vytisknout velikost písma VW zistil nezrovnalosti aj v emisiách CO2, týkajú sa okrem iného Octavie TDI

Volkswagen má ďalší emisný problém. Pri vyšetrovaní podvodov s NOx prišiel na to, že v poriadku nie sú ani emisie oxidu uhličitého.
VW zistil nezrovnalosti aj v emisiách CO2, týkajú sa okrem iného Octavie TDI

Ak ste dúfali, že frekvencia výskytu kľúčových slov "Volkswagen" a "emisie" v spravodajstve začne klesať, dúfali ste márne. Po nedovolenom manipulovaní s emisiami NOx automobilka priznala tiež problém s emisiami oxidu uhličitého (CO2).

Podľa oficiálneho vyhlásenia prišiel na nezrovnalosti v emisiách CO2 samotný Volkswagen počas interného vyšetrovania kauzy Dieselgate. "Pri prebiehajúcom preverovaní všetkých procesov a pracovných postupov sa zistilo, že hodnoty emisií CO2, a teda aj spotreby paliva (spotreba sa vypočítava z množstva zachyteného CO2, pozn.) niektorých modelov boli pri certifikačnom procese stanovené príliš nízko. Väčšina vozidiel, ktorých sa problém týka, má vznetový motor, "tvrdí Volkswagen.

Väčšinou ide o diesely

Celkom má ísť približne o 800 000 áut. Hovorca Volkswagenu povedal agentúre Bloomberg v telefonickom rozhovore, že dotknuté sú modely VW Polo, Golf a Passat, Audi A1 a A3, Škoda Octavia, Seat Ibiza a Seat Leon s dieselovými motormi 1.4 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI. Jediným zážihovým motorom, ktorého sa problém týka, má byť 1.4 TSI v prevedení s vypínaním valcov.

Volkswagen odhaduje, že ich uvedenie do súladu s podmienkami homologizácie bude stáť dve miliardy eur. Firma údajne sama bezodkladne informovala inštitúcie, ktoré majú v kompetencii typové schvaľovanie.

Matthias Müller, nový šéf skupiny Volkswagen, reagoval na správu vyhlásením, v ktorom ubezpečil, že sa firma pri vyšetrovaní nezrovnalostí "nezastaví pred ničím" a že "to jediné, na čom nám záleží, je pravda". V mene predstavenstva tiež vyjadril poľutovanie nad celou situáciou.

Nové zistenia neponechala bez komentára ani dozorná rada VW. Vyjadrila "hlboké znepokojenie" a oznámila, že sa v najbližšej dobe zíde, aby nové skutočnosti prerokovala.

Emisie CO2 sú priamo úmerné množstvu spotrebovaného paliva. Zmanipulované výsledky homologizačnej skúšky sa teda odrazia aj v udávaných hodnotách spotreby. Zatiaľ nepoznáme podrobnosti, ale je isté, že v najnovšom pokračovaní emisného škandálu VW nejde "len" o rozpor medzi homologizačnými a reálnymi hodnotami. Ten vyplýva z dobre známych nedostatkov skúšobnej metodiky. Volkswagen pri vyšetrovaní pravdepodobne zistil, že riadiaca jednotka detekovala prebiehajúcu homologizačnú skúšku nedovolaným spôsobom a upravila chod motora tak, aby umelo znížila emisie CO2 (i spotrebu). Na technické objasnenie zo strany VW si ale budeme musieť ešte počkať.

Oxid uhličitý a podiel dopravy na jeho emisiách

Na rozdiel od NOx, o ktorý ide v kauze Dieselgate, je oxid uhličitý netoxický plyn, ak sa vyskytuje v normálnych koncentráciách. Predstavuje bežnú súčasť zemskej atmosféry a je nevyhnutný pre život na Zemi. Je mu pripočítaný zásadný vplyv na globálne otepľovanie, hoci jeho koncentrácia v ovzduší sa pohybuje okolo 0,04%.

Doprava má celosvetovo "na svedomí" asi 13% všetkých skleníkových plynov produkovaných človekom, pričom 74% z toho pripadá na CO2. Odhady podielu individuálnej automobilovej dopravy na celkových dopravných emisiách CO2 sa líšia, ale napríklad v našej oblasti sa podľa dostupných štúdií pohybujú v intervale 40-50%.

Už z týchto čísel je zrejmé, že aj keby osobné autá zo dňa na deň prestali úplne produkovať CO2, na koncentráciu tohto plynu v atmosfére by to nemalo dramatický vplyv. Napriek tomu sa CO2 stal hlavným prostriedkom reguláciou automobilového priemyslu na úrovni Európskej únie, ktorá zaviedla pre automobilky flotilové limity, tak v niektorých členských štátoch. Tie od nominálnych emisií CO2 odvodzujú sadzby registračnej dane či iných poplatkov.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY