vytisknout velikost písma XF Sportbrake vracia Jaguar do hry veľkých riaditeľských kombíkov

Jaguar XF Sportbrake nadväzuje na kombi vyrábané v rokoch 2012-2015. Batožinový priestor má objem 565 až 1700 litrov. Clonu panoramatickej strechy o ploche 1,6 m2 možno ovládať mávnutím ruky. XF Sportbrake utiahne príves s hmotnosťou dve tony. Štvorvalcový diesel možné kombinovať aj s pohonom AWD, naftový šesťvalec a benzínový štvorvalec sú vždy zadnokolesovky.
XF Sportbrake vracia Jaguar do hry veľkých riaditeľských kombíkov

Jaguar XF Sportbrake bol v roku 2012 bol prvým kombíkom britskej značky vo vyššej strednej triede - teda v segmente, ktorému celoeurópsky drvivo dominujú nemecké modely Audi A6 Avant, BMW 5 Touring a Mercedes-Benz triedy E. Nejazdil ani nevyzeral zle, ale zdalo sa, že s predajnými výsledkami firma spokojná nie je. Keď totiž pred dvoma rokmi uvádzala na trh druhú generáciu modelu XF, o kombi nepadlo ani slovo. A keď potom začali prichádzať zvesti o pripravovanom SUV F-Pace, zdal sa byť osud kombíku značky Jaguar spečatený. Bola to ale len prestávka k nadýchnutiu. Akonáhle si značka uvoľnila ruky uvedením kľúčových SUV (po F-Pace prišiel ešte menší model E-Pace), pustila sa do modelu cieleného špeciálne na európsku firemnú klientelu. (Veľké manažérske kombi kupujú typicky ľudia, ktorým flotilová politika zamestnávateľa neumožňuje zaobstarať si SUV v podobnej cenovej hladine). Celkom nový Jaguar XF Sportbrake sa prvýkrát predstavil médiám v kopcovitej krajine neďaleko portugalského Porta. A my sme boli pri tom.

Jaguar-XF-Sportbrake-S_TDV6_Loire-Blue_050.jpgJaguar-XF-Sportbrake-S_TDV6_Yulong-White_049.jpg

Jaguar XF Sportbrake samozrejme vychádza zo sedanu XF, s ktorým zdieľa dĺžku i šírku. Oproti prvej generácii je nový kombík o šesť milimetrov kratší, ale má o päť centimetrov dlhší rázvor. Hlavným rozdielom je pochopiteľne oblasť od B-stĺpikov dozadu. Kombi ponúka cestujúcim na zadných sedadlách viac priestoru pre hlavu než trochu stiesnený sedan a predovšetkým poriadny batožinový priestor. Objem 565 litrov v základnej konfigurácii a 1700 po sklopení zadných operadiel klientele Superbu dych nevyrazí, ale hodnoty sú to pre bežný aktívny život viac než dostatočné. Tým skôr, že nakladacia hrana je v jednej rovine s podlahou, bočnice batožinového priestoru sú úplne ploché a po sklopení operadiel nevzniká žiadny schod.

Jaguar-XF-Sportbrake-R-Sport_2.0P_Firenze-Red_103.jpgJaguar-XF-Sportbrake-S_TDV6_Loire-Blue_068.jpg

Podobnr ako iné prémiové kombi má Jaguar XF Sportbrake pri okrajoch ložnej plochy koľajnice s posuvnými prvkami, ktoré uľahčujú upevnenie nákladu. Nechýbajä tiahla pre pohodlné sklápanie operadiel, výklopné háčiky na tašky, elektrická zásuvka ani zvinovacia sieťka, ktorá v prípade potreby oddelí priestor pre cestujúcich od priestoru pre batožinu. Takže všetko, čo od kombíku čakáte, ale zároveň žiadny originálny nápad alebo technické riešenie, ktoré by zvyšovalo praktickosť nad obvyklú úroveň. Skrátka solídny štandard.

Na rozdiel od sedanu má XF Sportbrake samočinné udržiavanie svetlej výšky na zadnej náprave. Konštrukcia zavesenia je ale zhodná. Podobne ako BMW alebo na niektorých modeloch Ford používa Jaguar vzadu viacprvkové zavesenie Integral Link, ktoré teoreticky aj prakticky dokáže výborne skombinovať zachovanie optimálneho postavenie kolesa voči vozovke v priebehu zdvihu s vynikajúcim pohlcovaním nerovností.

Ponuku motorov pre slovenský trh tvorí vznetový šesťvalec 3,0 l, vznetový štvorvalec 2,0 l v niekoľkých stupňoch naladenia a zážihový štvorvalec, takisto dvojlitrový. Benzínový trojliter sa na slovenskom trhu vôbec ponúkať nebude, hoci do sedanu ho možno objednať. Základný model E-Performance s výkonom 120 kW má manuálnu prevodovku, všetky ostatné sériovo jazdia s osemstupňovým automatom. Výkonnejšie motory možno objednávať aj s pohonom všetkých kolies.

V Portugalsku sme jazdili s tromi motormi: benzínovým dvojlitrom so zadným pohonom, naftovým dvojlitrom s pohonom všetkých kolies a naftovým šesťvalcom "v zadnokolke". Dojmy z jazdy po kľukatých cestičkách nepretržite stúpajúcich a klesajúcich po úbočiach vinárskej oblasti Douro potvrdzujú teoretické predpoklady: štvorvalcom chýba pocitová rezerva sily pri prudkej akcelerácii do stúpania. Šesťvalec zrýchľuje s nezameniteľným efektom "železnej päste v zamatovej rukavici", do ostrých zákrut sa však skladá znateľne menej ochotne než obaja štvorvalce. Dvojlitrový diesel s pohonom AWD bol mechanicky najhrubší, na voľnobeh sa z hnacieho agregátu prenášali do interiéru citeľné vibrácie. Napriek trochu "uťahanému" dojmu z akcelerácie na plný plyn v diaľničných rýchlostiach je asi najvyváženejouí voľbou 250-koňový "turbobenzin" s kultivovaným chodom, rovnomerným priebehom výkonu a predsa len dynamickejším charakterom než ponúkajú oba diesely.

Sedan Jaguar XF patrí k vodičsky najvďačnejším autám vo svojej triede a kombi z jeho charakteru nestratilo skoro nič. Je to anglická ladičská škola, ktorá pred absolútnou rýchlosťou prejazde zákrutami dáva prednosť harmonickému vzťahu medzi presuny hmôt, pohlcovaním nerovností a ochotou stáčať sa okolo zvislej osi. Auto je pocitovo komfortné, v zákrute sa vždy trochu nakloní a nenechá sa prehodiť z jednej ostrej zákruty do druhej tak svižne ako niektorí súperi, ale vďaka predvídateľnosti reakcí a plynulosti pohybov je vodičský zážitok mimoriadne uspokojujúci. Obzvlášť pri štvorvalci so zadným pohonom, ktorý bol pocitovo najagilnejší

Jaguar-XF-Sportbrake-R-Sport_2.0P_Firenze-Red_034-1.jpgJaguar-XF-Sportbrake-R-Sport_2.0P_Firenze-Red_037-1.jpg

Ak niekde Jaguar na nemeckú konkurenciu nestačí, je to v interiéri. Z materiálov aj ich zlícovania je cítiť snahu, tvary ale pôsobia nemoderne, infotainment zostáva Achillovou pätou skupiny Jaguar Land Rover a celkový návrh nemá sofistikovanosť nemeckých áut. Zarazí možno displej, ktorý je nepekne "naplácaný" nad prístrojový štít ako hrudka cesta. Rovnako ako pri všetkých podobných autách ale platí, že Jaguar XF Sportbrake nemusí byť celkovo najvyspelejšie, najvycibrenejšie a najsofistikovanejšie auto v segmente. Rozhodnú sa pre neho ľudia, ktorí chcú niečo iné ako predvídateľný nemecký model a nad takýmito drobnosťami mávnu rukou..

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY