vytisknout velikost písma Ženevský autosalón v jubilejnom roku 1980 a jeho novinky

V roku 1980 sa konal 50. ročník autosalónu v Ženeve. Niesol sa v znamení doznievajúcej paniky z druhej ropnej krízy, ale predstavil aj rad nových modelov a koncepčných štúdií. Na tie najvýznamnejšie si teraz zaspomíname.
Ženevský autosalón v jubilejnom roku 1980 a jeho novinky
Zoznam kapitol
  1. V znamení znižovania spotreby, Vstrekovanie i turbomotory
  2. Koncepčná štúdia, Najvýznamnejšie novinky

V znamení znižovania spotreby

Prvýkrát sa v Ženeve konal autosalón na medzinárodnej úrovni presne pred 90 rokmi, teda v roku 1924, a od tej doby jeho tradíciu prerušila iba druhá svetová vojna. V druhej polovici dvadsiateho storočia sa už dávno etabloval ako jedna z najvýznamnejších podujatí svojho druhu na svete. V roku 1980 sa do Ženevy opäť zišli svetoví výrobcovia, aby predstavili svoje nové modely, ale aj najčerstvejšie výsledky vývoja. Toto ohliadnutie, rovnako ako pripomienka iných významných autosalónov histórie, ponúkne čitateľovi podrobnejšiu predstavu o tom, aká v tom čase panovala v Európe situácia.

Rolls Spirit.jpgAro 104.jpgFiat Ritmo Diesel.jpg
Rolls-Royce Silver Spirit; ARO s označením 104; nový diesel pre Fiat Ritmo 

Ženeva v roku 1980 otvorila brány svojho autosalónu len niekoľko mesiacov po Frankfurtskom autosalóne 1979 a do značnej miery na neho nadväzovala. Aj tu teraz dominoval dôraz na znižovanie spotreby paliva a prevádzkových nákladov, ktorý nahradil dovtedy propagovanú doktrínu v podobe bezpečnosti. V roku 1979 totiž došlo k tzv. druhej ropnej kríze: obmedzenie exportu ropy z Iránu po tamojšej islamskej revolúcii síce nakoniec zvýšilo cenu ropy na svetových trhoch len o niekoľko percent, ale horšia bola panika vyvolaná spomienkami na prvú, mimoriadne závažnú ropnú krízu z roku 1973.

Túto paniku navyše úspešne podporovali zvesti o blížiacom sa vyschnutí svetových zásob ropy, čo s odstupom času pôsobí trochu úsmevne. Výsledkom tejto atmosféry, ktorá sa prejavila najsilnejšie práve na už spomínanom IAA vo Frankfurte roku 1979, bola skutočnosť, že výrobcovia automobilov vôbec prvýkrát vo veľkom a výrazne prezentovali štatistiky priemerných spotrieb svojich výrobkov a ich rôzne porovnanie s konkurenciou.

Vstrekovanie i turbomotory

Tieto tlaky však zároveň viedli k zrýchlenému vývoju nových motorov ponúkajúcich nielen optimalizované typy spaľovacích priestorov a ventilových rozvodov, ale predovšetkým k rozmachu vstrekovaniu a počiatku odklonu od prípravy zmesi klasickými karburátormi. Komentátori svojej doby správne odhadovali, že alternatívne druhy pohonov pre automobily sú v nedohľadne, a tak je potrebné sústrediť sa na redukciu spotreby tých klasických.

Peugeot 305 Break.jpgSaab 900 Turbo.jpg
Medzi ďalšími novinkami ženevského autosalonu v roku 1980 boli Peugeot 305 Break a modernizovaná verzia Saabu 900 Turbo

Motory s karburátormi dostávali rôzne druhy elektronického riadenia, pribúdalo aj motorov s preplňovaním aj počet dieselov, ktoré sa plazivo vkrádali aj do bežných osobných automobilov nižších tried (v Ženeve v tomto roku slávil premiéru treba Fiat Ritmo Diesel). V tomto duchu kráčal aj Saab, ktorý v Ženeve predviedol najnovšie podobu svojho modelu Saab 900 Turbo, ktorého preplňovaný motor disponoval radom úprav vrátane snímača klepania, a ktorý umožňoval spaľovať benzín s oktánovým číslom v širokom rozpätí 91 až 99.

Na ženevskom autosalóne v roku 1980 automobilky ukázali, že konečne začínajú bojovať s odporom vzduchu ako ďalším prvkom ovplyvňujúcim spotrebu vozidla. Vtedajšie automobily sa s koeficientom cx pohybovali priemerne v dosť nelichotivom rozpätí 0,44 až 0,42, ale napríklad štúdia Ford Probe II naznačovala blížiace sa radikálne zmeny: v nasledujúcej dekáde klesol odpor vzduchu bežných osobných áut v priemere takmer o štvrtinu. Probe II však nebol jedinou zaujímavou štúdiou ženevského autosalónu v roku 1980...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY