vytisknout velikost písma Z nového VW Polo GTI sa stal základný Golf GTI (prvé jazdné dojmy)

Nová generácia Volkswagenu Polo ponúka v podstate to isté čo Golf GTI. Zatiaľ je k dispozícii len variant s DSG. Manuál príde budúci rok v septembri. Dvojliter TSI je skvelý. Polo GTI stojí oproti Golfu GTI o 7-tisíc menej.
Z nového VW Polo GTI sa stal základný Golf GTI (prvé jazdné dojmy)

Aj keď sa to možno nezdá, Polo GTI má podobne dlhú tradíciu ako známejší Golf GTI. Oficiálne sa síce toto meno objavilo až v tretej generácii v roku 1998. Lenže športová verzia sa predávala už od roku 1979, kedy prišlo Polo GT - najsilnejší variant prvej generácie s výkonom skromných 44 kW (60 koní). Aktuálne mieri na trh už šiesta generácia, ktorú sme si prvýkrát vyskúšali v priamo ideálnom prostredí malých kľukatých okresiek s nekonečným počtom zákrut, lemujúcich pobrežie ostrova Malorka.

Polo GTI vždy tak trochu stálo v tieni Golfu GTI. Najnovší vývoj ale priniesol zaujímavý posun. Súčasná generácia totiž využíva platformu MQB, rovnako ako Golf, pričom GTI dostalo dvojliter radu EA888. Rovnako ako Golf GTI. Nebudeme veľmi preháňať, keď napíšeme, že sa z menšieho brata slávneho hatchbacku definitívne stala v podstate základná verzia Golfu GTI. Okrem rovnakej techniky k nemu má blízko aj v mnohých iných ohľadoch.

Volkswagen-Polo-31.jpg

Mimochodom, prítomnosť dvojlitrového motora EA888 tiež stojí za pozornosť. Predchádzajúca generácia totiž používala štvorvalec 1.4 TSI, ktorý Volkswagen v rámci faceliftu vymenil za tisícosemstovku a tú teraz nahradila jednotka ešte o dva deci väčšia. Je to úplný opak prístupu, ktorý aplikoval napríklad Ford v novej Fieste ST, kde nájdeme zážihový preplňovaný trojvalec, navyše ešte doplnený o systém deaktivácie jedného valca. Maximálny udávaný výkon ale majú obaja noví súperi rovnaký. A ešte jedna pripomienka: nová generácia Pola GTI je najvýkonnejšia v histórii a je to tiež vôbec prvýkrát, čo tento model dostal takto veľký motor.

"Iba 200 koní" a výhradne automat. Zatiaľ...

Každý aspoň trochu znalý fanúšik rýchlych koncernových áut veľmi dobre vie, že motor 2.0 TSI, ktorý mimochodom nájdeme napríklad aj v Octavii RS, môže mať celkom zaujímavý výkon. Seat Leon Cupra vo svojej najnovšej verzii je už za hranicou 221 kW (300 koní), RS 245 malo na brzde cez 191 kW (260 koní), lenže Polo dostalo iba 147 kW (200 koní). Krútiaci moment vrcholí hodnotou 320 Nm. Pre predstavu, identické parametre ponúkal Golf GTI piatej generace.

Motor v Polu GTI je de facto zhodný s tým, čo pracuje pod kapotou Golfu GTI a Octavie RS. Aj on používa systém kombinujúci priamy a nepriamy vstrek paliva. Ako sme písali v nedávnom porovnávacom teste, modely GTI Performance aj Octavia RS 245 v rámci poslednej modernizácie o systém nepriameho vstreku prišli. Nemeckú novinku zatiaľ kúpite výhradne v spojení so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Ale nebojte, na klasický manuál tiež dôjde. Vyrábať sa začne v 36. týždni budúceho roku. Aktuálne automatická varianta zrýchli z nuly na 100 km/h aj vďaka systému Launch Control za 6,7 ​​s, najvyššia rýchlosť je 237 km/h.

Bude zaujímavé sledovať, ako Volkswagen časom s týmto modelom naloží. Motor nie je problém naladiť na ďaleko väčší výkon a použitá platforma umožňuje zástavbu pohonu všetkých kolies, takže by sme sa teoreticky mohli dočkať napríklad aj Volkswagene Polo R. Ale to už predbiehame.

Volkswagen-Polo-1.jpg

Príchod platformy MQB do súčasnej generácie Pola priniesol niekoľko pozitív, z ktorých ťaží aj GTI. Napríklad karoséria je po novom tuhšia o 28 percent oproti predchodcovi a ako už asi viete, Polo všeobecne dosť narástlo do šírky. V porovnaní so starým "malým GTI" je to nové širšie o takmer sedem centimetrov a disponuje rozchodom náprav väčším o 47 mm vpredu a plných 94 mm vzadu. Aj to sa hodí z pohľadu jazdných vlastností.

Jazdí výborne

Nová generácia Volkswagenu Polo GTI dostala klasický podvozok, kedy na prednej náprave používa vzpery McPherson a vzadu upravenú torznú priečku. Zrejme práve zadná náprava je nakoniec najväčším rozdielom oproti Golfu GTI, ktorý má vzadu vždy viacprvkové zavesenie. Počas prezentácie ale ľudia od VW zdôrazňovali, že sa snažili na zadnej náprave zvýšiť mechanickú priľnavosť. A je fakt, že výsledok skutočne funguje viac než dobre.

Oproti klasickému Polu má športová verzia GTI o 15 mm nižší podvozok a pružiny tuhšie o 38 percent vpredu a o 39 percent vzadu. Samozrejmosťou je aj zväčšený predný stabilizátor. Komu by snáď štandard nestačil, ten môže siahnuť po pakete Sport Performance Kit. Za drobný príplatok potom dostanete adaptívne tlmiče nastaviteľné v dvoch úrovniach a ešte ďalej vylepšený podvozok (upravené riadenie, väčšie stabilizátor vpredu, tuhšie uloženie zadnej nápravy). Každé Polo GTI ponúka voľbu jazdných režimov, ale iba v príplatkovej verzii táto možnosť logicky ovplyvňuje aj nastavenie podvozka. Práve druhé menované prevedenie bolo naším spoločníkom pri prvých jazdách na Malorke.

Volkswagen-Polo-9.jpg

Pretože sme motor 2.0 TSI radu EA888 testovali už niekoľkokrát, dalo sa dosť dobre odhadnúť, čo nás čaká. Túto jednotku sme opakovane chválili a ani v prípade Pola GTI tomu nebude inak. Platí o nej všetko, čo sme písali napríklad v porovnávacom teste okolo Golfu GTI Performance. Pri bežnej jazde je tiché, ponúka silný záťah prakticky v celom spektre otáčok, rýchle reakcie na plyn aj príjemný vrchol. Samozrejme s autom necvičí tak, ako to robí vo vrcholný variant Seatu Leon, ale po stránke dynamiky rozhodne trpieť nebudete.

Celé to dohromady dáva malý hatchback, ktorý bude v dostatočne kľukatých zákrutách stačiť aj podstatne výkonnejším súperom, ale s ktorým sa zároveň veľmi pekne pobavíte aj v relatívne rozumných rýchlostiach. Len je potrebné v zákrutách príliš netlačiť na pílu. Polo GTI totiž nemá na prednej náprave diferenciál VAQ ani žiadny iný samosvor. Vystačiť si musí so systémom XDS, kedy samosvor supluje pribrzďovaniu vnútorných kolies. Takže keď vojdete do zákruty príliš rýchlo alebo v zákrute príliš pridáte plyn, Polo začne pretáčať vnútorné predné koleso a hrnúť sa po dotyčnici von. Akonáhle sa ale na vozidlo kalibruje, zistíte, že je priľnavosti na prednej náprave naozaj dosť a že sa zákruty dajú prechádzať veľmi svižne. Veľmi dobre fungujú aj brzdy.

Automatická prevodovka DSG je ďalší všeobecne známy čriepok koncernovej skladačky, ktorý opäť v dobrom zmysle neprekvapil. Radí veľmi rýchlo a v automatickom režime inteligentne. Niektorí sa sťažovali na skutočnosť, že je preradenie absolútne hladké, čo trochu uberá emócie, lenže to je veľmi relatívna výčitka. Osobne som mal pri rýchlej jazde po okruhu iba problém s tým, že mi prevodovka niekedy preradila sama, inokedy som sa dostal na obmedzovač a občas sa podarilo stlačiť pádlo pre radenie tesne pred tým, než automat zaradil vyššiu rýchlosť, takže som vo finále preskočil z trojky na päťku. Ale to zrejme vyrieši dlhší testovanie na slovenských cestách, až bude viac času preskúmať, čo presne ten ktorý jazdný režim robí.

Volkswagen-Polo-GTI_01.jpgVolkswagen-Polo-GTI_03.jpg

Volkswagen-Polo-GTI_04.jpgVolkswagen-Polo-GTI_05.jpg

Celkovo má ​​jazdný prejav Pola GTI veľmi blízko Golfu GTI. Je to plnohodnotné dospelé auto, ktoré nechce byť za každú cenu hrozivo emotívne. Niektorí môžu namietať, že Polu GTI kvôli tomuto prístupu emócie chýbajú, ale to je opäť čisto subjektívna záležitosť. Na druhú stranu totiž nové Polo GTI prináša výhodu v úplne bezproblémové denné použiteľnosti. Jedinou pripomienkou športového zamerania auta bude podvozok, pretože aj v režime Normal je pomerne tuhý. Ale nie prehnane.

Inak na vás čaká pri bežnom cestovaní relatívne komfortné auto s priestranným interiérom, kufrom nie o príliš menším oproti Golfu a keď si priplatíte, dostanete do výbavy tiež niekoľko asistenčných systémov (prednárazový systém s detekciou chodcov, stráženie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat). Nízka spotreba je vítaným bonusom. Ako sa ukázalo v nedávnom porovnávacom teste koncernových prednokoliek osadených rovnakým motorom, pri plynulej jazde nie je problém priemer okolo 6,5 l/100 km. Menšie a ľahšie Polo na tom určite bude ešte lepšie.

Na pohľad klasika

Rýchle hatchbacky automobilky Volkswagen tradične svoju rýchlosť príliš na obdiv nedávajú, takže napríklad aj najsilnejší Golf R môžete celkom ľahko prehliadnuť. Polo GTI sa tejto tradície drží tiež. Iné sú v podstate len drobné detaily, ktoré poväčšine odkazujú na prvky známe z vozidiel GTI minulosti. Reč je napríklad o maske doplnenej o červenú linku, ktorá môže pokračovať až do svetiel, ak si priplatíte za ich diódové verzie. Súčasťou výbavy sú tiež červené brzdové strmene, decentný spojler vzadu, dvojitá chrómová koncovka výfuku a sedemnásťpalcové zliatinové kolesá obuté do pneumatík s rozmerom 215/45. Tie možno alternatívne vymeniť za disky o palec väčšie s pneumatikami 215/40. Inak tvarované sú nakoniec aj nárazníky, ale nejde o žiadnu drámu.

Volkswagen-Polo-13.jpg

Interiéru dominujú športové sedadlá vybavené tradičným kockovaným čalúnením, čo je opäť odkaz do minulosti a mimochodom veľmi pekný detail. Za príplatok si môžete dopriať čalúnenie kožou. Pre GTI sú vyhradené tiež drobnosti v štýle červených kontrastných švov alebo športového volantu s logom GTI.

Väčšia novinkou je digitálny prístrojový štít. Fakticky ale nejde o nič, čo by sme ešte nevideli. Active Info Display má veľkosť 11,7" a ponúka niekoľko variantov zobrazenia od klasického až po mapu. Druhý displej umiestnený v rovnakej výškovej úrovni má veľkosť 6,5 alebo 8,0", pričom multimediálny systém disponuje všetkými vymoženosťami týkajúcimi sa konektivity, aké Volkswagen v súčasnosti ponúka. Nechýba ani bezdrôtové dobíjanie telefónov.

Volkswagen-Polo-33.jpgVolkswagen-Polo-37.jpg

V praxi je interiér Pola GTI v podstate bezchybný. Sedačky majú výraznejšie tvarovanie, čo sa hodí nielen do zákrut, ale aj pre bežné cestovanie. Ergonómia je v poriadku, spracovanie na úrovni, interiér je príjemne široký a vzadu je celkom veľa miesta. Aj GTI vie byť prekvapivo praktické.

Objednávať môžete už teraz

Volkswagen Polo GTI novej generácie si už môžete objednať. Voz nájdete v cenníku bežnej verzie ako ďalší z rady výbav. Základná cena činí 22 189 eur. Vzhľadom k ponuke a použitej technike to nie je vôbec zlé. Ako trefne poznamenal jeden český kolega, Polo GTI je vlastne najlacnejší cesta k tak podarenému koncernovému preplňovanému dvojlitru. Prvé zákaznícke autá dorazia k nám na prelome februára a marca, výroba verzie s manuálom odštartuje začiatkom septembra.

Nové Polo GTI je bezpochyby vydarený automobil. Nie je najrýchlejší na trhu, ani najemotívnejší, ale ponúka veľmi príjemnú kombináciu úplne bezproblémovej denné použiteľnosti, nadpriemernej rýchlosti a veľkej zábavy za volantom. Presne ako Golf GTI, ktorý je ale s automatickou prevodovkou o 7 tisíc drahší.

Technické údaje Volkswagen Polo GTI DSG
MOTOR
Konštrukcia: zážihový preplňovaný štvorvalec EA888
Plnenie: prepĺňanie turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 1984
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Najvyšší výkon (kW/min-1) 147/4400-6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 320/1500-4400
Prevodovka: šesťstupňová samočinná dvojspojková
Pohon: predný
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 6,7
Najvyššia rýchlosť (km/h): 237
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 7,7/4,9/5,9
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4067
Šírka (mm): 1751
Výška (mm): 1438
Rázvor náprav (mm): 2549
Polomer otáčania (m): 5,3
Rozchod kolies vpredu (mm): 1510
Rozchod kolies vzadu (mm): 1484
Prevádzková hmotnosť (kg): 1355
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 1780
Objem batožinového priestoru (l): 305/1079
Objem palivovej nádrže (l): 40
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: vzpery MacPherson, elektronicky ovládané tlmiče pérovania
Podvozok vzadu: vlečená náprava, elektronicky ovládané tlmiče pérovania
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom, premenný prevod
Štandardný rozmer pneumatík: 215/45 R17
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY