vytisknout velikost písma VW zistil nezrovnalosti aj v emisiách CO2, týkajú sa okrem iného Octavie TDI

Volkswagen má ďalší emisný problém. Pri vyšetrovaní podvodov s NOx prišiel na to, že v poriadku nie sú ani emisie oxidu uhličitého.
VW zistil nezrovnalosti aj v emisiách CO2, týkajú sa okrem iného Octavie TDI

Ak ste dúfali, že frekvencia výskytu kľúčových slov "Volkswagen" a "emisie" v spravodajstve začne klesať, dúfali ste márne. Po nedovolenom manipulovaní s emisiami NOx automobilka priznala tiež problém s emisiami oxidu uhličitého (CO2).

Podľa oficiálneho vyhlásenia prišiel na nezrovnalosti v emisiách CO2 samotný Volkswagen počas interného vyšetrovania kauzy Dieselgate. "Pri prebiehajúcom preverovaní všetkých procesov a pracovných postupov sa zistilo, že hodnoty emisií CO2, a teda aj spotreby paliva (spotreba sa vypočítava z množstva zachyteného CO2, pozn.) niektorých modelov boli pri certifikačnom procese stanovené príliš nízko. Väčšina vozidiel, ktorých sa problém týka, má vznetový motor, "tvrdí Volkswagen.

Väčšinou ide o diesely

Celkom má ísť približne o 800 000 áut. Hovorca Volkswagenu povedal agentúre Bloomberg v telefonickom rozhovore, že dotknuté sú modely VW Polo, Golf a Passat, Audi A1 a A3, Škoda Octavia, Seat Ibiza a Seat Leon s dieselovými motormi 1.4 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI. Jediným zážihovým motorom, ktorého sa problém týka, má byť 1.4 TSI v prevedení s vypínaním valcov.

Volkswagen odhaduje, že ich uvedenie do súladu s podmienkami homologizácie bude stáť dve miliardy eur. Firma údajne sama bezodkladne informovala inštitúcie, ktoré majú v kompetencii typové schvaľovanie.

Matthias Müller, nový šéf skupiny Volkswagen, reagoval na správu vyhlásením, v ktorom ubezpečil, že sa firma pri vyšetrovaní nezrovnalostí "nezastaví pred ničím" a že "to jediné, na čom nám záleží, je pravda". V mene predstavenstva tiež vyjadril poľutovanie nad celou situáciou.

Nové zistenia neponechala bez komentára ani dozorná rada VW. Vyjadrila "hlboké znepokojenie" a oznámila, že sa v najbližšej dobe zíde, aby nové skutočnosti prerokovala.

Emisie CO2 sú priamo úmerné množstvu spotrebovaného paliva. Zmanipulované výsledky homologizačnej skúšky sa teda odrazia aj v udávaných hodnotách spotreby. Zatiaľ nepoznáme podrobnosti, ale je isté, že v najnovšom pokračovaní emisného škandálu VW nejde "len" o rozpor medzi homologizačnými a reálnymi hodnotami. Ten vyplýva z dobre známych nedostatkov skúšobnej metodiky. Volkswagen pri vyšetrovaní pravdepodobne zistil, že riadiaca jednotka detekovala prebiehajúcu homologizačnú skúšku nedovolaným spôsobom a upravila chod motora tak, aby umelo znížila emisie CO2 (i spotrebu). Na technické objasnenie zo strany VW si ale budeme musieť ešte počkať.

Oxid uhličitý a podiel dopravy na jeho emisiách

Na rozdiel od NOx, o ktorý ide v kauze Dieselgate, je oxid uhličitý netoxický plyn, ak sa vyskytuje v normálnych koncentráciách. Predstavuje bežnú súčasť zemskej atmosféry a je nevyhnutný pre život na Zemi. Je mu pripočítaný zásadný vplyv na globálne otepľovanie, hoci jeho koncentrácia v ovzduší sa pohybuje okolo 0,04%.

Doprava má celosvetovo "na svedomí" asi 13% všetkých skleníkových plynov produkovaných človekom, pričom 74% z toho pripadá na CO2. Odhady podielu individuálnej automobilovej dopravy na celkových dopravných emisiách CO2 sa líšia, ale napríklad v našej oblasti sa podľa dostupných štúdií pohybujú v intervale 40-50%.

Už z týchto čísel je zrejmé, že aj keby osobné autá zo dňa na deň prestali úplne produkovať CO2, na koncentráciu tohto plynu v atmosfére by to nemalo dramatický vplyv. Napriek tomu sa CO2 stal hlavným prostriedkom reguláciou automobilového priemyslu na úrovni Európskej únie, ktorá zaviedla pre automobilky flotilové limity, tak v niektorých členských štátoch. Tie od nominálnych emisií CO2 odvodzujú sadzby registračnej dane či iných poplatkov.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY