vytisknout velikost písma Volvo XC90 vyjde na novej modulárnej platforme SPA

Automobilka Volvo odhaľuje svoju novú, adaptabilná platformu SPA, ktorú budú používať všetky stredné a väčšie Volva. Ako prvé na nej vyjde nové XC90, a to už na budúci rok.
Volvo XC90 vyjde na novej modulárnej platforme SPA

V dohľadnej dobe sa zrejme žiadna velkoprodukčná automobilka nezaobíde bez univerzálnej podlahovej plošiny, ktorá bude relatívne ľahko adaptovateľná pre vozidlá rôznych veľkostí a kategórií. Nič nové to nie je a zrejme najznámejším príkladom je v súčasnosti platforma VW MQB. Automobilka Volvo teraz predstavuje svoju plošinu SPA (Scalable Product Architecture), ktorá sa stane základom pre všetky vozidlá Volvo od radu S60 vyššie.

Volvo XC90 SPA 01.jpgVolvo XC90 SPA 02.jpg
Nová štruktúra Volvo SPA má budúcim vozidlám značky zaistiť vyššiu úroveň bezpečnosti

Hlavnou úlohou, čo si budeme klamať, je aj v tomto prípade redukcia vývojových a výrobných nákladov. To ale paradoxne umožní vyššie investície do tejto štruktúry, ktorá prichádza s potenciálom masívnej produkcie a s ňou spojenou jasne definovanou rentabilitou. Platforma Volvo SPA má ponúknuť špičkovú úroveň bezpečnosti, avšak nie iba vďaka svojej tuhosti a prepracovaným deformačným zónam, ale tiež s ohľadom na integráciu moderných prvkov aktívnej bezpečnosti.

Ako naznačuje pripojený snímok skeletu pripravovaného Volva XC90, štruktúra karosérie je tvorená nielen prvkami z ocele rôzneho profilu a pevnosti, ale v motorovom priestore čiastočne tiež z hliníkových zliatin. Ako som ale naznačil vyššie, štruktúra Volvo SPA bola od začiatku vyvíjaná s tým, že výsledný automobil dostane artilériu elektronických prvkov aktívnej bezpečnosti, ktoré budú prípadným nehodám všemožnými spôsobmi brániť.

Volvo XC90 SPA 03.jpgVolvo XC90 SPA 04.jpgVolvo XC90 SPA 05.jpgVolvo XC90 SPA 06.jpgVolvo XC90 SPA 07.jpgVolvo XC90 SPA 08.jpg
Platforma SPA počíta s integráciou moderných elektronických prvkov aktívnej bezpečnosti

Na prvom mieste stoja systémy združené pod tzv. autonómnym riadením, a práve plošina Volvo SPA sa má stať východiskom pre ich postupnú implementáciu. Týchto sústav je celý rad a my sme sa im podrobnejšie venovali v súvislosti so začatím projektu Volvo Drive Me. Reč je najmä o sústavách adaptívneho tempomatu a strážení zvoleného jazdného pruhu, ktoré budú samočinne upravovať smer jazdy aj jej rýchlosť v závislosti na aktuálnych prevádzkových podmienkach a ich ďalšie generácie povedú v dohľadnej dobe k zavedeniu plne autonómneho riadenia.

Posádka nových vozidiel Volvo postavených na platforme SPA má byť lepšie chránená nielen v prípade eventuálneho nárazu, ale aj v celom jeho priebehu, teda aj pred ním a po ňom. K dispozícii bude centrálne riadená zostava bezpečnostných prvkov vrátane pásov s predpínačmi novej generácie, airbagov alebo ochrany krčnej chrbtice. Ak napríklad zadný radar zaznamená blížiaci sa stret, pritiahne adekvátnym spôsobom pásy, bez toho aby o hroziacom nebezpečenstve v tej chvíli vodič vôbec vedel.

Väčšinu z týchto prvkov nájdeme už na štúdii Volvo Concept XC Coupe, ktoré sa objavia na januárovom autosalóne v Detroite. Prvým sériovým modelom s platformou Volvo SPA bude nová generácia XC90 s premiérou plánovanou na záver budúceho roka, nasledovať budú potom pripravované generácie všetkých existujúcich vozidiel Volvo s číslom 60 a vyšším.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY