vytisknout velikost písma Wartburg 353 (1984): posledná modernizácia dvojtaktu, štart/stop v cene

Na jesennom lipskom autosalóne v roku 1984 oslávila svoju premiéru vylepšená rada Wartburg 353, ktorá v tejto podobe vydržala vo výrobe až do roku 1988.
Wartburg 353 (1984): posledná modernizácia dvojtaktu, štart/stop v cene
Zoznam kapitol
  1. Prológ, Modelový rok 1985, Štart/stop systém nastupuje
  2. Chladič z Nového Jičína, Konštrukcia, Technické údaje

Prológ

V roku 1984, teda v čase kedy na Západe nabehli do výroby vozidlá Opel Kadett E, Lancia Thema alebo Mercedes-Benz W124, predstavila automobilka z východonemeckého Eisenachu modernizované prevedenie svojej rady Wartburg 353 vyrábanej bez výraznejších zmien už od roku 1965. Model 353 vtedy nahradil rad 311/312 a zachoval si koncepciu s dvojtaktným motorom vpredu a pohonom kolies prednej nápravy.

1966 2.jpg1966 6.jpg1966 3.jpg
Wartburg 353 bol dodáváný spočiatku len s dvoma druhmi karoserií

Na vybraných západoeurópskych trhoch sa vozidlá Wartburg 353 v obmedzených sériách predávali pod označením Knight, avšak kľúčovými boli samozrejme trhy Východného bloku. Zvlášť verzie Tourist s karosériou kombi boli mimoriadne obľúbené aj v Československu. Išlo vtedy totiž o najpriestrannejší a bežnému smrteľníkovi primerane dostupný automobil, ktorý mal byť mimochodom údajne jediným na cestách krajín komunistického bloku, ktorý naložil harfu...

Rad 353 prezentovaný v roku 1984 bol označený ako verzia pre modelový rok 1985 a vynikal čiastkovými úpravami povrchu karosérie, interiéru aj pohonného ústrojenstva, ktorého základom ale aj naďalej bol dvojtaktný trojvalec. Práve Wartburg a Trabanty pritom v polovici osemdesiatych rokov zostávali poslednými veľkosériovo vyrábanými európskymi mohykánmi s dvojtaktnými motormi.

Modelar 11 1966.jpg1989.jpg
Podvozok si až do konca výroby zachovával svoju samostatnú, oddelenú konštrukciu

Zmenu priniesol až rok 1988, kedy sa predstavil Wartburg 1.3, ktorý okrem ďalších retuší karosérie adoptoval štvortaktný štvorvalec Volkswagen a vo výrobe sa udržal až do roku 1991, avšak to už je trochu iná história.

Modelový rok 1985

Na prvý pohľad omladený Wartburg vynikal najmä jednodielnou plastovou maskou chladiča doplnenou novými svetlometmi a oceľovými nárazníkmi vybavenými ochrannou plastovou vrstvou. Interiér sa dočkal predovšetkým iného látkového čalúnenia sedadiel a nového panelu na stredovej konzole, nesúceho ovládanie ventilácie a sytiča. Pod palubnou doskou sa v celej šírke interiéru tiahla otvorená polica pre odkladanie drobností.

1968 Tourist 1.jpg1966.jpg1968 Tourist 3.jpg
Kombi Tourist oslovilo najmä bezkonkurenčnou prepravnou kapacitou

Wartburg 353 bol vtedy ponúkaný ako trojpriestorový štvordverový sedan a ako praktické, päťdverové kombi Tourist so širokou výklopnou zadnou časťou a prepravnou kapacitou vynikajúcou po sklopení zadných sedadiel hodnotou 2 000 l podľa dobovej metodiky merania. Stupne výbavy boli pri oboch karosériách dve, 353 W (Standard) a 353 S (De Luxe).

Priplácať bolo v roku 1985 možné napríklad za radenie na podlahe (normálne na stĺpiku riadenia), navíjacie pásy vzadu (vpredu štandardom), posuvnú plechovú strechu s plastovým vetrolamom na prednej hrane, rádio Auto-Super alebo anténu s predzosilňovačom vstavanom v ráme čelného skla. V Lipsku sa roku 1984 spolu s faceliftom predstavilo aj prevedenie pick-up s označením Wartburg 353 Trans.

Štart/stop systém nastupuje

Myslíte si, že riadené zhasínanie motora pri krátkom státí je doménou dnešnej doby? Omyl, Wartburg 353 sa v rámci modernizácie pre modelový rok 1985 dočkal sústavy, ktorá nielen že niesla priamo označenie "štart-stop", ale tiež fungovala veľmi podobne ako v moderných automobiloch. V danom prípade išlo ale len o jeden z mnohých prejavov beznádejnej snahy decimovaných konštruktérov obmedziť emisie a spotrebu prežitého dvojtaktného motora.

2014-02-01 18.34.26.jpg1985 1.jpg1985 2.jpg
Modelový rok 1985 priniesol úpravy dvojtaktného motora, ale aj drobné vylepšenia interiéru

Zariadenie vzniklo v spolupráci s odborníkmi kombinátu Fahrzeugelelektrik Ruhla a jeho poslaním bolo zhasínať motor pri kratšom státí napríklad na križovatke alebo pri jazde z kopca. Tu treba pripomenúť, že brzdenie dvojtaktným motorom nebolo možné kvôli riziku zadretia motora a že Wartburg bol z tohto dôvodu vybavený samočinnou voľnobežkou, takže s potenciálnou úsporou paliva nebolo možné počítať. Motor zhasnutý pri schádzaní svahov navyše v prípade série W353 neparalyzoval posilňovače, ktoré neboli ani na brzdách, ani na prevodoch...

1966 4.jpg1966 5.jpg1968 Tourist 2.jpg
Oproti originálnej verzii z šesťdesiatych rokov (na fotkách) mal nový Wartburg nový predok a čierne nárazníky

Štart/stop systém sa aktivoval páčkou na stĺpiku volantu, motor potom po zastavení alebo jazde z kopca zhasol a prešliapnutím spojovaceho pedálu opäť naskočil. Už vtedy výrobca sľuboval, že pre rok 1985 z tohto dôvodu posilnil nielen spojku s novou prítlačnou doskou a vysúvacím mechanizmom a obložením s dvojnásobnou životnosťou oproti doterajšej praxi, ale tiež pripravený štartér a vylepšený materiál ozubenia zotrvačníka.

Malo sa tým znížiť zanášanie útrob motora usadeninami z nedokonalého spaľovania, ale predovšetkým spotreba paliva mala klesnúť v priemere o 0,5 l/100 km.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY