vytisknout velikost písma Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka. Ľahký kov sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách.
Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

Výroba áut dlhé desaťročia stála na oceli. Aj keď existovalo pár laminátových alebo duroplastových výnimiek, hlavným výrobným materiálom pre konštrukciu sériových áut bola vždy oceľ. To sa ale mení, ako sa sprísňujú požiadavky na emisie CO2. Oceľ je totiž príliš ťažká.

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka namiesto ocele, píšu Automotive News. Je to práve kvôli prísnejším limitom emisií CO2. Fleetové emisie áut predávaných v EÚ majú totiž do roku 2021 klesnúť na 95 g/km CO2.

Ešte v roku 2012 bolo priemerné zastúpenie hliníka v európskych autách okolo 140 kg. Hliník sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách. Niektorí výrobcovia ale preskakujú medzičlánok s hliníkom a začínajú sa rovno sústrediť na uhlíkové vlákna a kompozity.

Medzi priekopníkov sériovo vyrábaných hliníkových karosérií patrí Audi, keď nepočítame legendárny Defender vzniknutý pôvodne z armádnych prebytkov. Ako dokáže hliník usporiť hmotnosť, ukázala napríklad nová generácia Range Roveru, ktorá schudla masívnych 420 kg.

Zaujímavé je, že európsky výpočet emisií sa odvodzuje predovšetkým z hmotnosti vozidla, zatiaľ čo americký model sa sústredí na veľkosť auta a skutočnú účinnosť pohonného ústrojenstva a viac zodpovedá realite. Nový merací cyklus WLTP by mal opäť priblížiť výpočet realite, ktorej sa cyklus NEDC úplne vzdialil.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

včera | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY