vytisknout velikost písma Zabudnite na tradície, Frankfurt ukázal, že dnes už je možné čokoľvek

Atmosférická 911? Športové a luxusné Jaguary alebo Bentley? Brabus, ktorý má vždy autá s poriadnymi motormi? Autá od automobiliek? So zavedenými poriadkami a tradíciami sa rozlúčte, tohtoročný Frankfurt ukázal, že dnes a v blízkej budúcnosti je možné čokoľvek.
Zabudnite na tradície, Frankfurt ukázal, že dnes už je možné čokoľvek

Občas som vo Frankfurte začul názory, že tam nie je nič vidieť a že je to takpovediac "o ničom". Lenže opak je pravdou. Keď sa pozriete na práve prebiehajúcu výstavu s nadhľadom, zistíte, že je všetko, len nie nezaujímavá. Celkom výstižne nám ukazuje to, čo nás čaká. Otázkou len zostáva, či sa nám budúcnosť bude páčiť, pretože zavedené poriadky a tradície sa definitívne menia a má to hneď niekoľko rozmerov.

Prídu nové automobilky

Automobily od známych značiek a nikdy inak? Nie. Skôr alebo neskôr sa aj na európskom trhu objavia nové mená. Vo Frankfurte sa predstavila znovuzrodená značka Borgward so svojím zatiaľ nie úplne konkurencieschopným SUV BX7. A dorazila aj štúdia Thunder Power, čo má byť konkurencia pre Teslu s dosť zaujímavými parametrami a perfektným interiérom. Tieto dva prípady majú spoločnú jednu vec, stoja za nimi ázijské spoločnosti. V Borgwarde to je automobilka Foton, Thunder Power má pôvod na Taiwane.

538508633.JPGkahn_01.jpg
Budúcnosť dostane nové mená. A nebude to len Borgward alebo Thunder Power, ale napríklad aj Google

Ale nebudú to iba ázijské mená, s tým, ako sa stále viac hovorí o elektromobiloch, autonómnom riadení, konektivite a tak ďalej, sa do popredia dostávajú spoločnosti doteraz známe všetkým možným, len nie výrobou áut. Napríklad Google. Aj tento projekt sa v nie príliš vzdialenej budúcnosti objaví na cestách. Ostatne testy už prebiehajú. Raz sa napríklad dočkáme porovnávacieho testu Google vs. Apple. Tešíte sa?

Predajné čísla vs. tradícia

Automobilky chcú predávať čoraz viac a na to potrebujú logicky čím ďalej viac modelov, aby mohli osloviť čoraz väčšie spektrum zákazníkov. Ako prvé na to prišlo Porsche, ktoré sa vzdalo tradícii a urobilo SUV. Ortodoxní fanúšikovia nie sú radi, ale predaje sú viac ako zaujímavé, takže bolo len otázkou času, kto príde ďalšie.

Do Frankfurtu dorazil Jaguar s modelom F-Pace a Bentley s Bentaygou. Pre oboch to je crossoverové prvýkrát a či sa nám to páči, alebo nie, môžeme si byť istí tým, že tieto autá budú mať predajný úspech. Rovnako tak je úplne jasné, že sa časom objavia aj ďalšie automobilky. Lamborghini by tiež rado nejaký ten crossover, rovnako tak aj Rolls-Royce.

243784953.jpg475103967.JPGTradícia? Dôležitejší je dopyt a ten je po autách kategórie SUV. Po Porsche prichádza Bentley aj Jaguar. Kto bude ďalší? Lamborghini? Rolls-Royce? Buďte si istí, že ďalšie "historické crossoverové prvýkrát" prídu

Ale nie je to len o crossover. Tak napríklad kto povedal, že Porsche 911 musí byť vždy iba dvojdverové kupé? Prečo by nemohlo mať jeden pár dverí navyše, keď by tak vznikol model pre zákazníkov, ktorí považujú Panameru za príliš veľkú? Aj takéto auto raz príde. Koncept Mission E naznačil, ako bude vyzerať.

Tradície sú fajn, lenže automobilky potrebujú financie a ak tie ležia za hranicami tradičných hodnôt, musia sa tam skrátka zájsť. Ale zase na druhej strane napríklad v Porsche síce vidíte koncept štvordverovej 911 (alebo zmenšenej Panamery, ako chcete), na strane druhej je ale tu aj auto typu 911 GT3 RS, ktoré vzniklo aj vďaka predajnému úspechu Cayenne, Macan alebo naftovej Panamery.

Emisný priemer: Veľké motory, ale tiež elektromobily

Na automobilky čakajú zase o kúsok ťažšie emisné časy. Ako sme písali pred časom, od roku 2017 by sa mal zmeniť postup merania normovaných emisií, ktorý bude realistickejší a teda v ňom budú všetky autá vykazovať vyššiu produkciu emisií. Ale zároveň EÚ mieni za pár rokov znížiť bezplatnú hranicu emisného priemeru CO2. Takže tu máme dva problémy naraz. Autá vám budú produkovať viac emisií, ale priemer tých predaných musí byť menší. Riešenie? Opäť nájdeme vo Frankfurte. A to vo veľkom.

198140320.JPG946545576.jpg380162146.JPG469954434.JPG552990490.JPGUntitled 1.jpgFrankfurt je plný protikladov. Na jednej strane Audi S8 Plus, ale rovnako tak koncept elektrického SUV, v Mercedese osemvalcové céčko, ale koncept aerodynamického hybridu, BMW privezie luxusnú osemvalcovú limuzínu, ale zároveň rad hybridov. Hlavne, aby to nakoniec vyšlo dobre v priemere
Frankfurtské stánky sú plné čistokrvných protikladov. Tak napríklad spomínané Porsche. Je tu tá nádherná 911 GT3 RS, ostrý Cayenne a mnoho ďalších modelov, ale koncept Mission E je čistý elektromobil. Počkať, Porsche a elektrické auto? Buďte si istí tým, že takýto model je len otázkou času. Aj Porsche potrebuje znižovať svoje priemerné emisie.
Podobných prípadov nájdeme na výstavisku viac. Audi ukazuje S8 Plus, luxusnú raketu, ale hneď niekoľko hybridov a hlavne elektrický koncept e-tron quattro. Mercedes? Áno, máme tu rad modelov AMG (S63 AMG, C63 AMG, AMG GT ...), ale dva koncepty. Superaerodynamický plug-in hybrid a štúdiu autonómneho vozidla pracujúcu so štyrmi elektromotormi a palivovými článkami. Stále vám to nestačí?
Jaguar ukázal krásny F-Pace, športové SUV, ale hneď jedným dychom dodal, že Land Rover má pripravené dva koncepty hybridných pohonov a jeden elektromobil. Debatovať o BMW potom už asi nemá veľký zmysel, pretože táto automobilka vyrazila do budúcnosti s predstihom. Vo Frankfurte nechýbali modely radu i, ani veľa hybridov vrátane najnovšieho 225x Active Tourer. Ale na druhej strane sú tu emkové modely, aj keď očakávaná M2 sa nedostavila.
Hybridy a elektromobily sa však týkajú aj bežných značiek. Svoj nástroj na znižovanie priemerných emisií naznačil aj Peugeot, Nissan, Hyundai a mnohí ďalší. Dokonca aj v Brabuse už okrem monštier s výkonom 900 koní nájdete elektromobil.
Budúcnosť sa skrátka ponesie v duchu znižovania priemerných emisií. Dobrou správou je fakt, že niektoré automobilky sa ešte stále snažia stavať zaujímavé autá s veľkými motormi, ale daňou za to bude príchod hybridov, elektromobilov a podobných ekologických verzií, u ktorých by vás pred pár rokmi nenapadlo ani v tom najhoršom sne, že by ich tak ktorá značka vôbec mohla produkovať.
Automobilky sú svojím spôsobom zatlačené do kúta a ako sa hovorí, už príliš "nezostáva čas na hrdinstvo". Takže aj v tomto kontexte musia ísť tradície stranou, pretože si prednosť vynútili emisie. Nastáva doba hybridná a elektrická, bez ohľadu na konkrétnu značku. Tak to proste je.
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY