vytisknout velikost písma WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete

Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stoja Afrika. WHO pripúšťa, že počet obetí nehôd sa stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.
WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete
Každý rok zahynie pri dopravných nehodách po celom svete približne jeden a štvrť milióna osôb. Vo svojej výročnej správe o bezpečnosti cestnej premávky to uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO).
WHO zdôrazňuje, že štatisticky najviac ohrození sú účastníci premávky v rozvojových krajinách. "Riziko úmrtia pri dopravnej nehode z veľkej časti stále závisí na tom, kde ľudia žijú a akým spôsobom sa prepravujú. Medzi vysokopríjmovými krajinami a štátmi s nízkym a stredným príjmom stále zíva veľká priepasť," uvádza správa. Na rozvojové krajiny pripadá podľa WHO 54% všetkých motorových vozidiel na svete, ale 90% všetkých obetí nehôd. Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stojí Afrika.
Dvadsaťtri percent obetí nehôd sú v celosvetovom meradle motocyklisti, 22% cyklisti a štyri percentá chodci. Správa WHO tiež uvádza, že až 80 percent všetkých motorových vozidiel, ktoré sa na svete predávajú, nespĺňa ani "základné bezpečnostné normy".
WHO však pripúšťa, že počet obetí nehôd sa celosvetovo stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.

SR nie je žiadny „divoký východ“

Slovenská republika patrí podľa správy ku krajinám s najbezpečnejšou prevádzkou. Pri odhadovaných 6,6 obetí na 100 000 obyvateľov je na tom len o niečo horšie ako Kanada a Nový Zéland (zhodne 6,0), Česko (6,1), Taliansko a Slovinsko (6,4), a lepšie než Belgicko (6,7), Portugalsko (7,8), Rumunsko (8,7) alebo Poľsko (10,3).

Rekordmanmi tabuľky sú Švédi (2,8) a Veľká Británia, ale aj Kiribati (v oboch prípadoch 2,9). Opačnému koncu prehľadu dominuje Thajsko (36,2 mŕtvych na 100 000 obyvateľov), Malawi (35) a Libéria (33,7).

Správa WHO vyznieva miestami trochu aktivisticky a kladie značný dôraz najmä na dopravnú legislatívu a jej vymáhanie. Nemožno si však nevšimnúť, že štatistická bezpečnosť prevádzky v jednotlivých krajinách silne koreluje s kvalitou cestnej siete a vyspelosťou vozového parku.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY