vytisknout velikost písma Volvo sa stará o bezpečnosť najzraniteľnejších cestujúcich už 50 rokov

Volvu nikdy nebola cudzia bezpečnosť posádky v automobile. Týka sa to aj najmenších pasažierov. Detské sedačky vo švédskych vozoch oslavujú okrúhle polstoročie.
Volvo sa stará o bezpečnosť najzraniteľnejších cestujúcich už 50 rokov

Už v roku 1964...

Zadržiavacie systémy musia vyznávať odlišnú konštrukciu, pretože dieťa nie je zmenšeninou dospelého, má odlišnú anatómiu, ktorá sa rokmi vyvíja. Tí úplne najmenší do veku troch až štyroch rokov cestujú vždy proti smeru jazdy, starší používajú podsedáky alebo bezpečnostné sedačky a sú zaistení pásom, pochopiteľne musia byť správne vedené v úchytoch, aby dieťaťu neublížili. Prvý prototyp sedačky orientovanej práve protismerne bol umiestnený na zadnej lavici oblej klasiky PV544 v roku 1964. Skonštruoval ho Bertil Aldman, lekár, profesor a prednášajúci v odbore dopravnej bezpečnosti na Chalmerskej technickej univerzite v Göteborgu. Nevznikol teda priamo v automobilke, ale vynálezca s ňou úzko spolupracoval.

5824_1_5.jpg5944_1_5.jpg11378_1_5.jpg11452_1_5.jpg6434_1_5.jpg6436_1_5.jpg7386_1_5.jpg
Volvo laboruje so zádržnými systémami pre deti od šesťdesiatych rokov

V roku 1967 už sa dal prikúpiť k modelu Amazon, išlo však o iný princíp. Sedadlo predného spolujazdca vybavené špeciálnou polstrovanou detskou chrbtovou opierkou bolo možné otáčať. Ani tu nechýbalo možné zabezpečenie pásmi, tie trojbodové používalo Volvo vpredu vtedy už osem rokov a v celosvetovom meradle mu v tomto ohľade patrí prvenstvo. Skutočnú protismernú sedačku však uviedlo na trh až v sezóne 1972. Podporovala krk a pri čelnej kolízii pomohla vzniknuté sily rozložiť do väčšej plochy. Tento princíp si zachovala dodnes. Práve takéto nehody sú najčastejšie a bohužiaľ aj najtragickejšie. Uchytenie zadnými pásmi sa objavilo po prvýkrát v roku 1976.

Integrovaný podsedák pre deti do 140 cm (približne vo veku desať rokov) bol uvedený v roku 1990 vo veľkom modeli 960. Volvo S40 dostalo o päť rokov neskôr dokonca dva pre obe krajné časti zadné lavice, z ktorých sa vysúvali. Prvý pre "deväťstošesťdesiatku" bol výklopný a umiestnený uprostred. Riziko zranenia pri nehode znížilo výrazne, až o tri štvrtiny. Mimochodom, pamätáte si, že sedany a kombi niesli pôvodne označenie S4/F4, ale po protestoch Audi boli zmenené?

Nafukovacia sedačka? Prečo nie!

Dnes štandardizované úchyty Isofix, ktoré v Európe používajú prakticky všetci výrobcovia, prezentovalo Volvo v roku 1999 na dvoch rôznych zadržiavacích systémoch: pre dojčatá a väčšie štvorročné deti. Pokračoval aj vývoj spomínaných integrovaných podsedákov. Pred siedmimi rokmi dostali dvojstupňové výškové nastavenie a bezpečnostné pásy v kombi V70 boli už vybavené predpínačmi.

V súčasnosti Volvo vyvíja koncept ľahkej nafukovacej sedačky, ktorá ale malým cestujúcim poskytuje rovnakú ochranu ako klasická. Pritom je ľahšia, váži pod 5 kg, teda zhruba polovicu váhy konvenčnej. Je tiež praktickejšia, dá sa pochopiteľne ľahko zložiť, umiestniť v automobile, prípadne nosiť so sebou, zbalíte ju bez problémov do malej tašky. Uľahčuje teda rodičom život a keď deti zrovna necestujú, zaberá menej miesta.

142347_1_5.jpg142346_1_5.jpg142348_1_5.jpg142349_1_5.jpg142350_1_5.jpg142351_1_5.jpg
Túto detskú sedačku ľahko zbalíte do malej tašky

Design viedol Lawrence Abele so svojim tímom. Je vyrobená z veľmi pevnej špeciálnej tkaniny, ktorá bola pôvodne vyvinutá pre vojenské účely a používa sa v lodiarenskom priemysle. Integrované čerpadlo ju nafúkne behom 40 s a môže byť nahustená diaľkovo, žijeme predsa v dobe bezdrôtového spojenia mobilných telefónov a príslušný softvér už existuje.

Volvo tvrdí, že mobilná detská sedačka je vhodná pri cestovaní prenajatým autom, taxíkom a verejnou dopravou vrátane lietadiel. Ľahkú konštrukciu ocenia aj starí rodičia, ktorí majú na starosti svoje vnúčatá a niekam s nimi cestujú. Systém je samozrejme v štádiu vývoja, takže o príchode na trh a cene môžeme zatiaľ len špekulovať.

Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Subaru Levorg 1.6GT-S MY17

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.

včera | Dalibor Žák
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY