vytisknout velikost písma Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka. Ľahký kov sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách.
Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

Výroba áut dlhé desaťročia stála na oceli. Aj keď existovalo pár laminátových alebo duroplastových výnimiek, hlavným výrobným materiálom pre konštrukciu sériových áut bola vždy oceľ. To sa ale mení, ako sa sprísňujú požiadavky na emisie CO2. Oceľ je totiž príliš ťažká.

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka namiesto ocele, píšu Automotive News. Je to práve kvôli prísnejším limitom emisií CO2. Fleetové emisie áut predávaných v EÚ majú totiž do roku 2021 klesnúť na 95 g/km CO2.

Ešte v roku 2012 bolo priemerné zastúpenie hliníka v európskych autách okolo 140 kg. Hliník sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách. Niektorí výrobcovia ale preskakujú medzičlánok s hliníkom a začínajú sa rovno sústrediť na uhlíkové vlákna a kompozity.

Medzi priekopníkov sériovo vyrábaných hliníkových karosérií patrí Audi, keď nepočítame legendárny Defender vzniknutý pôvodne z armádnych prebytkov. Ako dokáže hliník usporiť hmotnosť, ukázala napríklad nová generácia Range Roveru, ktorá schudla masívnych 420 kg.

Zaujímavé je, že európsky výpočet emisií sa odvodzuje predovšetkým z hmotnosti vozidla, zatiaľ čo americký model sa sústredí na veľkosť auta a skutočnú účinnosť pohonného ústrojenstva a viac zodpovedá realite. Nový merací cyklus WLTP by mal opäť priblížiť výpočet realite, ktorej sa cyklus NEDC úplne vzdialil.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY