vytisknout velikost písma Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka. Ľahký kov sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách.
Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

Výroba áut dlhé desaťročia stála na oceli. Aj keď existovalo pár laminátových alebo duroplastových výnimiek, hlavným výrobným materiálom pre konštrukciu sériových áut bola vždy oceľ. To sa ale mení, ako sa sprísňujú požiadavky na emisie CO2. Oceľ je totiž príliš ťažká.

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka namiesto ocele, píšu Automotive News. Je to práve kvôli prísnejším limitom emisií CO2. Fleetové emisie áut predávaných v EÚ majú totiž do roku 2021 klesnúť na 95 g/km CO2.

Ešte v roku 2012 bolo priemerné zastúpenie hliníka v európskych autách okolo 140 kg. Hliník sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách. Niektorí výrobcovia ale preskakujú medzičlánok s hliníkom a začínajú sa rovno sústrediť na uhlíkové vlákna a kompozity.

Medzi priekopníkov sériovo vyrábaných hliníkových karosérií patrí Audi, keď nepočítame legendárny Defender vzniknutý pôvodne z armádnych prebytkov. Ako dokáže hliník usporiť hmotnosť, ukázala napríklad nová generácia Range Roveru, ktorá schudla masívnych 420 kg.

Zaujímavé je, že európsky výpočet emisií sa odvodzuje predovšetkým z hmotnosti vozidla, zatiaľ čo americký model sa sústredí na veľkosť auta a skutočnú účinnosť pohonného ústrojenstva a viac zodpovedá realite. Nový merací cyklus WLTP by mal opäť priblížiť výpočet realite, ktorej sa cyklus NEDC úplne vzdialil.

Dlho očakávaný test: Porsche Macan 2.0T

Dlho očakávaný test: Porsche Macan 2.0T

Nájdu sa mnohí, ktorí odošlú Porsche kvôli štvorvalcovému crossoveru kade ľahšie. Faktom ale je, že toto auto svoj predajný zmysel má a funguje veľmi dobre.

26. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Volkswagen Golf VII je skvelý, ale dieselu by sme sa vyhli

Test jazdenky: Volkswagen Golf VII

Ak vás moderný Golf VII láka ako ojazdené auto, dobre si rozmyslite, čo chcete.

26. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY