vytisknout velikost písma Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka. Ľahký kov sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách.
Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

Výroba áut dlhé desaťročia stála na oceli. Aj keď existovalo pár laminátových alebo duroplastových výnimiek, hlavným výrobným materiálom pre konštrukciu sériových áut bola vždy oceľ. To sa ale mení, ako sa sprísňujú požiadavky na emisie CO2. Oceľ je totiž príliš ťažká.

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka namiesto ocele, píšu Automotive News. Je to práve kvôli prísnejším limitom emisií CO2. Fleetové emisie áut predávaných v EÚ majú totiž do roku 2021 klesnúť na 95 g/km CO2.

Ešte v roku 2012 bolo priemerné zastúpenie hliníka v európskych autách okolo 140 kg. Hliník sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách. Niektorí výrobcovia ale preskakujú medzičlánok s hliníkom a začínajú sa rovno sústrediť na uhlíkové vlákna a kompozity.

Medzi priekopníkov sériovo vyrábaných hliníkových karosérií patrí Audi, keď nepočítame legendárny Defender vzniknutý pôvodne z armádnych prebytkov. Ako dokáže hliník usporiť hmotnosť, ukázala napríklad nová generácia Range Roveru, ktorá schudla masívnych 420 kg.

Zaujímavé je, že európsky výpočet emisií sa odvodzuje predovšetkým z hmotnosti vozidla, zatiaľ čo americký model sa sústredí na veľkosť auta a skutočnú účinnosť pohonného ústrojenstva a viac zodpovedá realite. Nový merací cyklus WLTP by mal opäť priblížiť výpočet realite, ktorej sa cyklus NEDC úplne vzdialil.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY