vytisknout velikost písma Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka. Ľahký kov sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách.
Záujem o oceľ do áut klesá, nahrádza ju hliník. Je to kvôli emisiám CO2

Výroba áut dlhé desaťročia stála na oceli. Aj keď existovalo pár laminátových alebo duroplastových výnimiek, hlavným výrobným materiálom pre konštrukciu sériových áut bola vždy oceľ. To sa ale mení, ako sa sprísňujú požiadavky na emisie CO2. Oceľ je totiž príliš ťažká.

V roku 2020 by malo byť v každom európskom aute v priemere 180 kg hliníka namiesto ocele, píšu Automotive News. Je to práve kvôli prísnejším limitom emisií CO2. Fleetové emisie áut predávaných v EÚ majú totiž do roku 2021 klesnúť na 95 g/km CO2.

Ešte v roku 2012 bolo priemerné zastúpenie hliníka v európskych autách okolo 140 kg. Hliník sa najprv rozšíril do konštrukcie motorov, následne podvozkov a teraz sa hojne používa aj na karosériách. Niektorí výrobcovia ale preskakujú medzičlánok s hliníkom a začínajú sa rovno sústrediť na uhlíkové vlákna a kompozity.

Medzi priekopníkov sériovo vyrábaných hliníkových karosérií patrí Audi, keď nepočítame legendárny Defender vzniknutý pôvodne z armádnych prebytkov. Ako dokáže hliník usporiť hmotnosť, ukázala napríklad nová generácia Range Roveru, ktorá schudla masívnych 420 kg.

Zaujímavé je, že európsky výpočet emisií sa odvodzuje predovšetkým z hmotnosti vozidla, zatiaľ čo americký model sa sústredí na veľkosť auta a skutočnú účinnosť pohonného ústrojenstva a viac zodpovedá realite. Nový merací cyklus WLTP by mal opäť priblížiť výpočet realite, ktorej sa cyklus NEDC úplne vzdialil.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

dnes | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY