vytisknout velikost písma Vyskúšali sme LR Defender s prevodovkou za 20-tisíc eur

Dosluhujúci Land Rover Defender si môžete zakúpiť iba s manuálom. Kto chce automat, ten musí hľadať mimo automobilky. Jednu špeciálnu prestavbu nedávno predstavila rakúska spoločnosť VDS.
Vyskúšali sme LR Defender s prevodovkou za 20-tisíc eur
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Na pohľad úplna klasika
  2. Automat za 20 000 eur, Kompletná fotogaléria

Defender vo svojej histórii má verzie, ktoré používali automat, všetkým dobre známe naftové prevedenie z posledných rokov ale samočinnú prevodovku nemalo, hoci práve jazda v teréne je s automatom výrazne jednoduchšia. Rakúska spoločnosť VDS však nedávno predstavila unikátny automat funkčne pre Defender (respektíve pre zdolávanie ťažkých terénov) vyložene ideálne.

Ide o samočinnú prevodovku, ktorá bola vyvinutá pre traktor určený na kosenie trávy pozdĺž ciest. Ten musí ísť veľmi pomaly a aj on sa musí vyrovnávať s rôznymi terénmi. Hlavnou úlohou preto bolo zmeniť (obrazne povedané) spaľovací motor na elektromotor. Prevodovka mala zaručiť čo najväčší krútiaci moment od nulovej rýchlosti.

_DSC1118.jpg_DSC1121.jpgAutomatická prevodovka od spoločnosti VDS kombinuje hydrostatický pohon, dva mechanické prevody a dvojicu planétových súkolí. V praxi funguje ako bezstupňový automat

Výsledok je veľmi zaujímavý. Kombinuje totiž hydrostatický pohon, dva mechanické prevody a dve sady planétových prevodov. Rozjazd obstaráva práve hydraulika, čo umožní ísť Defenderu veľmi pomaly bez toho, aby ste sa museli báť upálenej spojky a nutná nie je ani redukcia. V tomto režime dokáže vozidlo ísť do rýchlosti približne 7 km/h, potom príde k slovu prvý mechanický prevod a planétové súkolia.

Ten vystačí pre jazdu do 100 km/h, rýchlejšie cestovanie zariadi druhý mechanický prevod. Teoreticky môže Land Rover Defender s touto prevodovkou uháňať až 180 km/h, ale to vzhľadom ku konštrukcii automobilu nie je dobrý nápad. Dôležitejšia tu je skutočnosť, že motor pracuje vždy v takmer ideálnych otáčkach. Mimochodom testovací prototyp mohol dostať vďaka prítomnosti automatu aj tempomat.

_DSC1142.jpg_DSC1134.jpgNa pohľad žiadne zmeny nenájdete. Nebyť patričných nálepiek na karosérii, rozhodne by ste nepovedali, že tento Defender má vo svojej výbave zariadenie za 20-tisíc eur

Prevodovku možno využiť aj pri brzdení motorom a to až do úplného zastavenia, čo pre zmenu šetrí brzdy. A vďaka prítomnosti hydrauliky je tu ešte jedna zaujímavá vec. Prevodovka má funkciu samovyprosťovania. To prebieha tak, že vodič drží príslušné tlačidlo a pedál plynu, automat sám rýchlo strieda spätný chod a jazdu dopredu. Tým vozidlo rozkolíše a ten by sa tak mal dostať z blata, veľkých nerovností a podobných ťažkostí.

Na pohľad úplna klasika

Podľa fotiek ste už asi poznali, že na tomto Defendere na pohľad nie je zaujímavé v podstate nič. Zásahy do vozidla sú v podstate minimálne a samotná prestavba relatívne jednoduchá. Drobné odlišnosti ukázal až interiér, kde sa objavil jeden displej a medzi sedadlami veľká krabica s niekoľkými tlačidlami. Lenže tu sedíme v prototype, kedy technici potrebujú sledovať viac dát. Preto ten displej. Sériové prevedenie bude vyzerať vnútri trochu inak a rozhodne nebude mať farebný displej. Na fotkách je vidieť pod volantom taktiež pedál spojky, ktorý tu slúži ako opierka ľavej nohy. Logicky tu je zbytočne.

_DSC1148.jpg_DSC1145.jpg_DSC1149.jpgInteriér je štandardný, navyše tu je ale veľká krabica s niekoľkými ovládačmi a farebný displej. Jedná sa o prototyp, finálna verzia budú mať svoje ovládanie usporiadané trochu inak a rozhodne nebude mať farebný displej

Veľké zmeny spoznáte až v momente, kedy sa s prototypom rozbehnete. V prvých chvíľach som si musel privyknúť na reakcie auta. Na pokyn pedálom plynu totiž reaguje veľmi rýchlo, takže vaša jazda pripomína skôr poskakovanie vpred. Akonáhle si zvyknete, istíte, že je tento Defender veľmi pohodlný.

Dôvodom nie je len chýbajúca nutnosť neustáleho radenia krátkych rýchlostí pri manuálnej prevodovke, ale tiež nečakaný akustický komfort. Prevodovka je bezstupňová a plynule mení otáčky, takže na ceste voz pripomína skôr hybrid. Moment, kedy sa mení mechanická jednotka na dvojku však bezpečne spoznáte.

V teréne bude automatický Defender určite skvelým automobilom. Vie sa doslova plaziť takmer nulovou rýchlosťou, vodič nepotrebuje riešiť redukciu, čo je práve v Defenderi trochu boj, skrátka to všetko dohromady funguje úplne výborne. Pre bežných smrteľníkov ale táto prevodovka určená nie je.

_DSC1126.jpg_DSC1131.jpg_DSC1152.jpg_DSC1154.jpg_DSC1124.jpg_DSC1174.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY