vytisknout velikost písma Vypínanie valcov čoskoro dostanú už aj trojvalcové motory

Vypínanie valcov čoskoro dostanú už aj trojvalcové motory

Nemecká firma Schaeffler, ktorá dodáva motorové súčiastky a vyvíja nové technológie pre automobilový priemysel, priznala prácu na systéme vypínania valcov pre trojvalcové agregáty. Už je vraj v kontakte s niekoľkými výrobcami a ešte do konca roka začnú práce na prototypoch.

Systém vypínania valcov si v modernej dobe spájame skôr s veľkými osemvalcami, aké nájdeme napríklad v Audi S8 alebo v Jeepe Grand Cherokee. Lenže už sa presadil aj vo štvorvalcoch, kde je priekopníkom tohto systému Volkswagen. Práve teraz máme v redakcii Audi A3 Cabrio s motorom 1.4 TSI a práve systémom vypínania valcov.

Lenže pokiaľ ide o trojvalce, nejako si nedokážeme predstaviť, ako to celé bude fungovať, hlavne teda po stránke kultivovanosti. Firma Schaeffler však kritické hlasy očakáva a už tvrdí, že moderné trojvalce budú mať čoskoro také dynamické parametre, že dvojvalcová prevádzka nebude problematická.

Systém vypínania valcov je samozrejme veľmi náročný nielen na riadiacu elektroniku, ale predovšetkým na mechanické súčasti. To dvíha cenu, takže by inštalácia systému vypínania iba na jednom valci mohla byť pre automobilky zaujímavejšia ako na dvoch a viacerých valcoch.

Vypínanie valcov spoločnosti Schaeffler by sa tak vraj mohlo dostať v masovom meradle do áut práve na trón v cenovo dostupnejšie vozoch. Princíp mechanizmu spočíva v tom, že využíva akýsi tlmič vačky a vahadla, čím sa zabráni otvoreniu sacieho ventilu.

Systém Schaeffler je vraj veľmi kompaktný a bude použiteľný ako pri motoroch s rozvodom OHC, tak i DOHC a rovnako u dvoj, troj alebo štvorventilového usporiadania. Úspora paliva má byť minimálne tri percentá.

13272353241915884084.jpg203373071384421668.jpg8253117981976802979.jpg

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY