vytisknout velikost písma Zamyslenie: Clarkson možno končí v TopGeare. A možno je to dobre

Ako už asi viete, Jeremy Clarkson bol po hádke s producentom suspendovaný z vysielania, budúci diel TopGear sa zatiaľ nebude vysielať a Jeremy zostáva mimo, kým sa vec vyšetrí. Čo sa ale stane, keď ho vyhodia? Bude to koniec sveta?
Zamyslenie: Clarkson možno končí v TopGeare. A možno je to dobre

Článok byl so súhlasom autora prevzatý z webu Autíčkář.cz

Svet petrolheadov sa otriasol. Celosvetovo najsledovanejšia relácia o autách, britský TopGear, možno príde o svoju hlavnú postavu. Jeremy Clarkson bol suspendovaný a jeho práca pre televíziu BBC je (opäť) v ohrození. Tentoraz sa nepohodol s jedným z producentov takým spôsobom, že to skončilo jeho okamžitým suspendovaním a nasledujúci diel TopGear sa nebude vysielať.

Facebook, Twitter a stránky automobilových magazínov a blogov podľa očakávania okamžite zaplavil príval zúfalých výkrikov. Znamená to koniec TopGearu? Čo sa stane, keď TopGear nebude? Ako sa bez neho zaobídeme? Môže TopGear fungovať bez Clarksona? Na čo sa budeme pozerať, keď TopGear nebude?

Poďme sa na to ale pozrieť z iného uhla. Odhliadnúc od faktu, že BBC by mala byť baštou demokracie a slobody slova, čo úplne neladí s vymáhaním orwellovského newspeaku politickej korektnosti a hrozbami vyhadzovom za čokoľvek, čo i len náznakom pripomína rasizmus. Hoci dôvod je zlý, TopGear máme radi a Jeremy Clarkson ho urobil tým, čím je, môže byť napriek tomu nakoniec dobre, ak odíde?

Top Gear potrebuje zmenu

Než začnete zháňať moju adresu a hľadať vidly a dlažobné kocky, nechajte ma ešte chvíľku pokračovať. TopGear, či už vo svojej podobe televíznej alebo neskôr v papierovej, ktorá sa na niekoľko úžasných rokov stala jedným z hlavných zdrojov mojej obživy, pre mňa v motoristickom i pracovnom živote znamenal naozaj veľa a zásadne ma ovplyvnil. Začal som ho sledovať niekedy pred desiatimi rokmi, ešte než zavládlo všeobecné nadšenie a dlho som si nenechal ujsť jedinú epizódu.

Lenže za posledný prinajmenšom rok som nevidel ani jednu. Čiastočne to môže byť nedostatkom času, ale to nemôže byť jediné vysvetlenie. Videl som úžasnú sériu "Cars of the People" Jamesa Maya. Videl som niekoľko "neautomobilových" seriálov. A TopGear ani jeden.

A očividne to nie je len mnou - aj mnoho kamarátov a známych, ktorí stále sledujú TG pravidelne, pravidelne žehrajú, že už to "nie je čo to bývalo". Možno je to tým, že vzájomná chémia Clarksona, Maya a Hammonda, akokoľvek v začiatkoch brilantná, už je tak trochu vyprahnutá. Alebo je to tým, že sa z pôvodného receptu na inteligentný britský humor o automobiloch stala veľkolepá šou s výbuchmi, cestovaním, akciou a tiež nejakými automobilmi. Alebo tým, že začalo byť viac než predtým zrejmé, že všetko má svoj scenár.

Tak či tak, TopGear už má svoju "zlatú éru" za sebou a potrebuje nejaký "kopanec", ktorý ho oživí. Alebo ktorý z neho urobí niečo úplne iné a dá existujúcim moderátorom príležitosť sa zastaviť, zamyslieť, a možno vymyslieť niečo nové, originálne a zaujímavé.

Jeremy bez práce nezostane

Nech už to dopadne akokoľvek, je totiž istá jedna vec. Aj keď bude Jeremy Clarkson z BBC skutočne vyhodený, nebude to koniec jeho relácií. Človek jeho popularity a postavenia totiž verejnoprávnu televíziu jednoducho nepotrebuje. Je samozrejme pohodlnejšie nechať sa produkovať veľkým molochom, poskytuje to istotu a stabilitu a poskytuje to možnosť byť každú nedeľu večer prostredníctvom obrazovky prítomný v signifikantnej časti britských domácností. Ale koniec spolupráce by pre Clarksona znamenal nepríjemnosť, nie skazu.

Existujú iné televízie, ktoré sú súkromné ​​a teda hľadia oveľa viac na príjmy než na to, či niekomu Clarkson politicky nekorektnými rečami šliapne na kurie oko. A aj keby sa taká televízia nenašla, existuje internet. Zarábať si natáčaním internetových videí o autách je síce, ako dobre opísal Chris Harris, takmer nemožné, ale sú výnimky. A Jeremy Clarkson takou výnimkou je.

Šírenie cez YouTube by pravdepodobne neprinieslo také peniaze, aby to stačilo na hádzanie áut z vrtuľníkov a cestovanie po celom svete so suitou technikov a kameramanov v Range Roveri, ale možno by to nakoniec bolo lepšie. Možno by sa Clarkson so svojimi kolegami (či už s Jamesom a Richardom alebo s niekým iným) musel vrátiť k tomu uprímnejšiemu a realite bližšiemu štýlu, ktorý prevádzkovali na začiatku. A možno by ho to donútilo vymyslieť niečo nové a zaujímavé.

A my by sme už nemuseli nové diely hľadať na torrentoch alebo sťahovať z Uloz.to. Takže, priatelia, žiadnu paniku. Stavím sa, že nech to dopadne ako to dopadne, bude sa na čo pozerať.

Otázka na záver: Čo myslíte, mal by Jeremy Clarkson vzniknutej situácie využiť a stať sa novou tvárou reklamy na Snickers?

Vojta Dobeš

Medzititulky doplnila redakcia AutoMag.sk

O autorovi

Vojta Dobeš je šéfredaktorom magazínu Autíčkář.cz, ktorý sa snaží pozerať na nové i staré autá z neobvyklých uhlov pohľadu. Už viac ako desať rokov nakupuje čudné staré autá, ktoré svojho času aj dovážal z USA.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY