vytisknout velikost písma Ženevský autosalón v jubilejnom roku 1980 a jeho novinky

V roku 1980 sa konal 50. ročník autosalónu v Ženeve. Niesol sa v znamení doznievajúcej paniky z druhej ropnej krízy, ale predstavil aj rad nových modelov a koncepčných štúdií. Na tie najvýznamnejšie si teraz zaspomíname.
Ženevský autosalón v jubilejnom roku 1980 a jeho novinky
Zoznam kapitol
  1. V znamení znižovania spotreby, Vstrekovanie i turbomotory
  2. Koncepčná štúdia, Najvýznamnejšie novinky

V znamení znižovania spotreby

Prvýkrát sa v Ženeve konal autosalón na medzinárodnej úrovni presne pred 90 rokmi, teda v roku 1924, a od tej doby jeho tradíciu prerušila iba druhá svetová vojna. V druhej polovici dvadsiateho storočia sa už dávno etabloval ako jedna z najvýznamnejších podujatí svojho druhu na svete. V roku 1980 sa do Ženevy opäť zišli svetoví výrobcovia, aby predstavili svoje nové modely, ale aj najčerstvejšie výsledky vývoja. Toto ohliadnutie, rovnako ako pripomienka iných významných autosalónov histórie, ponúkne čitateľovi podrobnejšiu predstavu o tom, aká v tom čase panovala v Európe situácia.

Rolls Spirit.jpgAro 104.jpgFiat Ritmo Diesel.jpg
Rolls-Royce Silver Spirit; ARO s označením 104; nový diesel pre Fiat Ritmo 

Ženeva v roku 1980 otvorila brány svojho autosalónu len niekoľko mesiacov po Frankfurtskom autosalóne 1979 a do značnej miery na neho nadväzovala. Aj tu teraz dominoval dôraz na znižovanie spotreby paliva a prevádzkových nákladov, ktorý nahradil dovtedy propagovanú doktrínu v podobe bezpečnosti. V roku 1979 totiž došlo k tzv. druhej ropnej kríze: obmedzenie exportu ropy z Iránu po tamojšej islamskej revolúcii síce nakoniec zvýšilo cenu ropy na svetových trhoch len o niekoľko percent, ale horšia bola panika vyvolaná spomienkami na prvú, mimoriadne závažnú ropnú krízu z roku 1973.

Túto paniku navyše úspešne podporovali zvesti o blížiacom sa vyschnutí svetových zásob ropy, čo s odstupom času pôsobí trochu úsmevne. Výsledkom tejto atmosféry, ktorá sa prejavila najsilnejšie práve na už spomínanom IAA vo Frankfurte roku 1979, bola skutočnosť, že výrobcovia automobilov vôbec prvýkrát vo veľkom a výrazne prezentovali štatistiky priemerných spotrieb svojich výrobkov a ich rôzne porovnanie s konkurenciou.

Vstrekovanie i turbomotory

Tieto tlaky však zároveň viedli k zrýchlenému vývoju nových motorov ponúkajúcich nielen optimalizované typy spaľovacích priestorov a ventilových rozvodov, ale predovšetkým k rozmachu vstrekovaniu a počiatku odklonu od prípravy zmesi klasickými karburátormi. Komentátori svojej doby správne odhadovali, že alternatívne druhy pohonov pre automobily sú v nedohľadne, a tak je potrebné sústrediť sa na redukciu spotreby tých klasických.

Peugeot 305 Break.jpgSaab 900 Turbo.jpg
Medzi ďalšími novinkami ženevského autosalonu v roku 1980 boli Peugeot 305 Break a modernizovaná verzia Saabu 900 Turbo

Motory s karburátormi dostávali rôzne druhy elektronického riadenia, pribúdalo aj motorov s preplňovaním aj počet dieselov, ktoré sa plazivo vkrádali aj do bežných osobných automobilov nižších tried (v Ženeve v tomto roku slávil premiéru treba Fiat Ritmo Diesel). V tomto duchu kráčal aj Saab, ktorý v Ženeve predviedol najnovšie podobu svojho modelu Saab 900 Turbo, ktorého preplňovaný motor disponoval radom úprav vrátane snímača klepania, a ktorý umožňoval spaľovať benzín s oktánovým číslom v širokom rozpätí 91 až 99.

Na ženevskom autosalóne v roku 1980 automobilky ukázali, že konečne začínajú bojovať s odporom vzduchu ako ďalším prvkom ovplyvňujúcim spotrebu vozidla. Vtedajšie automobily sa s koeficientom cx pohybovali priemerne v dosť nelichotivom rozpätí 0,44 až 0,42, ale napríklad štúdia Ford Probe II naznačovala blížiace sa radikálne zmeny: v nasledujúcej dekáde klesol odpor vzduchu bežných osobných áut v priemere takmer o štvrtinu. Probe II však nebol jedinou zaujímavou štúdiou ženevského autosalónu v roku 1980...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY