vytisknout velikost písma WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete

Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stoja Afrika. WHO pripúšťa, že počet obetí nehôd sa stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.
WHO: Ročne zahynie na cestách 1,25 milióna ľudí, väčšina v rozvojovom svete
Každý rok zahynie pri dopravných nehodách po celom svete približne jeden a štvrť milióna osôb. Vo svojej výročnej správe o bezpečnosti cestnej premávky to uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO).
WHO zdôrazňuje, že štatisticky najviac ohrození sú účastníci premávky v rozvojových krajinách. "Riziko úmrtia pri dopravnej nehode z veľkej časti stále závisí na tom, kde ľudia žijú a akým spôsobom sa prepravujú. Medzi vysokopríjmovými krajinami a štátmi s nízkym a stredným príjmom stále zíva veľká priepasť," uvádza správa. Na rozvojové krajiny pripadá podľa WHO 54% všetkých motorových vozidiel na svete, ale 90% všetkých obetí nehôd. Najnižší počet mŕtvych na počet obyvateľov vykazujú bohaté krajiny Európy, na opačnom konci rebríčka stojí Afrika.
Dvadsaťtri percent obetí nehôd sú v celosvetovom meradle motocyklisti, 22% cyklisti a štyri percentá chodci. Správa WHO tiež uvádza, že až 80 percent všetkých motorových vozidiel, ktoré sa na svete predávajú, nespĺňa ani "základné bezpečnostné normy".
WHO však pripúšťa, že počet obetí nehôd sa celosvetovo stabilizuje, hoci populácia aj počet motorových vozidiel rýchlo rastie.

SR nie je žiadny „divoký východ“

Slovenská republika patrí podľa správy ku krajinám s najbezpečnejšou prevádzkou. Pri odhadovaných 6,6 obetí na 100 000 obyvateľov je na tom len o niečo horšie ako Kanada a Nový Zéland (zhodne 6,0), Česko (6,1), Taliansko a Slovinsko (6,4), a lepšie než Belgicko (6,7), Portugalsko (7,8), Rumunsko (8,7) alebo Poľsko (10,3).

Rekordmanmi tabuľky sú Švédi (2,8) a Veľká Británia, ale aj Kiribati (v oboch prípadoch 2,9). Opačnému koncu prehľadu dominuje Thajsko (36,2 mŕtvych na 100 000 obyvateľov), Malawi (35) a Libéria (33,7).

Správa WHO vyznieva miestami trochu aktivisticky a kladie značný dôraz najmä na dopravnú legislatívu a jej vymáhanie. Nemožno si však nevšimnúť, že štatistická bezpečnosť prevádzky v jednotlivých krajinách silne koreluje s kvalitou cestnej siete a vyspelosťou vozového parku.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY