vytisknout velikost písma Záujem o klasické roadstery klesá. Zákazníci prechádzajú do iných segmentov

Klasický roadster je ohrozený druh. Automobilky cítia, že záujem o tradičné športové vozidlá klesá. Náklady na vývoj sú ale stále veľmi vysoké. Predajné čísla sú v porovnaní s dobou pred desiatimi rokmi približne polovičné.
Záujem o klasické roadstery klesá. Zákazníci prechádzajú do iných segmentov

Kompaktné roadstery priťahujú stále menší počet klientov. Predtým úspešné autá pomaly prestávajú dávať automobilkám ekonomický zmysel. Stále viac výrobcov preto tento segment opúšťa. Kompaktné roadstery sa skrátka nepredávajú.

Stačí sa pozrieť na predajné čísla posledných rokov. Zatiaľ čo v roku 2003 predalo BMW v Európe 23 000 roadsterov Z4 a v USA 20 000, o desať rokov neskôr to nebolo ani 8 500 kusov dohromady na oboch trhoch. S Mercedesom SLK (novo SLC) je to podobné. V roku 2004 si našiel v Európe 38 000 zákazníkov, teraz je rád za 10 000 predaných kusov.

Aj predajné čísla Mazdy MX-5 sú približne polovičné oproti tomu, čo značka predávala pred desiatimi až pätnástimi rokmi. Klasické roadstery skrátka netiahnu toľko, aby sa automobilky do segmentu tlačili za každú cenu. Naopak ho skôr opúšťajú alebo sa do neho s novými modelmi už nevracajú.

Novou cestou je vzájomná spolupráca a zdieľanie platforiem. Rovnako ako sa Mazda spojila s Fiatom na výrobe dvoch nových modelov (Mazda MX-5 a Fiat 124 Spider majú spoločnú platformu a vyrábajú sa na jednej linke v Japonsku), spolupracuje aj BMW s Toyotou. Teraz spoločne vyvíjajú novú generáciu športových modelov.

BMW zo spoločného programu bude mať model Z5 ako nástupca Z4, Toyota oživí meno Supra. BMW Z5 bude roadster, Toyota Supra zrejme zostane len ako kupé. Ale práve spoločný vývoj a jednotná platforma sú cestou, ako udržať náklady s klesajúcim počtom predaných kusov pod kontrolou.

Automobilky tiež počítajú s tým, že životný cyklus roadsterov bude potrebné o niekoľko rokov predĺžiť. Zatiaľ čo bežné modely sa zhruba každých šesť až osem rokov dočkajú novej generácie, pri roadsteroch sa životný cyklus posunie na desať až dvanásť rokov.

Zrejme sa nedá očakávať, že by v súčasnej atmosfére až absurdného démonizovania spaľovacích motorov záujem o športové roadstery určené primárne pre zábavu nejako dramaticky vzrástol.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY