoja, S ide ešte rýchlosťou približne 30 km/h.

Niet pochýb o tom, že zimné pneumatiky na snehu, ľade alebo pri jazde v brečke vykazujú lepšie vlastnosti. Pokiaľ ale nebývate v horách, väčšinu času budete aj v zime jazdiť skôr za podmienok, kedy sa zimné plášte budú správať horšie ako letné. Platí to ako pre bežné modely, tak samozrejme pre tie športového typu Porsche 911. Keď nič iné, je minimálne dobré na to myslieť, aby ste sa napríklad pri ostrom brzdení na suchej diaľnici za slnečného decembrového dňa nedočkali nepríjemného prekvapenia.

Porsche 911 4 GTS (letné pneu/8 °C) Porsche 911 S (zimné pneu/13 °C) Rozdiel
50-0 km/h (s) 1,3 1,5 +0,2
50-0 km/h (m) 8,0 9,7 +1,7
100-0 km/h (s) 2,4 3,0 +0,6
100-0 km/h (m) 32,2 39,1 +6,9
130-0 km/h (s) 3,1 3,8 +0,7
130-0 km/h (m) 54,1 65,0 +10,9
150-0 km/h (s) 3,6 4,3 +0,7
150-0 km/h (m) 72,4 86,8 +14,4
180-0 km/h (s) 4,3 5,1 +0,8
180-0 km/h (m) 104,2 124,0 +19,8
200-0 km/h (s) 4,8 5,7 +0,9
200-0 km/h (m) 129,1 152,3 +23,2
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY