vytisknout velikost písma Ženeva 2016 naživo: 5 elektrických kupé, ktoré dajú dohromady 2632 kW

Ženevský autosalón je prehliadkou aj menej známych značiek a hlavne ukážkou toho, že niektorí do budúcnosti počítajú s elektrickým pohonom aj pre vysoko výkonné športové automobily. Tu je päť ženevských elektrických kupé, ktoré svojimi výkonmi poskladajú dohromady 2632 kW (3580 k).
Ženeva 2016 naživo: 5 elektrických kupé, ktoré dajú dohromady 2632 kW

Náš zoznam začneme zľahka konceptom značky DS. Tá ukazuje kupé E-Tense, ktoré pracuje s elektromotorom s výkonom 300 kW (402 k) a ktorého krútiaci moment dosahuje na 516 Nm. E-Tense má zvládnuť šprint na 100 km/h za 4,5 s a maximálne môže ísť 250 km/h. Dojazd na jedno nabitie sľubuje Citroën (respektíve DS) dlhý 310 km mimo mesto, respektíve 360 km po meste.

ds_4.jpgds_2.jpgds_3.jpg
Elektrické športové kupé doviezla do Ženevy napríklad značka DS. Koncept E-Tense disponuje výkonom 300 kW (402 k)

Zaujímavejší koncept elektrického športového automobilu je vidieť na stánku spoločnosti Italdesign. Tá doviezla GTZero, ktoré pracuje hneď s trojicou elektromotorov. Dva poháňajú prednú nápravu a jeden sa stará o nápravu zadnú.

Celkový výkon systému je 360 kW (490 k), maximálna rýchlosť ale stále dosahuje na 250 km/h. Avšak dojazd by sa mal pohybovať okolo 500 km. Čas potrebný pre zrýchlenie na 100 km/h pri tom takmer päťmetrovom automobile Italdesign neudáva.

gt_zero_1.JPGgt_zero_3.JPGgt_zero_4.JPGgt_zero_5.JPGgt_zero_7.JPGgt_zero_6.JPG
O niečo výkonnejší elektromobil ukazuje Italdesign. Volá sa GTZero, má dva elektromotory a výkon 360 kW (490 k). A tiež veľmi dobre vyzerá 

Svoj príspevok do tejto kategórie priviezla aj spoločnosť Pininfarina. Koncept H2 Speed pracuje s dvojicou synchrónnych elektromotorov, pričom celkový výkon systému je 370 kW (503 k). Lenže na rozdiel od predchádzajúcich dvoch sú tu použité palivové články. Vozidlo je navyše veľmi ľahké, takže šprint 0-100 km/h je údajne otázkou 3,4 s, maximálna rýchlosť dosahuje na 300 km/h.

h2_1.JPGh2_3.JPGh2_4.JPG
Pininfarina H2 Speed je pre zmenu vodíkový elektromobil. Tentokrát sa bavíme o výkone 370 kW (503 k)

Tie najvýkonnejšie elektromobily ale hľadajte niekde inde. Chorvátska spoločnosť Rimac Automobili totiž dorazila s modelom One, ktorý pracuje dokonca so štyrmi elektromotormi, pričom každý poháňa jedno koleso. Celkovo má vodič k dispozícii 800 kW (1088 k) a 1600 Nm.

Tu sa už bavíme o zrýchlení na 100 km/h pod tri sekundy (2,6 s). Šprint 0-300 km/h prebehne na 14,2 s. Pohon všetkých kolies s nezávisle pracujúcimi motormi potom dáva veľké možnosti z pohľadu distribúcie výkonu a jazdných vlastností. Dohromady vznikne osem exemplárov.

rimac_1.JPGrimac_2.JPGrimac_3.JPGrimacc_1.jpgrimacc_2.jpgrimacc_3.jpgVôbec najrýchlejší elektromobil ukazuje chorvátska spoločnosť Rimac. Jej kupé One má rovno štyri elektromotory, výkon 800 kW (1088 k), stovku zvládne za 2,6 s a bude sa vyrábať

Ešte výkonnejšie (ale nie rýchlejšie) vozidlo prezentuje spoločnosť nanoFlowcell AG. Tá v Ženeve vystavuje najnovšiu verziu konceptu Quant FE, kde písmeno E v názve znamená slovo Evolution. Tu sa pre zmenu získava elektrická energia systémom prečerpávanie elektrolytu. Dohromady má vodič k dispozícii 802 kW (1090 k), stovka prebehne za 2,8 s a maximálna rýchlosť leží za hranicou 300 km/h.

quant fe_5.jpgquant fe_4.jpgquant fe_1.jpgquant fe_2.jpgquant fe_3.jpg
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY