vytisknout velikost písma Volvo sa stará o bezpečnosť najzraniteľnejších cestujúcich už 50 rokov

Volvu nikdy nebola cudzia bezpečnosť posádky v automobile. Týka sa to aj najmenších pasažierov. Detské sedačky vo švédskych vozoch oslavujú okrúhle polstoročie.
Volvo sa stará o bezpečnosť najzraniteľnejších cestujúcich už 50 rokov

Už v roku 1964...

Zadržiavacie systémy musia vyznávať odlišnú konštrukciu, pretože dieťa nie je zmenšeninou dospelého, má odlišnú anatómiu, ktorá sa rokmi vyvíja. Tí úplne najmenší do veku troch až štyroch rokov cestujú vždy proti smeru jazdy, starší používajú podsedáky alebo bezpečnostné sedačky a sú zaistení pásom, pochopiteľne musia byť správne vedené v úchytoch, aby dieťaťu neublížili. Prvý prototyp sedačky orientovanej práve protismerne bol umiestnený na zadnej lavici oblej klasiky PV544 v roku 1964. Skonštruoval ho Bertil Aldman, lekár, profesor a prednášajúci v odbore dopravnej bezpečnosti na Chalmerskej technickej univerzite v Göteborgu. Nevznikol teda priamo v automobilke, ale vynálezca s ňou úzko spolupracoval.

5824_1_5.jpg5944_1_5.jpg11378_1_5.jpg11452_1_5.jpg6434_1_5.jpg6436_1_5.jpg7386_1_5.jpg
Volvo laboruje so zádržnými systémami pre deti od šesťdesiatych rokov

V roku 1967 už sa dal prikúpiť k modelu Amazon, išlo však o iný princíp. Sedadlo predného spolujazdca vybavené špeciálnou polstrovanou detskou chrbtovou opierkou bolo možné otáčať. Ani tu nechýbalo možné zabezpečenie pásmi, tie trojbodové používalo Volvo vpredu vtedy už osem rokov a v celosvetovom meradle mu v tomto ohľade patrí prvenstvo. Skutočnú protismernú sedačku však uviedlo na trh až v sezóne 1972. Podporovala krk a pri čelnej kolízii pomohla vzniknuté sily rozložiť do väčšej plochy. Tento princíp si zachovala dodnes. Práve takéto nehody sú najčastejšie a bohužiaľ aj najtragickejšie. Uchytenie zadnými pásmi sa objavilo po prvýkrát v roku 1976.

Integrovaný podsedák pre deti do 140 cm (približne vo veku desať rokov) bol uvedený v roku 1990 vo veľkom modeli 960. Volvo S40 dostalo o päť rokov neskôr dokonca dva pre obe krajné časti zadné lavice, z ktorých sa vysúvali. Prvý pre "deväťstošesťdesiatku" bol výklopný a umiestnený uprostred. Riziko zranenia pri nehode znížilo výrazne, až o tri štvrtiny. Mimochodom, pamätáte si, že sedany a kombi niesli pôvodne označenie S4/F4, ale po protestoch Audi boli zmenené?

Nafukovacia sedačka? Prečo nie!

Dnes štandardizované úchyty Isofix, ktoré v Európe používajú prakticky všetci výrobcovia, prezentovalo Volvo v roku 1999 na dvoch rôznych zadržiavacích systémoch: pre dojčatá a väčšie štvorročné deti. Pokračoval aj vývoj spomínaných integrovaných podsedákov. Pred siedmimi rokmi dostali dvojstupňové výškové nastavenie a bezpečnostné pásy v kombi V70 boli už vybavené predpínačmi.

V súčasnosti Volvo vyvíja koncept ľahkej nafukovacej sedačky, ktorá ale malým cestujúcim poskytuje rovnakú ochranu ako klasická. Pritom je ľahšia, váži pod 5 kg, teda zhruba polovicu váhy konvenčnej. Je tiež praktickejšia, dá sa pochopiteľne ľahko zložiť, umiestniť v automobile, prípadne nosiť so sebou, zbalíte ju bez problémov do malej tašky. Uľahčuje teda rodičom život a keď deti zrovna necestujú, zaberá menej miesta.

142347_1_5.jpg142346_1_5.jpg142348_1_5.jpg142349_1_5.jpg142350_1_5.jpg142351_1_5.jpg
Túto detskú sedačku ľahko zbalíte do malej tašky

Design viedol Lawrence Abele so svojim tímom. Je vyrobená z veľmi pevnej špeciálnej tkaniny, ktorá bola pôvodne vyvinutá pre vojenské účely a používa sa v lodiarenskom priemysle. Integrované čerpadlo ju nafúkne behom 40 s a môže byť nahustená diaľkovo, žijeme predsa v dobe bezdrôtového spojenia mobilných telefónov a príslušný softvér už existuje.

Volvo tvrdí, že mobilná detská sedačka je vhodná pri cestovaní prenajatým autom, taxíkom a verejnou dopravou vrátane lietadiel. Ľahkú konštrukciu ocenia aj starí rodičia, ktorí majú na starosti svoje vnúčatá a niekam s nimi cestujú. Systém je samozrejme v štádiu vývoja, takže o príchode na trh a cene môžeme zatiaľ len špekulovať.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY