vytisknout velikost písma VW Golf Alltrack a R/GTD Variant: nové tváre bestselleru (prvé dojmy)

Pod takmer olympijsky znejúcim heslom "rýchlejšie, vyššie, ďalej" rozširuje Volkswagen už tak široký rad Golf o ďalšie verzie. Všetky sú variáciou na známe témy, ale prinajmenšom jedna z nich zatiaľ nemá priameho súpera.
VW Golf Alltrack a R/GTD Variant: nové tváre bestselleru (prvé dojmy)
Zoznam kapitol
  1. VW Golf R Variant, Alltrack a GTD Variant
  2. VW Golf R Variant, Alltrack a GTD Variant: Fotogaléria

Volkswagen Golf je stabilne najpredávanejším autom v Európe. A so slušným náskokom. Jedným z dôvodov - pravda, nie tým najpodstatnejším - je neutíchajúca ochota Volkswagenu obsluhovať aj tie najmenšie kúty segmentu nižšej strednej triedy. Prípadne také kúty vyrobiť, pokiaľ ešte neexistujú.

Tri nové modely, ktoré Volkswagen predstavil zástupcom médií v okolí španielskej Malagy, sú toho dôkazom. Vlastne sa jedná o skladačky z existujúcich receptov, pritom ale zároveň platí, že také autá Volkswagen v ponuke ešte nikdy nemal.

Vezmeme to poporiadku a začnime rovno tým najostrejším.

Volkswagen Golf R Variant: Nemá súpera

Neviem, čo mi berie dych viac. Či brutálna zmena smeru v šikane, ktorou sa na pokyn z inštruktorskej vysielačky prešmykne od apexu k apexu bez brzdenia, len s odľahčením plynu a plnou akceleráciou hneď za kolkom označujúcim vrcholový bod prvej zákruty; brutálne bočné preťaženie v klopenej ľavej zákrute okruhu Ascari, znásobené pohľadom na intenzívne pracujúci podvozok auta pred nami; alebo fakt, že stále ešte riadim kombík nižšej strednej triedy.

Volkswagen Golf R Variant - 4.jpgVolkswagen Golf R Variant - 11.jpgVolkswagen Golf R Variant - 9.jpgVolkswagen Golf R Variant - 6.jpgVolkswagen Golf R Variant - 7.jpgVolkswagen Golf R Variant - 12.jpgV modrej vyzerá dramaticky, ale inak by ste v zrkadle nespoznali, že za vami nejde obyčajný Golf - kým vás nepredbehne a neukáže vám štyri koncovky výfuku

Volkswagen Golf R Variant je kombi variantom auta, ktorému sme v redakčnom teste dali 9 bodov z 10. Oproti krátkemu Golfu R musíte oželieť dve desatiny v zrýchlení 0-100 km/h (5,1 s), desatinu kombinovanej spotreby (7,0 l/100 km) a o 79 kg vyššiu hmotnosť.

Na oplátku ale dostanete batožinový priestor veľkosti plnohodnotného rodinného auta (605-1620 l). Avšak rodinného auta, ktoré má preplňovaný dvojliter s výkonom 300 koní, pohon všetkých kolies, športový podvozok i brdy a vypínateľný systém ESC.

Volkswagen Golf R Variant - 21.jpgVolkswagen Golf R Variant - 17.jpgVolkswagen Golf R Variant - 22.jpg
Volkswagen Golf R Variant - 23.jpgVolkswagen Golf R Variant - 20.jpgVolkswagen Golf R Variant - 19.jpgMotor 2.0 TDI, prevodovka DSG aj pohon všetkých kolies sú výborne zladené pre rýchlu jazdu; podvozok síce po odstavení plynu trochu utiahne stopu, ale celkovo hrá hlavnú úlohu v jazdnom prejave grip a stabilita

Na pôvabnom a vodičsky zaujímavom okruhu Ascari sme síce stabilizáciu vypnúť nesmeli, ale režim Race ponecháva dosť voľnosti na to, aby si človek mohol jazdu po dráhe naozaj užiť. Nadšený vodič by si možno želal menej pasívne zadnú nápravu - ako pri iných rýchlych Haldexových štvorkolkách aj tu platí, že sa veziete skôr na priľnavosti než na handlingu.

Pokiaľ je ale tej priľnavosti veľa, je sprevádzaná pevnou kontrolou nad nakláňaním karosérie, veľkou presnosťou smerového vedenia a rozkošným buchnutím nespáleného benzínu vo výfuku pri radení, naozaj sa nie je príliš na čo sťažovať.

Volkswagen Golf R Variant - 15.jpgVolkswagen Golf R Variant - 16.jpgVolkswagen Golf R Variant - 13.jpgČierny klavírový lak a kožené športové sedadlá dávajú kabíne noblesnejší nádych než v obyčajných Golfoch; VW udáva objem kufra 605 litrov

V bežnej prevádzke je pritom Golf R poslušné, mierne a komfortné auto, ktoré by ste bez váhania zverili aj menej vodičsky zdatným členom rodiny. Len hluk širokých pneumatík sa rozlieha v ozvučnici tvorenej veľkým batožinovým priestorom viac ako v hatchbacku. A cestovná spotreba 8,6 l nie je vzdialená tomu, za čo bežne jazdia autá s oveľa menším dynamickým potenciálom.

Ak sa o Golfe často hovorí, že je jediným autom, ktoré budete potrebovať, tak o Golfe R Variant to platí aj v prípade, že patríte k nadšeným vodičom a máte rodinu alebo koníčka náročného na prepravný priestor. Požadovaná suma 38 tisíc eur je za Golf iste hromada peňazí, ale na druhú stranu - aké iné auto za podobné peniaze vám ponúkne porovnateľnú kombináciu vlastností?

Volkswagen Golf Alltrack: Posledný na chodúľoch

Vzhľadom ku koncernovej pozícii Golfu je snáď trochu prekvapivé, že jeho "allroad" variant prichádza ako posledný zo vzájomne príbuzných modelov. Škoda Octavia Scout aj Seat Leon Experience sú tu s nami už od vlaňajška. Nebol by to však Volkswagen, aby si nenechal nejaké to eso v rukáve.

Nový Golf Alltrack má zo všetkých súrodencov najvyššiu svetlú výšku, aj keď len nepatrne - 175 mm. A má tiež systém pre regulované schádzanie svahov, ktorý stráži rýchlosť automatickým brzdením. Používa sa trochu inak ako vo veľkých offroadoch a SUV. Na hranu musíte nabehnúť s nohou na brzde približne požadovanou rýchlosťou (5-20 km/h), ktorou sa potom elektronika snaží podľa možností udržiavať.

Volkswagen Golf Alltrack - 9.jpgVolkswagen Golf Alltrack - 8.jpgVolkswagen Golf Alltrack - 3.jpgAlltrack je oproti štandardnému Golfu zdvihnutý o 20 mm; všetky ponúkané verzie sa dodávajú s pohonom všetkých kolies

Golf Alltrack bude v ponuke s dieselom 1.6 TDI 81 kW, dvoma variantmi motora 2.0 TDI (110 a 135 kW) a tiež s benzínovou 1.8T, ktorú do štandardného Golfu objednať nemožno. Od neho sa Alltrack okrem zvýšeného podvozku odlišuje aj tvarom nárazníkov, ochranou spodných partií a nevyhnutnými "dobrodružnými" plastmi na blatníkoch i prahoch.

Všetky verzie majú pohon všetkých kolies Haldex a kratší stály prevod. Voliteľný automat DSG je vždy robustnejší šesťstupňový s "mokrými" spojkami, aby zvládol aj náročnejšie nasadenie v teréne alebo ťahanie prívesu (až 2000 kg).

Na ceste je cítiť, že Volkswagen nemienil dopustiť výrazné zhoršenie jazdných vlastností. Zvýšené pruženie je podopreté tuhými tlmičmi, vďaka ktorým je auto veľmi stabilné a isté aj pri tom spôsobe jazdy, ktorým sa po svete premiestňujú snáď len motoristickí novinári na medzinárodných prezentáciách. Odvrátenou stranou je silnejší prenos vibrácií od hrubého asfaltu do priestoru pre cestujúcich ako v iných Golfoch.

Schopnosti mimo terén sú limitované pneumatikami, nájazdovými uhlami a v reálnom svete nepochybne aj odvahou majiteľov. Na suchom povrchu ale Golf Alltrack zvládne aj dramaticky prudké zjazdy, strmé výjazdy a nerozhodia ho ani situácie, kedy sa na bubnoch dostávajú jednotlivé kolesá na chvíľu do vzduchu.

Volkswagen Golf Alltrack - 1.jpgVolkswagen Golf Alltrack - 2.jpgVolkswagen Golf Alltrack-16.jpg
Na rozdiel od Octavie Scout dostal Golf Alltrack aj systém pre regulované schádzanie svahov

Rovnako ako iné štvorkolky, u ktorých je vektorovanie krútiaceho momentu riešené pribrzďovaním kolies, vyžaduje špecifickú techniku ​​jazdy - nabehnúť na nerovnosť, nedbať na to, že sa auto prestane hýbať vpred, a držať konštantný plyn. Elektronika pochopí, o čo vám ide, a postupne dostane hnaciu silu na koleso, ktoré sa má o čo oprieť.

Podobne ako má Golf R vedľa režimov Normal, Comfort a Sport aj špeciálny Race, ponúka Alltrack režim Offroad. V ňom dôjde nielen k sprístupneniu funkcie schádzania svahov, ale aj k uvoľneniu protiprešmyku, premapovaniu plynu a preprogramovaniu prevodovky. Tá pri pomalej jazde dlho drží jedničku, čím do istej miery kompenzuje absenciu redukčnej prevodovky.

Rovnako ako u iných podobných áut platí, že Golf Alltrack nie je žiadny tereňák, ale keď na to príde, mimo cestu zvládne predsa len viac, než po ňom bude typický majiteľ kedy požadovať.

Slovenské ceny Golfu Alltrack začínajú na 24 350 eur za 1.6 TDI. Stopäťdesiatkoňový dvojliter stojí 26 tisíc eur, silnejšia 184k verzia (dodávaná s DSG) 31 tisíc eur. Záujemca o 1.8 TSI (tiež s DSG) zaplatí 27 tisíc eur.

Volkswagen Golf GTD Variant: Naftové GTI v kombíku

Golf GTI je naftovým súrodencom GTI: má podobný športový styling, kárované sedačky aj hlavicu radiacej páky v tvare golfovej loptičky. Poháňa ho ale motor 2.0 TDI 135 kW, ktorý v našich podmienkach stretneme najpravdepodobnejšie v Octavii RS. Kým GTI kombi sa (snáď) zatiaľ nechystá, GTD si možno po novom kúpiť aj v praktickejším prevedení Variant.

Volkswagen Golf GTD Variant-4.jpgVolkswagen Golf GTD Variant-15.jpgVolkswagen Golf GTD Variant-2.jpgVolkswagen Golf GTD Variant-6.jpgVolkswagen Golf GTD Variant-7.jpgVolkswagen Golf GTD Variant-5.jpg
Prvý Golf Variant, v ktorom môžete mať kárované športové sedačky z GTI

Oproti krátkemu Golfu GTD je Variant o štyri desatiny pomalší z nuly na stovku (7,9 s), má o jeden kilometer v hodine nižšiu maximálnu rýchlosť (230 km/h) a o dva decilitre horšie kombinovanú spotrebu (4,4 l/100 km). Protihodnotu predstavuje samozrejme väčší batožinový priestor s rovnakými základnými objemami ako v prípade Golfu R.

S Volkswagenom Golf GTD Variant sme sa na medzinárodnej prezentácii bohužiaľ nemohli zviezť, preto vám o ňom nedokážeme povedať nič viac. Na slovenskom trhu stojí tento model 25 tisíc eur, resp. 27 tisíc eur, ak si zvolíte prevodovku DSG.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY