vytisknout velikost písma Všetko, čo by ste mali vedieť o alkohole a dychovej skúške

Nespoliehajte sa len na internetové kalkulačky odbúravania alkoholu. Kúpte si spoľahlivý alkoholtester (stojí pár desiatok eur). Nesadajte za volant, ak sa na to necítite. Dajte si veľký pozor na to, čo hovoríte policajtom pri kontrole.
Všetko, čo by ste mali vedieť o alkohole a dychovej skúške

Najmä teraz cez vianočné sviatky a pri oslavách Nového roka si budú mnohí vodiči klásť otázku: "Včera som toho zas až tak veľa nevypil, tak už môžem šoférovať, nie?" Problematiku odbúravania alkoholu ale nie je dobré odbiť len internetovou kalkulačkou. Takéto výpočty sú aj tak len orientačné.

Každý odbúrava alkohol inak, a nezávisí to len na telesnej hmotnosti. Záleží na metabolizme, aktuálnom zdravotnom stave, strave, veku a tiež genetických dispozíciách. Aj keď sa lekári zhodujú v tom, že u mužov sa odbúrava za hodinu 100 mg etanolu na 1 kg telesnej hmotnosti a u žien 80 mg, jedná sa o strednú hodnotu, ktorá sa môže líšiť až o 30%. Aj to je dôvod, prečo nemožno všeobecným kalkulačkám veriť. Aj keď vám vyjde, že by ste mali byť už triezvi, stále môžete nafúkať.

Je horšie mať v sebe trochu alkoholu, alebo byť unavený vodič?

Čas od času sa objaví štúdia, ktorá skúma a porovnáva vplyv únavy a alkoholu na správanie vodiča. Podľa jednej takejto napríklad po 17 hodinách bez spánku ovláda vodič svoje auto zhruba rovnako ako ten, ktorý by mal v krvi pol promile (takže by nafúkal zhruba 0,7 až 0,8 promile). Po 24 hodinách bez spánku sa schopnosti vodiča zhrošili tak, že zodpovedali človeku s jedným promile alkoholu v krvi. Ľudia s vážnymi poruchami spánku sa dokonca môžu za volantom správať ako chronickí alkoholici s hladinou 0,6 promile. Podobný test urobil raz britský motoristický reláciu Fifth Gear a ten dokonca zistil, že po menšom množstve alkoholu riadil pokusný vodič bezpečnejšie ako ten unavený.

Alkohol sa začne vstrebávať rýchlo, polovica sa ho vstrebe do krvi už asi 15 minút po konzumácii. Maximálne hladiny v krvi dosiahne alkohol približne v intervale 30 minút až jednej hodiny po konzumácii. Napríklad teplé alkoholické nápoje alebo nápoje s obsahom CO2 sa vstrebávajú rýchlejšie a skôr sa začnú odbúravať. Ak už nič ďalšie človek nepije, bude hladina alkoholu v krvi klesať. Čo to ale znamená pre niekoho, kto šoféruje alebo sa šoférovať chystá?

Nulová tolerancia? Ako sa to vezme

Podľa slovenského práva sa u vodiča netoleruje ani malá hladina alkoholu v krvi. V niektorých európskych krajinách je to inak, najčastejšie sa toleruje hladina do 0,05%, čiže pol promile). Asi ale tušíte, že policajti pri kontrole nemerajú alkohol v krvi, ale v dychu. Logicky to nie je to isté. Problematiku orientačnej dychovej skúšky si môžete preštudovať na webe road-fens.cz, ktorý založil známy blogger D-Fens ako bezplatnú a rýchlu pomoc pre vodičov, ktorí nevedia, ako majú v určitých neštandardných situáciách postupovať.

Jednou takou je napríklad situácia, kedy pri cestnej kontrole nadýchate 0,24 promile alebo menej. Ste pod vplyvom? Vlastne nie. Polícia by totiž mala od nameranej hodnoty odpočítať práve hodnotu 0,24 promile ako toleranciu merania. Ak nadýchate napríklad 0,2 promile, je nutné takú skúšku vyhodnotiť ako negatívnu.

Jedno pivo sa odbúrava pokojne dve hodiny

Ak chcete mať istotu, zožeňte si spoľahlivý alkoholtester. Solídne orientačné meradlo kúpite za pár desiatok eur a s výberom pomôžu spotrebiteľské testy na internete. Podobný alkoholtester ukáže rovnaké alebo veľmi podobné hodnoty ako policajný dräger za tisícku. Aj ten vlastne slúži k orientačnej skúške.

Ak mierite na popoludňajšiu návštevu a viete, že pôjdete ešte večer domov, obmedzte konzumáciu alkoholu na úplné minimum. Jedno pivo k obedu sa odbúrava hodinu až dve. Je riziko spoliehať sa na to, že keď si dáte ku sviečkovej so šiestimi knedľami jednu veľkú desiatku, nemôžete predsa za pol hodiny nafúkať. Kritickejšie sú víkendové akcie cez noc, kedy sa toho vypije výrazne viac. A ráno potom neviete, ako na tom vlastne ste.

Aj keď môže mať vodič ráno pocit, že už nie je pod vplyvom alkoholu, pri orientačnej dychovej skúške alebo pri lekárskom vyšetrení by sa ešte alkohol v krvi objaviť mohol. Rôzni sa to, ale za 12 hodín odbúra organizmus dospelého zdravého muža približne 0,15% alkoholu, maximálne 0,2%, teda dve promile. Obsah alkoholu v krvi neklesá lineárne. Kto vypije na Silvestra o polnoci celú fľašu šumivého vína, ešte o siedej ráno by mohol mať v krvi 0,1 promile alebo aj viac. Je potrebné myslieť na to, že alkohol sa vstrebáva postupne a jeho koncentrácia v krvi dosiahne hornú hranicu až zhruba hodinu po vypití.

Kedy nafúkate, aj keď ste nepili?

Problém môžu mať diabetici a ľudia s chorobou pankreasu. Množstvo alkoholu v dychu môžu ovplyvniť aj niektoré cukríky, žuvačky či energetické tyčinky. Ak by sa vám stalo, že v takom prípade nafúkate (napríklad bezprostredne po požití višní v čokoláde môžete pokojne dýchnuť pol promile), je nutné trvať na lekárskom vyšetrení. Tá spoľahlivo preukáže, že v krvi žiaden alkohol nemáte.

Existujú nejaké zaručené "babské rady", ako odbúravanie zrýchliť? Ani veľmi nie. Najdôležitejšie je mať dostatočný prísun nesladkých tekutín s dostatkom minerálov. Pomáhajú mastné a slané jedlá.

Skúšku policajtom neodmietajte

Skúške na alkohol ste povinní vyhovieť, ak vás k nej policajt vyzve - a to ako orientačnej dychovej, tak odbornej lekárskej. Môžete maximálne nesúhlasiť s prevedením spôsobu orientačnej dychovej skúšky, ale je potrebné trvať na lekárskom vyšetrení. Tým splníte literu zákona, že neodmietnete skúšku na alkohol, len nesúhlasíte so spôsobom jej vykonania.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY