vytisknout velikost písma Vypínanie valcov čoskoro dostanú už aj trojvalcové motory

Vypínanie valcov čoskoro dostanú už aj trojvalcové motory

Nemecká firma Schaeffler, ktorá dodáva motorové súčiastky a vyvíja nové technológie pre automobilový priemysel, priznala prácu na systéme vypínania valcov pre trojvalcové agregáty. Už je vraj v kontakte s niekoľkými výrobcami a ešte do konca roka začnú práce na prototypoch.

Systém vypínania valcov si v modernej dobe spájame skôr s veľkými osemvalcami, aké nájdeme napríklad v Audi S8 alebo v Jeepe Grand Cherokee. Lenže už sa presadil aj vo štvorvalcoch, kde je priekopníkom tohto systému Volkswagen. Práve teraz máme v redakcii Audi A3 Cabrio s motorom 1.4 TSI a práve systémom vypínania valcov.

Lenže pokiaľ ide o trojvalce, nejako si nedokážeme predstaviť, ako to celé bude fungovať, hlavne teda po stránke kultivovanosti. Firma Schaeffler však kritické hlasy očakáva a už tvrdí, že moderné trojvalce budú mať čoskoro také dynamické parametre, že dvojvalcová prevádzka nebude problematická.

Systém vypínania valcov je samozrejme veľmi náročný nielen na riadiacu elektroniku, ale predovšetkým na mechanické súčasti. To dvíha cenu, takže by inštalácia systému vypínania iba na jednom valci mohla byť pre automobilky zaujímavejšia ako na dvoch a viacerých valcoch.

Vypínanie valcov spoločnosti Schaeffler by sa tak vraj mohlo dostať v masovom meradle do áut práve na trón v cenovo dostupnejšie vozoch. Princíp mechanizmu spočíva v tom, že využíva akýsi tlmič vačky a vahadla, čím sa zabráni otvoreniu sacieho ventilu.

Systém Schaeffler je vraj veľmi kompaktný a bude použiteľný ako pri motoroch s rozvodom OHC, tak i DOHC a rovnako u dvoj, troj alebo štvorventilového usporiadania. Úspora paliva má byť minimálne tri percentá.

13272353241915884084.jpg203373071384421668.jpg8253117981976802979.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY