vytisknout velikost písma Zamyslenie: Clarkson možno končí v TopGeare. A možno je to dobre

Ako už asi viete, Jeremy Clarkson bol po hádke s producentom suspendovaný z vysielania, budúci diel TopGear sa zatiaľ nebude vysielať a Jeremy zostáva mimo, kým sa vec vyšetrí. Čo sa ale stane, keď ho vyhodia? Bude to koniec sveta?
Zamyslenie: Clarkson možno končí v TopGeare. A možno je to dobre

Článok byl so súhlasom autora prevzatý z webu Autíčkář.cz

Svet petrolheadov sa otriasol. Celosvetovo najsledovanejšia relácia o autách, britský TopGear, možno príde o svoju hlavnú postavu. Jeremy Clarkson bol suspendovaný a jeho práca pre televíziu BBC je (opäť) v ohrození. Tentoraz sa nepohodol s jedným z producentov takým spôsobom, že to skončilo jeho okamžitým suspendovaním a nasledujúci diel TopGear sa nebude vysielať.

Facebook, Twitter a stránky automobilových magazínov a blogov podľa očakávania okamžite zaplavil príval zúfalých výkrikov. Znamená to koniec TopGearu? Čo sa stane, keď TopGear nebude? Ako sa bez neho zaobídeme? Môže TopGear fungovať bez Clarksona? Na čo sa budeme pozerať, keď TopGear nebude?

Poďme sa na to ale pozrieť z iného uhla. Odhliadnúc od faktu, že BBC by mala byť baštou demokracie a slobody slova, čo úplne neladí s vymáhaním orwellovského newspeaku politickej korektnosti a hrozbami vyhadzovom za čokoľvek, čo i len náznakom pripomína rasizmus. Hoci dôvod je zlý, TopGear máme radi a Jeremy Clarkson ho urobil tým, čím je, môže byť napriek tomu nakoniec dobre, ak odíde?

Top Gear potrebuje zmenu

Než začnete zháňať moju adresu a hľadať vidly a dlažobné kocky, nechajte ma ešte chvíľku pokračovať. TopGear, či už vo svojej podobe televíznej alebo neskôr v papierovej, ktorá sa na niekoľko úžasných rokov stala jedným z hlavných zdrojov mojej obživy, pre mňa v motoristickom i pracovnom živote znamenal naozaj veľa a zásadne ma ovplyvnil. Začal som ho sledovať niekedy pred desiatimi rokmi, ešte než zavládlo všeobecné nadšenie a dlho som si nenechal ujsť jedinú epizódu.

Lenže za posledný prinajmenšom rok som nevidel ani jednu. Čiastočne to môže byť nedostatkom času, ale to nemôže byť jediné vysvetlenie. Videl som úžasnú sériu "Cars of the People" Jamesa Maya. Videl som niekoľko "neautomobilových" seriálov. A TopGear ani jeden.

A očividne to nie je len mnou - aj mnoho kamarátov a známych, ktorí stále sledujú TG pravidelne, pravidelne žehrajú, že už to "nie je čo to bývalo". Možno je to tým, že vzájomná chémia Clarksona, Maya a Hammonda, akokoľvek v začiatkoch brilantná, už je tak trochu vyprahnutá. Alebo je to tým, že sa z pôvodného receptu na inteligentný britský humor o automobiloch stala veľkolepá šou s výbuchmi, cestovaním, akciou a tiež nejakými automobilmi. Alebo tým, že začalo byť viac než predtým zrejmé, že všetko má svoj scenár.

Tak či tak, TopGear už má svoju "zlatú éru" za sebou a potrebuje nejaký "kopanec", ktorý ho oživí. Alebo ktorý z neho urobí niečo úplne iné a dá existujúcim moderátorom príležitosť sa zastaviť, zamyslieť, a možno vymyslieť niečo nové, originálne a zaujímavé.

Jeremy bez práce nezostane

Nech už to dopadne akokoľvek, je totiž istá jedna vec. Aj keď bude Jeremy Clarkson z BBC skutočne vyhodený, nebude to koniec jeho relácií. Človek jeho popularity a postavenia totiž verejnoprávnu televíziu jednoducho nepotrebuje. Je samozrejme pohodlnejšie nechať sa produkovať veľkým molochom, poskytuje to istotu a stabilitu a poskytuje to možnosť byť každú nedeľu večer prostredníctvom obrazovky prítomný v signifikantnej časti britských domácností. Ale koniec spolupráce by pre Clarksona znamenal nepríjemnosť, nie skazu.

Existujú iné televízie, ktoré sú súkromné ​​a teda hľadia oveľa viac na príjmy než na to, či niekomu Clarkson politicky nekorektnými rečami šliapne na kurie oko. A aj keby sa taká televízia nenašla, existuje internet. Zarábať si natáčaním internetových videí o autách je síce, ako dobre opísal Chris Harris, takmer nemožné, ale sú výnimky. A Jeremy Clarkson takou výnimkou je.

Šírenie cez YouTube by pravdepodobne neprinieslo také peniaze, aby to stačilo na hádzanie áut z vrtuľníkov a cestovanie po celom svete so suitou technikov a kameramanov v Range Roveri, ale možno by to nakoniec bolo lepšie. Možno by sa Clarkson so svojimi kolegami (či už s Jamesom a Richardom alebo s niekým iným) musel vrátiť k tomu uprímnejšiemu a realite bližšiemu štýlu, ktorý prevádzkovali na začiatku. A možno by ho to donútilo vymyslieť niečo nové a zaujímavé.

A my by sme už nemuseli nové diely hľadať na torrentoch alebo sťahovať z Uloz.to. Takže, priatelia, žiadnu paniku. Stavím sa, že nech to dopadne ako to dopadne, bude sa na čo pozerať.

Otázka na záver: Čo myslíte, mal by Jeremy Clarkson vzniknutej situácie využiť a stať sa novou tvárou reklamy na Snickers?

Vojta Dobeš

Medzititulky doplnila redakcia AutoMag.sk

O autorovi

Vojta Dobeš je šéfredaktorom magazínu Autíčkář.cz, ktorý sa snaží pozerať na nové i staré autá z neobvyklých uhlov pohľadu. Už viac ako desať rokov nakupuje čudné staré autá, ktoré svojho času aj dovážal z USA.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY