vytisknout velikost písma Začalo to Večne nespokojnou: Galéria najrýchlejších áut sveta

Dnes máme Veyron Super Sport a jeho 431 km/h. Ale bude niekedy ešte nejaké rýchlejšie auto?
Začalo to Večne nespokojnou: Galéria najrýchlejších áut sveta

Aký má zmysel stavať auto, keď nie je v niečom najlepšie? Postaviť najrýchlejší automobil sveta sa konštruktéri snažia už od prapočiatku automobilizmu, veď každý si uvedomuje, že keď ste raz v niečom prvý, zapíšete sa do histórie. Ako sa teda snaha o stavbu najrýchlejšieho auta vyvíjala?

1899: La Jamais Contente

la jamais 01.jpgla jamais 02.jpgla jamais 03.jpgToto je prvé auto, ktoré išlo rýchlejšie ako 100 km/h. A pozor, bol to elektromobil! Zaujímavosťou bolo použitie vtedy novátorských pneumatík Michelin. Väčšina áut tej doby ešte jazdila na drevených obručiach

Stroj La Jamais Contente, čo v preklade znamená niečo ako "Večne nespokojná", dotlačil Belgičan Camille Jenatzy na 105,882 km/h. Vozidlo s čudným tvarom poháňali dva elektromotory, každý s výkonom 25 kW. Aerodynamiku ale kazil vysoký podvozok a vzpriamená poloha vodiča.

1905: Napier L48

napier 03.jpgnapier 01.JPGnapier 02.jpg
Napier L48 bolo prvé auto, ktoré prekonalo hranicu 100 míľ za hodinu, teda 160 km/h. Spoliehalo sa na spaľovací motor

Arthur McDonald dostal v roku 1905 tento Napier L48 s aerodynamickým (na svoju dobu) tvarom počas letmej míle na pláži v Daytone na rýchlosť 168,41 km/h. Dá sa ale povedať, že každé ďalšie produkčné auto bolo rýchlejšie, takže si poďme zostaviť rebríček najrýchlejších áut až od konca druhej svetovej vojny.

1949: Jaguar XK120 – 201 km/h

Jaguar-XK120 01.jpgJaguar-XK120 02.jpgJaguar-XK120 03.jpg
Jaguar XK120 bolo prvé sériové auto na svete, ktoré sa dostalo za hranicu 200 km/h

Číslovka 120 v názve auta znamenala 120 míľ za hodinu, teda 193 km/h, čo bola maximálna udávaná rýchlosť. To vtedy stačilo, aby bol Jaguar aj tak najrýchlejším produkčným autom, ale bez čelného okna raz uháňal rýchlosťou 201 km/h a ako prvé produkčné auto na svete tak prekročil dvestovku.

1955: Mercedes-Benz 300SL – 225 km/h

Mercedes-Benz-300_SL 01.jpgMercedes-Benz-300_SL 02.jpgMercedes-Benz-300_SL 03.jpg
Mercedes-Benz 300SL nie je len najrýchlejšie auto svojej doby, ale presadilo sa aj na závodnej dráhe. Stroj bol pôvodně vyvíjaný práve ako špeciál pre závody

Mercedes-Benz 300SL si privlastnil aj iné prvenstvo. Bolo to prvé osobné auto na svete so vstrekovaním paliva. Niet divu, že malo výkon 215 koní a teoreticky mohlo jazdiť až 260 km/h, aj keď oficiálny údaj je 225 km/h. Na vyššiu rýchlosť tiež vraj nestačili vtedajšie cestné pneumatiky.

1958: AstonMartin DB4 – 227 km/h

Aston_Martin-DB4_1958 01.jpgAston_Martin-DB4_1958 02.jpgAston_Martin-DB4_1958 03.jpg
Aston Martin DB4 sa vďaka radovému šesťvalcu 3,6 l dostal pred zatiaľ najrýchlejší Mercedes 300SL

Rýchlostný údaj Aston Martinu DB4 bol potvrdený v roku 1961 pri testoch v médiách. Základný model DB4 sa dostal na 227 km/h, silnejší, aerodynamicky efektívnejší a modernizovaný voz DB4 GT zvládol hneď 245 km/h.

1963: Iso Rivolta Grifo 327 – 259 km/h

iso_grifo_01.jpgiso_grifo_02.jpgiso_grifo_03.jpgAk malo Iso Grifo sedemlitrový osemvalec s výkonom cez 435 koní, vraj sa mohlo dostať až k takmer 280 km/h

Už v základnej špecifikácii s motorom Chevrolet 5,4 l (označenie 327 znamená objem v kubických palcoch) o výkone 355 koní vedelo Iso Grifo uháňať rýchlosťou až 259 km/h, ale sedemlitrový osemvalec s dobre poskladanou prevodovkou vraj s prehľadom zvládal 275 km/h . Takýto údaj sa ale nikdy nepodarilo oficiálne potvrdiť.

1965: AC Cobra III 427 – 266 km/h

ac cobra 01.jpgac cobra 02.jpgac cobra 03.jpgAž tretia generácia Cobry, ktorá dostala sedemlitrový osemvalec, bola naozaj divoká a rýchla

AC Cobra bolo rýchle auto, ale muselo počkať až do tretej generácie, keď mu Carroll Shelby dal veľký osemvalec s objemom 7,0 l. Voz bol úspešný aj v pretekoch a na rovinke Mulsanne v Le Mans dosahoval na 300 km/h. Dizajn Cobry je nezameniteľný a patrí, spolu s Porsche 911, medzi najikonickejšie tvary všetkých čias.

1967: Lamborghini Miura P400 – 275 km/h

Lamborghini-Miura_SV_1971_01.jpgLamborghini-Miura_SV_1971_02.jpgLamborghini-Miura_SV_1971_03.jpg
Lamborghini Miura P400 je typický premotorovaný superšport svojej doby. Príšerne rýchly, nie príliš stabilný, ťažko ovládateľný a predovšetkým krásny

Lamborghini Miura malo problém. Aj keď dokázalo ísť teoreticky 275 km/h, len málo ľudí malo odvahu ho na takú rýchlosť rozbehnúť, pretože vo vysokej rýchlosti trpelo nadnášaním a nestabilitou. Typickým znakom Lamborghini bolo aj rozdielne naladenie motorov kus od kusu a výkon dvanásťvalca sa tak pohyboval "niekde medzi 300 a 400 koňmi".

1968: Ferrari 365 GTB/4 Daytona – 280 km/h

ferrari 365 01.jpgferrari 365 02.jpgferrari 365 03.jpgModel Daytona bolo prvé Ferrari, ktoré sa dostalo na pomyselný vrchol. Prvenstvo potom Taliani zopakovali ešte s modelom 288 GTO a F40

Ferrari trpelo na rovnaké problémy s nadnášaním ako Miura, ale aspoň bolo stabilnejšie a malo spoľahlivejší výkon. To napokon predviedlo pri pretekoch, bol to pomerne úspešný model. A potom prišla ropná kríza, emisné limity a autá sa vrátili o dvadsať tridsať rokov späť, aspoň čo sa surovej dynamiky a rýchlosti týka.

1984: Ferrari 288 GTO – 303 km/h

ferrari 288 01.jpgferrari 288 02.jpgferrari 288 03.jpgAž Ferrari 288 GTO ukončilo skoro dve desaťročia trvajúce čakanie na naozaj rýchle auto. V 70. rokoch boli síce rýchle autá, ale žiadne neprekonalo predchádzajúce rekordy

Ferrari 288 GTO pôvodne vzniklo ako závodný špeciál skupiny B, ale ako sa dostalo na cesty (Ferrari muselo vyrobiť 200 homologizačných kusov), FIA zrušila skupinu B predovšetkým kvôli tragickým nehodám. Ferrari 288 GTO bolo len tak mimochodom prvé cestné auto, ktoré prekročilo métu 300 km/h.

1986 - Porsche 959 – 314 km/h

959 01.jpg959 02.jpg959 03.jpgAj Porsche 959 malo, kvôli pravidlám skupiny B, preplňovaný motor s objemom 2,9 litra. Projekt našťastie prežil do podoby cestného auta

Špeciálne Porsche 959, ktoré malo tiež súťažiť v skupine B, ale skúšalo šťastie aj v rally Dakar, sa vklínilo medzi vtedy najrýchlejšie Ferrari. Prekvapivá bola jeho veľmi sofistikovaná technika s pohonom všetkých kolies. Bol to taký Nissan GT-R svojej doby. Teda až na tú cenu...

1987: Ferrari F40 – 326 km/h

f40 01.jpgf40 02.jpgf40 03.jpgFerrari F40 bolo prvé auto, ktoré prekonalo hranicu 200 míľ za hodinu, teda 322 km/h. Vychádzalo z 288 GTO a jednalo sa o posledný model, ktorý osobne schválil Enzo Ferrari

Ferrari F40 je hračka. Nie je to homologizačný špeciál a jeho jediným účelom bolo osláviť 40 rokov existencie automobilky. Avšak aj tak vzniklo najrýchlejšie auto na svete. Vozidlo je čo možno najľahšie (1100 kg) a bez výbavy, ale aj tak má klimatizáciu. Nie kvôli komfortu, ale kvôli bezpečnosti, aby sa za dažďa nezahmlievalo okno a vodič videl von.

1987: Ruf CTR – 339 km/h

ruf 01.jpgruf 02.jpgruf 03.jpg
Nestačilo vám 911 Turbo? Ruf CTR mal skoro päťsto koní a vedel ísť bez problémov aj cez 300 km/h

Aj ikonický Yellowbird sa zaradil medzi najrýchlejšie autá na planéte, keď sa mu podarilo prekonať Ferrari F40, ale jeho rekord 339 km/h nie je všeobecne príliš uznávaný, pretože nešlo o priamo produkčné auto, ale experimentálny prototyp, prestavbu či vozidlo stavané priamo na zákazku. Áno, dáme si aj legendárne video z Nordschleife!

1992: Jaguar XJ220 – 349 km/h

xj 220 01.jpgxj 220 02.jpgxj 220 03.jpgJaguar XJ220 takmer nevznikol, ale nakoniec sa dostal na cesty a vytvoril aj rýchlostný rekord

Prototypy Jaguaru XJ220 mali dvanásťvalec 6,2 litra odvodený zo špeciálu pre Le Mans, ale nakoniec sa pod kapotu dostal preplňovaný šesťvalec 3,5 l zo závodného Austinu Metro. Konštruktéri zahodili aj myšlienku pohonu všetkých kolies. Výkon vozidla dosahoval hodnoty 550 koní. Chcete zaujímavosť? Testovací jazdci vďaka dlhým presunom, nízkemu odporu vzduchu a pomerne efektívnemu motora dosiahli spotrebu 8,8 litra na 100 km.

1998:  McLaren F1 – 386 km/h

mcl 01.jpgmcl 02.jpgmcl 03.jpgGordona Murraya ovplyvnila Honda NSX. Dokonca chcel pre svoje vozidlo aj motor Hondy, ale nakoniec skončil v BMW. Jeho dvanásťvalec S70/2 totiž dával aj na dnešnú dobu úžasných 627 koní

McLaren F1 neprestáva fascinovať ani dnes. A nemusí ísť len o jeho trojsedadlové usporiadanie s vodičom uprostred či zlatom izolovaný motor V12 od BMW, ale aj o karbónový monokok alebo dôraz na maximálnu efektivitu a spoľahlivosť. Mimochodom, herec a pretekár Rowan Atkinson teraz svoj dvakrát nabúraný kus predal za skoro 8 miliónov libier.

2005: Bugatti Veyron 16.4 – 408 km/h

bugatti 01.jpgbugatti 02.jpgbugatti 03.jpg
Bugatti Veyron se zapíše do historie ako prvé sériové auto, ktoré prekonalo hranicu 400 km/h

Už sa zdalo, že rekord McLarenu nikto neprekoná, a potom koncern Volkswagen postavil Veyron. Ferdinand Piech si toto auto doslova vydupal. Parametre určite všetci poznáte, ale pre istotu pripomíname: šestnásť valcov, štyri turbá, tisíc koní, stovka za 2,5 sekundy a rýchlosť cez 400 km/h.

2010: Bugatti Veyron Super Sport – 431 km/h

bug 01.jpgbug 02.jpgbug 03.jpg
Bugatti Veyron Super Sport odpovedalo na snahy o prekonanie pôvodného Veyronu. Dosiahlo rýchlosti 431 km/h a to je zatiaľ svetový rekord

Stroje ako SSC Ultimate Aero alebo 9Ff GT9 prekonali pôvodný Veyron v najvyššej rýchlosti, ale Bugatti odpovedalo vzápätí modelom Super Sport, ktorý zvýšil výkon na 1200 koní a maximálna rýchlosť sa posunula na 431 km/h. Veyron môže byť právom označovaný za Concorde medzi autami. Je neuveriteľne rýchly a zároveň pohodlný a kultivovaný.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY