vytisknout velikost písma VW Golf R Variant: Ako vysoký má reálny výkon a o koľko je Cupra slabšia?

Po Octavii Combi RS a Seate Leon ST Cupra sa nám konečne na chvíľu dostal do rúk aj Golf R Variant. Využili sme túto príležitosť a vyrazili na brzdu zmerať reálny výkon jeho motora. Výsledok rozhodne nesklamal.
VW Golf R Variant: Ako vysoký má reálny výkon a o koľko je Cupra slabšia?

Volkswagen Golf R Variant je pre nás zakliate auto. Prvý test bol naplánovaný už na júl nedlho potom, čo na Slovensko dorazil testovací exemplár, lenže dohodnutý termín napokon nevyšiel, pretože auto malo iné povinnosti. Druhýkrát vozidlo od začiatku testu hlásilo poruchu štart/stop systému a už po prvých niekoľkých kilometroch bolo jasné, že je niečo zle. Prevodovka si s motorom vôbec nerozumela, dynamika bola oproti Leonu ST Cupra znateľne horšia, takže sme vozidlo zase vrátili.

Tretíkrát všetko už konečne klaplo, ale išlo pre zmenu o skrátenú zápožičku, počas ktorej nebol čas na klasické meranie dynamiky a realizáciu kompletného testu. Avšak príležitosť sme využili aspoň na zmeranie výkonu. Už skôr sme totiž merali Octavii RS, RS 230 i Seat Leon Cupra. Z rýchlych koncernových kombíkov chýbal práve iba Golf R.

rvar.jpgrvar-2.jpgNa brzde u kolegov zo spoločnosti Dieselpower už bola Octavia RS 230 i Seat Leon ST Cupra. Teraz sa konečne naskytla príležitosť otestovať aj vrchol ostrých koncernových kombíkov

Teória je vo všetkých prípadoch veľmi podobná. Pohon má na starosť preplňovaný zážihový štvorvalec s objemom 1984 cm3, ktorý je v Golfe naladený na 221 kW (300 k) dostupných pri 5500 ot./min a 380 Nm (1800-5500 ot./min). Z koncernových modelov osadených týmto motorom je Golf R to najrýchlejšie. Ani Audi S3 neponúkne viac.

Vzhľadom k tomu, aké výsledky predviedla Octavia RS a Seat Leon Cupra, bolo v podstate dopredu jasné, že aj Golf R Variant by mal v praxi ponúknuť viac, než čo oficiálne udáva. Než sa ale pozrieme na konkrétne hodnoty, je potrebné zdôrazniť jednu skutočnosť. V aute bolo pri meraní palivo Shell V-Power Nitro+. Až sa budete nižšie pozerať na porovnaní s ostatnými koncernovými kombi, pamätajte, že Octavia Combi RS 230 mala pri meraní výkonu obyčajný Natural 95.

Aký rozdiel na výkone urobí benzín s vyšším oktánovým číslom, to sme si vyskúšali v rámci dlhodobého testu Seatu Leon ST Cupra.

Bezmála 320 koní

Golf R Variant na brzde potvrdil naše predpoklady. Na miesto maximálnych 300 koní sa totiž nakoniec dostal ešte o 18 koní vyššie (pri 6184 ot./min). Ako je v grafe vidieť, udávané výkonové maximum prekročil zhruba pri sľubovaných 5500 ot./min, ale výkon ešte ďalej narástol. Výrazný pokles prichádza za 6500 ot./min.

Krútiaci moment potom dosiahol maximálne na 410 Nm, pričom 400 Nm je dostupných podľa grafu od zhruba 2200 ot./min až do piatich tisíc. Celkovo sú rozdiely oproti sľubovaným údajom prakticky totožné s tým, čo predtým predviedol Leon ST Cupra vybavený benzínom s oktánovým číslom 98. Ten namiesto 280 koní vykázal rovných 300 koní.

rvarr.jpgTakto vyzerá priebeh výkonu a krútiaceho momentu pri preplňovanom benzínovom štvorvalci, ktorý koncern používa aj pri Octavii RS a Leone Cupra. Golf R je ale najvýkonnejší a aj on ponúka v praxi viac než tabuľky

Nižšie si potom v grafe môžete prezrieť porovnanie benzínovej Octavie RS 230, Seatu Leon ST Cupra a Golfu R Variant. Vo všetkých prípadoch bola v aute dvojspojková prevodovka DSG.

brzda_porovnani.jpg
Tu je pre predstavu porovnanie všetkých ostrých koncernových kombíkov. Rozdiel medzi Leonom Cupra a Golfem R nie je v praxi príliš veľký

Je to raketa

Golf R Variant v zásade nie je nič iné ako dnes už dobre známy golf R s väčším batožinovým priestorom. Ten ponúkne objem 605 litrov, čo je veľmi zaujímavá odpoveď na Octavii RS Combi. Oproti hatchbacku tu ale predsa len jeden rozdiel nájdeme. Je to hmotnosť, ktorá sa podpísala na hodnotách tabuľkového zrýchlenia. Namiesto 4,9 s (v kombinácii s DSG), ktoré potrebuje pre akceleráciu na stovku hatchback, zvládne Variant rovnakú vec za 5,1 s. Ale na to by ste v praxi vôbec neprišli.

rvarrrr-4.jpgrvarrrr-5.jpgrvarrrr-6.jpgrvarrrr.jpgrvarrrr-3.jpgrvarrrr-2.jpgGolf R Variant sa v redakcii príliš neohrial, ale aj za tú chvíľku ukázal, že ide o výborné auto, ktoré je relatívne pohodlné, praktické a neuveriteľne rýchle

Kombík je totiž tiež nesmierne rýchly. Motor má krásny priebeh, gradujúci záťah i charakter. Len ten umelý zvuk výsledný dojem trochu kazí, no tento problém rieši režim Individual, v rámci ktorého si môžete umelý zvuk vychádzajúci z reproduktorov deaktivovať.

Rovnako ako hatchback má aj Variant tú vlastnosť, kedy na okreskách idete nesmierne rýchlo, ale nie ste si tak celkom istí tým, či vás to baví. Leon ST Cupra vie naservírovať viac emócií, to je bez debát, ale R Variant je univerzálnejší. Je na jednu stranu pohodlnejší, na stranu druhú výkonnejší a v priamke rýchlejší. Je to skrátka veľmi zaujímavé auto, ale aj "ľudové vozidlo" s cenou okolo 35-tisíc eur.

rvar-4.jpgrvar-5.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY