vytisknout velikost písma WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete

Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stoja Afrika. WHO pripúšťa, že počet obetí nehôd sa stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.
WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete
Každý rok zahynie pri dopravných nehodách po celom svete približne jeden a štvrť milióna osôb. Vo svojej výročnej správe o bezpečnosti cestnej premávky to uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO).
WHO zdôrazňuje, že štatisticky najviac ohrození sú účastníci premávky v rozvojových krajinách. "Riziko úmrtia pri dopravnej nehode z veľkej časti stále závisí na tom, kde ľudia žijú a akým spôsobom sa prepravujú. Medzi vysokopríjmovými krajinami a štátmi s nízkym a stredným príjmom stále zíva veľká priepasť," uvádza správa. Na rozvojové krajiny pripadá podľa WHO 54% všetkých motorových vozidiel na svete, ale 90% všetkých obetí nehôd. Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stojí Afrika.
Dvadsaťtri percent obetí nehôd sú v celosvetovom meradle motocyklisti, 22% cyklisti a štyri percentá chodci. Správa WHO tiež uvádza, že až 80 percent všetkých motorových vozidiel, ktoré sa na svete predávajú, nespĺňa ani "základné bezpečnostné normy".
WHO však pripúšťa, že počet obetí nehôd sa celosvetovo stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.

SR nie je žiadny „divoký východ“

Slovenská republika patrí podľa správy ku krajinám s najbezpečnejšou prevádzkou. Pri odhadovaných 6,6 obetí na 100 000 obyvateľov je na tom len o niečo horšie ako Kanada a Nový Zéland (zhodne 6,0), Česko (6,1), Taliansko a Slovinsko (6,4), a lepšie než Belgicko (6,7), Portugalsko (7,8), Rumunsko (8,7) alebo Poľsko (10,3).

Rekordmanmi tabuľky sú Švédi (2,8) a Veľká Británia, ale aj Kiribati (v oboch prípadoch 2,9). Opačnému koncu prehľadu dominuje Thajsko (36,2 mŕtvych na 100 000 obyvateľov), Malawi (35) a Libéria (33,7).

Správa WHO vyznieva miestami trochu aktivisticky a kladie značný dôraz najmä na dopravnú legislatívu a jej vymáhanie. Nemožno si však nevšimnúť, že štatistická bezpečnosť prevádzky v jednotlivých krajinách silne koreluje s kvalitou cestnej siete a vyspelosťou vozového parku.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY