vytisknout velikost písma WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete

Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stoja Afrika. WHO pripúšťa, že počet obetí nehôd sa stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.
WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete
Každý rok zahynie pri dopravných nehodách po celom svete približne jeden a štvrť milióna osôb. Vo svojej výročnej správe o bezpečnosti cestnej premávky to uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO).
WHO zdôrazňuje, že štatisticky najviac ohrození sú účastníci premávky v rozvojových krajinách. "Riziko úmrtia pri dopravnej nehode z veľkej časti stále závisí na tom, kde ľudia žijú a akým spôsobom sa prepravujú. Medzi vysokopríjmovými krajinami a štátmi s nízkym a stredným príjmom stále zíva veľká priepasť," uvádza správa. Na rozvojové krajiny pripadá podľa WHO 54% všetkých motorových vozidiel na svete, ale 90% všetkých obetí nehôd. Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stojí Afrika.
Dvadsaťtri percent obetí nehôd sú v celosvetovom meradle motocyklisti, 22% cyklisti a štyri percentá chodci. Správa WHO tiež uvádza, že až 80 percent všetkých motorových vozidiel, ktoré sa na svete predávajú, nespĺňa ani "základné bezpečnostné normy".
WHO však pripúšťa, že počet obetí nehôd sa celosvetovo stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.

SR nie je žiadny „divoký východ“

Slovenská republika patrí podľa správy ku krajinám s najbezpečnejšou prevádzkou. Pri odhadovaných 6,6 obetí na 100 000 obyvateľov je na tom len o niečo horšie ako Kanada a Nový Zéland (zhodne 6,0), Česko (6,1), Taliansko a Slovinsko (6,4), a lepšie než Belgicko (6,7), Portugalsko (7,8), Rumunsko (8,7) alebo Poľsko (10,3).

Rekordmanmi tabuľky sú Švédi (2,8) a Veľká Británia, ale aj Kiribati (v oboch prípadoch 2,9). Opačnému koncu prehľadu dominuje Thajsko (36,2 mŕtvych na 100 000 obyvateľov), Malawi (35) a Libéria (33,7).

Správa WHO vyznieva miestami trochu aktivisticky a kladie značný dôraz najmä na dopravnú legislatívu a jej vymáhanie. Nemožno si však nevšimnúť, že štatistická bezpečnosť prevádzky v jednotlivých krajinách silne koreluje s kvalitou cestnej siete a vyspelosťou vozového parku.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY