vytisknout velikost písma VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

Toyota Hilux je medzi terénnymi pick-upmi legenda. Všetci určite poznáte britský príbeh o tom, ako tento model nebolo možné zničiť. Najnovšia generácia je v poradí už ôsma a mala by byť zase o kúsok odolnejšia, ale zároveň modernejšia, bezpečnejšia aj pohodlnejšia. Lenže v súčasnosti už nemá okolo seba tak málo konkurentov ako predtým. Jedným z tých najmenej príjemných súperov je aj ten dnešný - Volkswagen Amarok.

Vlastne je to pekný paradox. Kým Toyota môže čerpať z bohatej histórie a obrovskej hŕby skúseností, Volkswagen Amarok pred svojím vstupom na trh v roku 2010 nemal na čo nadviazať. Nemecká automobilka predtým vyrábala iba jediný automobil tejto kategórie. Volal sa Taro a nešlo o nič iné než o preznačenie pick-up inej značky. Samozrejme, Taro bola prezlečená Toyota Hilux.

Z predchádzajúcich súrodencov sú dnes veľkí súperi. Obaja zaznamenali v nedávnej minulosti celkom dôležitú zmenu. Toyota Hilux dorazila minulý rok na európsky trh v novej generácii, Amarok prešiel pred časom faceliftom. Kto je z týchto dvoch relatívnych noviniek na trhu lepší, to nám ukáže porovnávací test vrcholných verzií.

Predstavenie: Vrchol znamená pre každého niečo iné

Volkswagen Amarok je na trhu už naozaj dlho, ale za tú dobu prakticky nezostarol. Predsa len ide o úžitkové auto a pri týchto autách nie je tlak na neustále vylepšovanie tak veľký ako pri bežných osobných automobiloch. Vlaňajší facelift však priniesol okrem drobných kozmetických a multimediálnych úprav jednu úplne zásadnú vec. Amarok dostal šesťvalec. Konečne!

DSC0156-1.jpg

S nemeckým pick-upom som toho najazdil naozaj veľa, od off-roadu až po ľahšie terény v horách. Kúzlo Amaroku vždy bolo v tom, že mal najbližšie k osobným automobilom. Zrejme aj preto sa tešil vrelej zákazníckej priazni. Lenže jedna drobnosť do mozaiky chýbala. Doteraz Amarok používal výhradne štvorvalcový dvojliter, po novom ho dostanete už len so šesťvalcom.

Jedná sa o rovnakú trojlitrovú vznetovúu jednotku, ktorá bola predstavená v roku 2014 v modeloch Audi A6 alebo A7, pôvod je teda vskutku ušľachtilý. Motor bol samozrejme ďalej upravený pre použitie v terénnom aute. Výsledkom je výkon až 165 kW (224 k). Niečo také neponúka žiadny konkurenčný pick-up. Ani Toyota Hilux.

DSC0166.jpg

Vrchol v jej podaní je o mnoho skromnejší. Existujú síce trhy, kde dostanete v tejto Toyote aj štvorlitrový šesťvalec (avšak benzínový), u nás sa musíte uspokojiť s jedinou možnosťou. Tou je veľký preplňovaný vznetový štvorvalec s objemom 2,4 litra. Jeho najvyšší výkon 110 kW (150 k) znamená nevýhodu v podobe horšej dynamiky. Z nuly na 100 km/h zrýchli japonský pick-up za 12,8 s, Amarok potrebuje len 7,9 s.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW Toyota Hilux 2.4 D-4D
Zdvihový objem valcov (cm3): 2967 2393
Maximálny výkon (kW/k): 165/224 110 (150)
Vrchol krútiaceho momentu (Nm): 550 400
Zrýchlenie 0-100 km/h (s): 7,9 12,8
Najvyššia rýchlosť (km/h): 193 170
Kombinovaná spotreba (l/100 km): 7,8 7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5264/1954/1834 5330/1855/1815
Rázvor náprav (mm): 3097 3085
Testovaná výbava/cena (EUR): Highline/44 699 Executive/31 699

Inak obaja dnešní súperi krásne dokazujú, že segment terénnych pick-upov už nie je určený iba pre záujemcov o pracovné auto. Napríklad Hilux môže mať vo výbave napríklad sledovanie jazdných pruhov, prednárazový asistent, dotykový displej, multimediálny systém a tak ďalej. Pre úplnosť dodajme, že Volkswagen predáva Amarok iba s dvojitou kabínou a vždy s automatickou prevodovkou, Hilux si môžete zaobstarať aj s inými typmi karosérie.

2. miesto: Toyota Hilux

DSC0267.jpg

Plusy

  • nižšia spotreba
  • nižšia obstarávacia cena
  • výrazne komfortnejší druhý rad sedadiel
  • odolnejší pohon všetkých kolies

Mínusy

  • veľký štvorvalec šesťvalcom konkurovať nemôže v mnohých ohľadoch
  • dynamika je o poznanie horšia
  • šesťstupňový automat je veľmi váhavý

Legenda v podobe Toyoty Hilux tentoraz berie druhé miesto, hoci isté výhody oproti Volkswagenu Amarok má. Z predchádzajúcich odsekov vyplynula nižšia obstarávacia cena, za pozornosť stojí aj usporiadanie kabíny. Automobilka už pri predstavovaní súčasnej ôsmej generácie upozorňovala na priestrannejší interiér, a on taký v praxi naozaj je. Ak štandardne sedíte na druhom rade sedadiel, budete mať Hilux radšej.

DSC0224.jpgDSC0241.jpg

Toyota Hilux má interiér síce užší, ale pre kolená cestujúcich vzadu ponúkne výrazne viac miesta. Presvedčí vás o tom priložená tabuľka nameraných rozmerov. Určite by ste nemali prehliadnuť fakt, že sme od zadného sedadla k popredným operadlám namerali v Toyote viac a sedák samotný je navyše v Hiluxu dlhší ako v Amaroku. Dôležitým detailom sú aj zadné operadlá, ktoré nie sú v Toyote tak kolmé ako vo Volkswagene. Nemecká automobilka skrátka viac myslela na náklad.

Priestor pre cestujúcich (cm) Volkswagen Amarok Toyota Hilux
Šírka v úrovni lakťov vpredu 160 146
Šírka v úrovni lakťov vzadu 159 146
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 95/104 94/101
Priestor pre hlavu vzadu 97 93
Minimálny priestor pre nohy vzadu 10 16
Maximálny priestor pre nohy vzadu 36 39
Priestor pre nohy vzadu za 190cm vodičom 13 20
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadla vodiča 26 23
Rozsah výškového nastavenia sedadla vodiča 9 7
Dĺžka sedáku vpredu 50-53 48
Dĺžka sedáku vzadu 46 47
Dĺžka operadla vpredu 63 63
Dĺžka operadla vzadu 59 60
Šírka prostredného sedáku vzadu 40 39

Lenže Volkswagen zároveň viac myslel aj na vodiča. Hilux neponúka tak široký rozsah nastavenia volantu a sedadla vodiča, takže je výsledná pozícia za volantom trochu kompromisná. Japonské predné sedáky sú tiež kratšie, aj keď tu musíme férovo dodať, že výborné sedačky z Amaroku boli dielom príplatku za približne 2 300 eur. Amarok sme vždy považovali za auto, ktoré má pracovisko vodiča veľmi blízke svojim osobným súrodencom a ktorému sa v tomto smere nikto nevyrovná. Platí to stále. Príchod nových generácií modelov Mitsubishi L200, Nissan Navara alebo Toyota Hilux na tom nič nezmenil. Amarok tiež v porovnaní s Toyotou budí dojem hodnotnejšieho automobilu.

Je síce úspornejší, ale...

Kým Volskwagen vsádza výhradne na šesťvalcový vznetový agregát, Hilux u nás kúpite len s motorom 2.4 D-4D. Ten disponuje maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a vrcholom krútiaceho momentu 400 Nm. Na výber máte iba manuálnou a automatickou prevodovku, testovaný variant Double Cab dostanete vždy s pohonom všetkých kolies riešeným priraditeľnou prednou nápravou. Po ceste tak Hilux bežne jazdí ako zadnokolka.

DSC0251.jpgDSC0266.jpg

Skutočnosť, že je Hilux z tejto dvojice pomalší, bola jasná dávno dopredu. Ide však o polovične pracovné autá, dynamike preto nemusíme prikladať zas až tak veľkú dôležitosť. Tým skôr, keď Hilux vie odviezť ťažší náklad a odtiahne rovnakých 3,5 tony ako Amarok. Z pohľadu civilného používania, a povedzme si otvorene, že tieto autá rovnako strávia viac času na ceste, avšak nemožno prehliadnuť, o koľko je šesťvalec kultivovanejší a tichší. Rachot dieselu k týmto autám tak trochu patrí, ale keď existuje iná možnosť...

Vznetový motor spolupracoval so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a aj ona je jasnou pripomienkou úžitkového pôvodu Hiluxu. Jej radenie je skôr váhavé a samotná zmena prevodu trvá dlhšie než pri Volkswagene, kde nájdete vynikajúcu osemstupňovú prevodovku ZF a kde môžete dokonca radiť aj páčkami pod volantom (za príplatok). Menší motor ale nakoniec priniesol Hiluxu predsa len jednu výhodu. Počas testu bol približne o liter úspornejší. Úprimne, či ideme za desať alebo za jedenásť, to už je asi jedno.

Aj Hilux je moderný

Teraz by sa mohlo zdať, že ôsma generácia Toyoty Hilux vlastne nie je príliš dobrým automobilom, ale tak to nie je. Určite je kultivovanejší než generácia predchádzajúca, stále vo vás budí dojem nerozbitného autá (veď má oproti minulosti ešte odolnejší rám), stále vás bude nabádať k ignorovaniu retardérov a ďalších podobných nezmyslov, pretože sa podvozok s nimi vysporiada bez mihnutia oka. Navyše nájdeme vo výbave aj prvky modernej doby ako napríklad systém Toyota Safety Sense, vďaka ktorému vie Hilux strážiť jazdné pruhy a dokonca aj čítať značky. Dotykový displej vnútri je samozrejmosťou.

Problém je len v tom, že Amarok všetko zvláda o trochu lepšie. Hoci je Hilux úplne nový automobil a pick-up od Volkswagenu je dlhoročný model, stále je Amarok pre vodiča príjemnejší. Možno tu bude istú rolu hrať aj európsky pôvod auta.

Napriek tomu, ak nechcete priplácať za horšie vybavený Volkswagen alebo ak máte ambície využívať svoj terénny pick-up naplno, ani s Toyotou chybu neurobíte.

DSC0185.jpg

A ešte jedna poznámka na záver, ako nás v diskusii začnete kameňovať. Tak, ako obaja výrobcovia nastavili svoju ponuku, bude v teréne podľa všetkého lepší Hilux. Predsa len priraditeľný pohon predných kolies je lepší ako samosvorný diferenciál Torsen a navyše vám Toyota ponúkne aj redukciu, ktorú už k Amaroku nedostanete, aj keď ju predtým mal. Pretože ale testujeme vrcholné verzie pokukujúce po zákazníkoch kategórie SUV, uspokojili sme sa tentoraz s výletom iba do ľahkého terénu a vlastnostiam v skutočne ťažkom teréne sme veľkú váhu neprikladali.

1. miesto: Volkswagen Amarok

DSC0283.jpg

Plusy

  • šesťvalcový motor zatiaľ iný pick-up neponúka
  • ten pocit, kedy v ľavom diaľničnom pruhu ujdete ostatným...
  • riadi sa ako bežný automobil
  • šesťvalec má dosť sily vždy
  • väčšia korba

Mínusy

  • oproti Toyote výrazne menej miesta vzadu
  • vyššia obstarávacia cena
  • v ťažkom teréne bude Toyota lepšia

Amarok predstavoval prvý pokus Volkswagenu o stavbu vlastného terénneho pick-upu. Po všetkých tých rokoch na trhu je už dnes úplne jasné, že tento pokus bol nadmieru úspešný. Amarok sa zaradil na špičku segmentu a podľa všetkého to vyzerá, že tam zostane aj po nedávnom facelifte, respektíve po príchode hneď niekoľkých konkurenčných modelov v nových generáciách. Kým predtým boli hlavnými argumentmi veľkosť korby alebo schopnosť odviezť naozaj ťažký náklad, po facelifte je hlavným dôvodom motor.

Motor je jednoducho skvelý

Amarok je zatiaľ vo svojej kategórii unikát, pretože nikto iný šesťvalcový jednotku neponúka. Je zaujímavé, že takto veľký motor prišiel až po afére Dieselgate. Ako keby Volkswagen zistil, že štvorvalce nie sú v praxi u podobného auta zas až tak výhodné.

DSC0195.jpg

Navyše testovaná vrcholná motorizácia ponúkajúca parametre 165 kW (224 k) a 550 Nm predstavuje vôbec to najvýkonnejšie, čo si môžete v danom segmente kúpiť. Vyrovnaným súperom by snáď mohol byť iba päťvalcový Ford Ranger. Aj ten je ale slabší, jeho motor dosahuje výkon 147 kW (200 k). Túto pozíciu si bude Amarok užívať až do príchodu Mercedesu-Benz triedy X, ktorý bude tiež vybavený šesťvalcovým dieselom.

Testovaný vrchol ponuky Amaroku je trochu drahší, ale má nielen oproti Toyote jednu zásadnú výhodu. Šesťvalcový vznetový motor je viac než dostatočne silný pre každú situáciu. Je úplne jedno, či práve ťaháte loď, alebo máte korbu naloženú drevom. Stále sa môžete spoľahnúť na to, že keď bude treba, Amarok mocne zaberie. Jazda v nezaťaženom aute je potom až prekvapivo svižná. Ostatne tento viac ako päťmetrový drobček zvládne šprint na 100 km/h za 7,9 s. Predbehne tak napríklad vznetovú Škodu Octavia RS.

DSC0205-1.jpgDSC0211.jpg

Pri jazde veľmi ľahko prepadnete dojmu, že riadite prémiové SUV, pretože dynamika tomu približne zodpovedá. V rýchlostiach nad 160 km/h sa už ale začnú naplno prejavovať nevýhody plynúce z off-roadového základu. Amarok (obzvlášť postavený na terénnych pneumatikách) zďaleka neponúkne tak suverénnu smerovú istotu, takže začína vo vyšších rýchlostiach na ceste trochu plávať. Tým skôr, ak sa do hry pridá silnejší vietor. Ale s tým už skrátka musíte pri nákupe takéhoto auta počítať.

Šesťvalec si výborne rozumie s automatickou prevodovkou, kedy za príplatok dostanete navyše aj možnosť radiť tlačidlami pod volantom. A ani spotreba nie je nijako dramatická. Vo výsledku sme jazdili za zhruba 10,5 až 11 l/100 km. Ako už zaznelo, Hilux je o liter úspornejší. Na rozdiel od Toyoty ale budete musieť do Amaroku občas dolievať okrem nafty aj AdBlue.

Volkswagen aktuálne ponúka len varianty s osemstupňovou automatickou prevodovkou. S ňou priamo súvisí aj prítomnosť medzinápravového diferenciálu Torsen. Ten pracuje so základným pomerom 40/60 v prospech zadnej nápravy. Za príplatok môžete dostať uzávierku zadného diferenciálu, čo ponúka pre svoj Hilux aj Toyota, avšak v rámci sériovej výbavy.

Riadi sa lepšie a niekedy viac odvezie

Fakt, že sa s Volkswagenom Amarok lepšie jazdí, súvisí najmä s motorom, ale ďalším nemenej podstatným dôvodom je usporiadanie pracoviska vodiča a celkovo pozícia za volantom. Možno to je trochu tým, že Amarok už dobre poznáme, ale stále nám jeho ergonómia pripadá jednoduchšia a prehľadnejšia. Rovnako tak je potrebné oceniť možnosť nastaviť sedadlo a volant vo väčšom rozsahu než tomu je pri Toyote, takže si vo výsledku ľahšie nájdete svoju ideálnu vodičskú pozíciu. Lepšie vyzerajú aj použité materiály.

DSC0203.jpgDSC0224.jpg

Ako už zaznelo, nevýhodou Amaroku je menej miesta vzadu. Obvykle by sme nad tým u terénnych pick-upov mávli rukou, pretože to sú predsa pracovné autá do terénu, lenže to pri týchto vrcholných verziách tak celkom neplatí. Myslieť by ste na to mali najmä vtedy, než sa definitívne rozhodnete, že namiesto klasického SUV chcete štýlový pick-up. Jednou z jeho vrodených nevýhod je všeobecne menej priestranná kabína, hoci auto samotné je obrovské.

Priestor pre batožinu (cm) Volkswagen Amarok Toyota Hilux
Šírka medzi podbehmi: 122 109
Maximálna šírka: 163 157
Výška bočnice: 53 47
Dĺžka ložnej plochy: 155 146
Úžitková hmotnosť (kg): 842 1115-1055

Ak nehľadáte iba štýlové SUV a zaujíma vás teda aj korba, potom určite oceníte, že Amarok má pre náklad pripravené viac priestoru. Volkswagen sa možnosťou odviezť dve klasické palety chválil už pri predstavovaní tohto modelu. Kvôli čo najmenším podbehom dokonca upravil uchytenia zadných pružín. Lenže v porovnaní s Toyotou neodvezie tak ťažký náklad. Na druhú stranu je ale komfortnejší aj vtedy, ak nie je zaťažená zadná náprava.

Hlavná nevýhoda: Cena

Amarok je celkovo lepším automobilom v porovnaní s Toyotou Hilux, ale ako asi tušíte, Volkswagen si to nechá zaplatiť. Testovaná Toyota v plnej výbave preto končí tam, kde začína cena vrcholného koncernového šesťvalca. Samozrejme bez príplatkov. Práve celková cena je nakoniec hlavná nevýhoda inak veľmi podareného modernizovaného Amaroku.

DSC0281.jpgDSC0296.jpg

DSC0163.jpgDSC0170.jpg

Toyota Hilux s motorom s výkonom 110 kW (150 k), automatom, dvojitou kabínou a vo vrcholnej výbave Executive stojí 38 399 eur. Príplatkov je veľmi málo. Dokúpiť môžete čalúnenie syntetickou kožou, lepšiu farbu karosérie, navigáciu a pár detailov typu povinnej výbavy alebo predĺženej záruky. Dohromady by vás táto Toyota stála takmer presne 40-tisíc eur. V cene je všetko vrátane stráženia jazdných pruhov, uzávierky zadného diferenciálu, prednárazového systému, tempomatu, čítania značiek a tak ďalej.

Za Amarok osadený najsilnejším šesťvalcom vo výbave Highline dáte minimálne 45-tisíc eur a ešte máte za čo priplácať. Naše auto dostalo navyše napríklad navigačný systém, výborne tvarované sedadlá ErgoComfort za viac ako 2 300 eur, čalúnenie kožou Vienna alebo volant s pádlami pre radenie a tak ďalej. Celkovo išlo o auto za 54-tisíc eur vrátane DPH. Veci ako čítanie dopravných značiek alebo stráženie jazdných pruhov v ponuke pre Amarok ale vôbec nenájdete.

Verdikt

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou. Osobne by som radšej oželel nejakú výbavu a siahol po výkonnejšom šesťvalci, pretože vedomie výrazné výkonnostnej rezervy je nakoniec ten najlepší luxus, akého sa vám môže dostať.

Technické údaje Volkswagen Amarok 3.0 TDI 165 kW Toyota Hilux 2.4 D-4D
MOTOR
Konštrukcia: vidlicový šesťvalec, uložený vpredu pozdĺžne radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč
Plnenie: preplňovanie turbodúchadlom preplňovanie turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 2967 2393
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec DOHC, 4 ventily na valec
Najvyšší výkon (kW/min-1) 165/3000-4500 110/3400
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 550/1400-2750 400/1600-2000
Prevodovka: osemstupňová automatická šesťstupňová automatická
Pohon: všetky štyri kolesá, medzinápravový diferenciál Torsen zadný, priraditeľná predná náprava
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 7,9 12,8
Najvyššia rýchlosť (km/h): 193 170
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 8,6/7,3/7,8 9,5/6,7/7,8
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 5321 5330
Šírka (mm): 1954 1855
Výška (mm): 1834 1815
Rázvor náprav (mm): 3097 3085
Polomer otáčania (m): 6,5 6,4
Prevádzková hmotnosť (kg): 2153 2170
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2920 3210
Výška/max. šírka/dĺžka korby (cm): 53/163/155 47/157/146
Objem palivovej nádrže (l): 80 80
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozek vpredu: Nezávislé dvojité lichobežníkové zavesenie kolies, vinuté pružiny a plynové tlmiče, stabilizátory Nezávislé dvojité lichobežníkové zavesenie kolies, vinuté pružiny a plynové tlmiče, stabilizátory
Zavesenie vzadu: Tuhá náprava, listové pružiny Tuhá náprava, listové pružiny
Riadenie: Hrebeňové s hydraulickým posilňovačom Hrebeňové s hydraulickým posilňovačom
Pneumatiky vpredu: 245/65 R17 265/60 R18
Pneumatiky vzadu: 245/65 R17 265/60 R18
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY