vytisknout velikost písma Volvo radu 900 (1990-1998): Posledný švédsky klasik

Volvo sa chystá nahradiť druhú generáciu S80 radom S90. Tento názov v histórii už raz použil, pri faceliftovanej sérii 900. Práve tá bola predchodcom "es-osemdesiatky" a debutovala pred štvrťstoročím.
Volvo radu 900 (1990-1998): Posledný švédsky klasik
Zoznam kapitol
  1. Vývoj, motory, bezpečnosť
  2. Priebežné modernizácie
  3. Volvo radu 900 (1990-1998): Kompletná fotogaléria

Volvo predstavilo modely 940 a 960 v auguste 1990, nahradili po ôsmich rokoch predchádzajúci, navyše mimoriadne obchodne úspešný sedemstovkový rad, aj keď zatiaľ nie úplne, štvorvalcová základná 740 GL pokračovala ešte dva roky. Tradičný hranatý dizajn klasických štvordverových sedanov Jana Wilsgaarda trochu zjemnil Peter Horbury, vlajková loď vyzerala modernejšie, ale bolo na prvý pohľad jasné, o akú značku ide a že do značnej miery vychádza z predchodcu - vrátane skeletu karosérie.

Šesťvalec od Porsche, diesel od VW

Pod hliníkovou kapotou verziou 960, sa objavil nový radový zážihový šesťvalec, označenie B6304F jasne hovorilo, že mal trojlitrový objem, teda presnejšie 2922 cm3. Z neho poskytoval 150 kW výkonu, jednalo sa o modernú celohliníkovú pohonnú jednotku s rozvodom DOHC a štvorventilovou technikou. Slúžila zároveň ako základ novej generácie neskorších päť- a štvorvalcov a s jej vývojom pomáhalo Porsche vo Weissachu. K jej charakteru sa náramne hodila elektronicky ovládaná samočinná štvorstupňová prevodovka Aisin AW, tú dopĺňala priamo radená s päticou rýchlosťou.

autowp.ru_volvo_960_9.jpg6267_Volvo_940_GLT.jpg6361_Volvo_940.jpg
Prvé prevedenie 960 (vľavo) sa od sedanov 940 prakticky nelíšilo

Varianty 940 mali pod kapotou hlavne štvorvalce, čo prezrádzala prostredná cifra. Benzínové, znovu radové jednotky 1986 cm3/82 kW a 2316 cm3/85, respektíve 96 kW disponovali len raz vačkou v hlave, turboverzia druhého ponúkala od 99 do 121 kW, záležalo, či disponoval dodatočným chladením stlačeného vzduchu, alebo nie. Preplňovanie mal aj naftový motor 2383 cm3, ten bol však šesťvalcový a pochádzal od Volkswagenu, ktorý ho pre Volvo vyvinul. Dával 80, s "intercoolerom" až 85 kW. Bez turbodúchadla mal však len slabučkých 60 kW.

Na prvom mieste bezpečnosť

Základným prevodovým ústrojenstvom bola v ich prípade manuálna skriňa so štvoricou stupňov a rýchlobehom Laycock. Tvary sa od luxusnejších súrodencov nijako nelíšili, spočiatku boli v ponuke pre Európu tri varianty: GL, GLT a Turbo, palety sa však líšili podľa jednotlivých krajín. "Doping" mohol mať však aj dvojliter, ktorý sa predával v krajinách s vysokým daňovým zaťažením (Belgicko, Taliansko, Portugalsko) a chválil sa 114 kW. Rovnakého výkonu dosahoval atmosférický 2,3 l DOHC.

Úplne všetky motory mali rozvody poháňané remeňom, baviť sa o trojcestnom katalyzátore v prípade tých zážihových nemá pri Volve akosi zmysel, pretože bolo spolu s využitím lambda sondy v tomto ohľade celosvetovým priekopníkom už v polovici 70. rokov. Samozrejmosť predstavovali aj hydraulické kotúčové brzdy na všetkých kolesách, ponúkalo sa dokonca ABS. Podvozok disponoval rázvorom 2,77 m, autá merali na dĺžku vždy 4,87 m.

6437_Volvo_940_GL.jpg6429_Volvo_960.jpg6362_Volvo_940_Estate.jpg
Volvo a bezpečnosť sú prakticky synonymá. Vozidlám nechýbalo ABS, stĺpik riadenia sa menil behom výroby niekoľkokrát

Volvo je známe bezpečnosťou svojich vozidiel. Pásy na predných sedadlách štvordverových modelov 940/960 sa mohli pochváliť mechanickými predpínačmi v štandardnej výbave. Všetky miesta však mali trojbodové samonavíjacie a ešte navyše nastaviteľné hlavové opierky. Ako alternatíva ku konvenčnej lakťovej opierke mohol byť dozadu doprostred nainštalovaný aj detský sedák. Airbag v hlave volantu bol zatiaľ za príplatok. Takáto výbava nemohla zostať bokom pozornosti odborných médií a odniesla si niekoľko cien za technickú inováciu.

Estate

Kombi (Volvo dnes vo firemných materiáloch používa anglický názov Estate, ale v čase aktívnej kariéry to tak nebolo vždy a všade) 960 bolo voľbou pre tých náročných zákazníkov, ktorí vyžadovali priestranné, pohodlné a všestranné auto. Marketing automobilky cielil na bohatších športovcov, najmä golfistov, milovníkov lovu a vodných radovánok.

Lacnejšie 940, spoločne sa vyrábali od mája 1991, preferovali "komfort pre masy" aj vďaka zadnej tuhej náprave namiesto nezávislých viacprvkových závesov. Kombi bodovala hlavne obrím batožinovým priestorom, pri obsadení iba dvojicou osôb mohla poňať až 2,2 m3 nákladu! Hranatá karoséria mala nesporné výhody, dnešné vozidlá môžu len závidieť...

6359_Volvo_940_Estate.jpg6360_Volvo_940_Estate.jpgautowp.ru_volvo_940_kombi_11991.jpg6364_Volvo_940.jpgautowp.ru_volvo_940_kombi_21991.jpgautowp.ru_volvo_940_kombi_31991.jpgautowp.ru_volvo_940_kombi_51991.jpg
Kombi slúžili k aktívnemu tráveniu voľného času, veľa toho tiež odviezli, konkrétne až 2 200 litrov nákladu

Od jesene 1991 sa vo dverách, podlahe, B-stĺpikoch a na streche objavili výstuhy eliminujúce riziko zranenia posádky pri bočných nárazoch (SIPS - Side Impact Protection System). Rad 940/960 dostal aj upravený bezpečnostný stĺpik riadenia, zmenili sa opierky hláv a v neposlednom rade predĺžili servisné intervaly, klienti teda nemuseli tak často navštevovať značkové opravovne.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY