vytisknout velikost písma XF Sportbrake vracia Jaguar do hry veľkých riaditeľských kombíkov

Jaguar XF Sportbrake nadväzuje na kombi vyrábané v rokoch 2012-2015. Batožinový priestor má objem 565 až 1700 litrov. Clonu panoramatickej strechy o ploche 1,6 m2 možno ovládať mávnutím ruky. XF Sportbrake utiahne príves s hmotnosťou dve tony. Štvorvalcový diesel možné kombinovať aj s pohonom AWD, naftový šesťvalec a benzínový štvorvalec sú vždy zadnokolesovky.
XF Sportbrake vracia Jaguar do hry veľkých riaditeľských kombíkov

Jaguar XF Sportbrake bol v roku 2012 bol prvým kombíkom britskej značky vo vyššej strednej triede - teda v segmente, ktorému celoeurópsky drvivo dominujú nemecké modely Audi A6 Avant, BMW 5 Touring a Mercedes-Benz triedy E. Nejazdil ani nevyzeral zle, ale zdalo sa, že s predajnými výsledkami firma spokojná nie je. Keď totiž pred dvoma rokmi uvádzala na trh druhú generáciu modelu XF, o kombi nepadlo ani slovo. A keď potom začali prichádzať zvesti o pripravovanom SUV F-Pace, zdal sa byť osud kombíku značky Jaguar spečatený. Bola to ale len prestávka k nadýchnutiu. Akonáhle si značka uvoľnila ruky uvedením kľúčových SUV (po F-Pace prišiel ešte menší model E-Pace), pustila sa do modelu cieleného špeciálne na európsku firemnú klientelu. (Veľké manažérske kombi kupujú typicky ľudia, ktorým flotilová politika zamestnávateľa neumožňuje zaobstarať si SUV v podobnej cenovej hladine). Celkom nový Jaguar XF Sportbrake sa prvýkrát predstavil médiám v kopcovitej krajine neďaleko portugalského Porta. A my sme boli pri tom.

Jaguar-XF-Sportbrake-S_TDV6_Loire-Blue_050.jpgJaguar-XF-Sportbrake-S_TDV6_Yulong-White_049.jpg

Jaguar XF Sportbrake samozrejme vychádza zo sedanu XF, s ktorým zdieľa dĺžku i šírku. Oproti prvej generácii je nový kombík o šesť milimetrov kratší, ale má o päť centimetrov dlhší rázvor. Hlavným rozdielom je pochopiteľne oblasť od B-stĺpikov dozadu. Kombi ponúka cestujúcim na zadných sedadlách viac priestoru pre hlavu než trochu stiesnený sedan a predovšetkým poriadny batožinový priestor. Objem 565 litrov v základnej konfigurácii a 1700 po sklopení zadných operadiel klientele Superbu dych nevyrazí, ale hodnoty sú to pre bežný aktívny život viac než dostatočné. Tým skôr, že nakladacia hrana je v jednej rovine s podlahou, bočnice batožinového priestoru sú úplne ploché a po sklopení operadiel nevzniká žiadny schod.

Jaguar-XF-Sportbrake-R-Sport_2.0P_Firenze-Red_103.jpgJaguar-XF-Sportbrake-S_TDV6_Loire-Blue_068.jpg

Podobnr ako iné prémiové kombi má Jaguar XF Sportbrake pri okrajoch ložnej plochy koľajnice s posuvnými prvkami, ktoré uľahčujú upevnenie nákladu. Nechýbajä tiahla pre pohodlné sklápanie operadiel, výklopné háčiky na tašky, elektrická zásuvka ani zvinovacia sieťka, ktorá v prípade potreby oddelí priestor pre cestujúcich od priestoru pre batožinu. Takže všetko, čo od kombíku čakáte, ale zároveň žiadny originálny nápad alebo technické riešenie, ktoré by zvyšovalo praktickosť nad obvyklú úroveň. Skrátka solídny štandard.

Na rozdiel od sedanu má XF Sportbrake samočinné udržiavanie svetlej výšky na zadnej náprave. Konštrukcia zavesenia je ale zhodná. Podobne ako BMW alebo na niektorých modeloch Ford používa Jaguar vzadu viacprvkové zavesenie Integral Link, ktoré teoreticky aj prakticky dokáže výborne skombinovať zachovanie optimálneho postavenie kolesa voči vozovke v priebehu zdvihu s vynikajúcim pohlcovaním nerovností.

Ponuku motorov pre slovenský trh tvorí vznetový šesťvalec 3,0 l, vznetový štvorvalec 2,0 l v niekoľkých stupňoch naladenia a zážihový štvorvalec, takisto dvojlitrový. Benzínový trojliter sa na slovenskom trhu vôbec ponúkať nebude, hoci do sedanu ho možno objednať. Základný model E-Performance s výkonom 120 kW má manuálnu prevodovku, všetky ostatné sériovo jazdia s osemstupňovým automatom. Výkonnejšie motory možno objednávať aj s pohonom všetkých kolies.

V Portugalsku sme jazdili s tromi motormi: benzínovým dvojlitrom so zadným pohonom, naftovým dvojlitrom s pohonom všetkých kolies a naftovým šesťvalcom "v zadnokolke". Dojmy z jazdy po kľukatých cestičkách nepretržite stúpajúcich a klesajúcich po úbočiach vinárskej oblasti Douro potvrdzujú teoretické predpoklady: štvorvalcom chýba pocitová rezerva sily pri prudkej akcelerácii do stúpania. Šesťvalec zrýchľuje s nezameniteľným efektom "železnej päste v zamatovej rukavici", do ostrých zákrut sa však skladá znateľne menej ochotne než obaja štvorvalce. Dvojlitrový diesel s pohonom AWD bol mechanicky najhrubší, na voľnobeh sa z hnacieho agregátu prenášali do interiéru citeľné vibrácie. Napriek trochu "uťahanému" dojmu z akcelerácie na plný plyn v diaľničných rýchlostiach je asi najvyváženejouí voľbou 250-koňový "turbobenzin" s kultivovaným chodom, rovnomerným priebehom výkonu a predsa len dynamickejším charakterom než ponúkajú oba diesely.

Sedan Jaguar XF patrí k vodičsky najvďačnejším autám vo svojej triede a kombi z jeho charakteru nestratilo skoro nič. Je to anglická ladičská škola, ktorá pred absolútnou rýchlosťou prejazde zákrutami dáva prednosť harmonickému vzťahu medzi presuny hmôt, pohlcovaním nerovností a ochotou stáčať sa okolo zvislej osi. Auto je pocitovo komfortné, v zákrute sa vždy trochu nakloní a nenechá sa prehodiť z jednej ostrej zákruty do druhej tak svižne ako niektorí súperi, ale vďaka predvídateľnosti reakcí a plynulosti pohybov je vodičský zážitok mimoriadne uspokojujúci. Obzvlášť pri štvorvalci so zadným pohonom, ktorý bol pocitovo najagilnejší

Jaguar-XF-Sportbrake-R-Sport_2.0P_Firenze-Red_034-1.jpgJaguar-XF-Sportbrake-R-Sport_2.0P_Firenze-Red_037-1.jpg

Ak niekde Jaguar na nemeckú konkurenciu nestačí, je to v interiéri. Z materiálov aj ich zlícovania je cítiť snahu, tvary ale pôsobia nemoderne, infotainment zostáva Achillovou pätou skupiny Jaguar Land Rover a celkový návrh nemá sofistikovanosť nemeckých áut. Zarazí možno displej, ktorý je nepekne "naplácaný" nad prístrojový štít ako hrudka cesta. Rovnako ako pri všetkých podobných autách ale platí, že Jaguar XF Sportbrake nemusí byť celkovo najvyspelejšie, najvycibrenejšie a najsofistikovanejšie auto v segmente. Rozhodnú sa pre neho ľudia, ktorí chcú niečo iné ako predvídateľný nemecký model a nad takýmito drobnosťami mávnu rukou..

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY