vytisknout velikost písma WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete

Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stoja Afrika. WHO pripúšťa, že počet obetí nehôd sa stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.
WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete
Každý rok zahynie pri dopravných nehodách po celom svete približne jeden a štvrť milióna osôb. Vo svojej výročnej správe o bezpečnosti cestnej premávky to uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO).
WHO zdôrazňuje, že štatisticky najviac ohrození sú účastníci premávky v rozvojových krajinách. "Riziko úmrtia pri dopravnej nehode z veľkej časti stále závisí na tom, kde ľudia žijú a akým spôsobom sa prepravujú. Medzi vysokopríjmovými krajinami a štátmi s nízkym a stredným príjmom stále zíva veľká priepasť," uvádza správa. Na rozvojové krajiny pripadá podľa WHO 54% všetkých motorových vozidiel na svete, ale 90% všetkých obetí nehôd. Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stojí Afrika.
Dvadsaťtri percent obetí nehôd sú v celosvetovom meradle motocyklisti, 22% cyklisti a štyri percentá chodci. Správa WHO tiež uvádza, že až 80 percent všetkých motorových vozidiel, ktoré sa na svete predávajú, nespĺňa ani "základné bezpečnostné normy".
WHO však pripúšťa, že počet obetí nehôd sa celosvetovo stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.

SR nie je žiadny „divoký východ“

Slovenská republika patrí podľa správy ku krajinám s najbezpečnejšou prevádzkou. Pri odhadovaných 6,6 obetí na 100 000 obyvateľov je na tom len o niečo horšie ako Kanada a Nový Zéland (zhodne 6,0), Česko (6,1), Taliansko a Slovinsko (6,4), a lepšie než Belgicko (6,7), Portugalsko (7,8), Rumunsko (8,7) alebo Poľsko (10,3).

Rekordmanmi tabuľky sú Švédi (2,8) a Veľká Británia, ale aj Kiribati (v oboch prípadoch 2,9). Opačnému koncu prehľadu dominuje Thajsko (36,2 mŕtvych na 100 000 obyvateľov), Malawi (35) a Libéria (33,7).

Správa WHO vyznieva miestami trochu aktivisticky a kladie značný dôraz najmä na dopravnú legislatívu a jej vymáhanie. Nemožno si však nevšimnúť, že štatistická bezpečnosť prevádzky v jednotlivých krajinách silne koreluje s kvalitou cestnej siete a vyspelosťou vozového parku.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY