vytisknout velikost písma Volvo Drive Me: autá bez vodičov vyrážajú na švédske cesty

Švédska automobilka Volvo Car Group spúšťa vo svojej domovine skúšobnú prevádzku flotily vozidiel s plne samočinným riadením.
Volvo Drive Me: autá bez vodičov vyrážajú na švédske cesty

Projekt Volvo Drive Me

Autá bez vodičov? Alebo vodiči za volantmi svojich vozidiel, ktorí si beztrestne listujú dennou tlačou alebo telefonujú s prístrojom v ruke? Nie fikcia, ale hudba blízkej budúcnosti. Moderné automobily majú už bežne adaptívne tempomaty schopné upravovať rýchlosť vozidla až do zastavenia, čidlá pre samočinné parkovanie a všemožné senzory pre sledovanie diania okolo auta.

136184_1_5.jpg136185_1_5.jpg136186_1_5.jpg
Zábery z parkoviska? Nie nie, z bežnej prevádzky...

Plne samočinnému pohybu moderného automobilu tak už teoreticky nič nebráni. Autá tohto typu už skúša celá rada automobiliek vrátane Nissanu, ale napríklad aj Google, pričom úrady Veľkej Británie majú ešte tento rok na svojich cestách povoliť pohyb testovacích vozidiel tohto typu. Najďalej zatiaľ pokročili v USA, kde môžu vozidlá s autonómnym riadením jazdiť už v niekoľkých štátoch vrátane Kalifornie.

Pokiaľ ide o európske automobilky, ťahúňom v tejto oblasti je opäť švédske Volvo, ktoré si už pred štyrmi rokmi dalo za cieľ do roku 2020 vymiesť z bežnej prevádzky dopravné nehody. Spoločnosť Volvo Car Group teraz spúšťa projekt Drive Me, v rámci ktorého sa bude v bežnej prevádzke na verejných cestách mesta Göteborg a priľahlého okolia pohybovať 100 automaticky riadených vozidiel Volvo.

136183_1_5.jpg136187_1_5.jpg
Moderné automobily už bežne sledujú dianie okolo

Skúšobný projekt Drive Me je výsledkom spolupráce spoločnosti Volvo Car Group, švédskeho ministerstva dopravy, švédskeho dopravného úradu, vedeckého inštitútu Lindholmen Science Park a mesta Göteborg. Zmyslom tohto projektu, ktorý je podporovaný tiež švédskou vládou, je preukázať prínos autonómneho riadenia pre spoločnosť a dostať Švédsko a značku Volvo do čela vývoja dopravných prostriedkov budúcnosti. 

Volvo s autonómnym riadením do prevádzky 

Testovanie automaticky riadených vozidiel bude prebiehať na približne 50 km vybraných ciest v meste Gothenburg a jeho okolí. Ide tak o cesty predstavujúce frekventované dopravné tepny, tak o diaľnice a miesta, kde sa často tvoria kolóny. "Naším cieľom je vytvoriť vozidlo, ktoré by bolo schopné samostatne zvládnuť všetky možné dopravné scenáre vrátane opustenia dopravného prúdu a vyhľadania bezpečného prístavu v prípade, že vodič nedokáže z akéhokoľvek dôvodu znovu prevziať kontrolu nad vozidlom," vysvetľuje Erik Coelingh, jeden z konštruktérov Volvo Car Group.

Prvá autonómna funkcia bude predstavená snovým Volvom XC90 na sklonku roka 2014: adaptívny tempomat (ACC) s asistentom riadenia bude v dopravnej kolóne samočinne reagovať na pohyb automobilu pred sebou. Medzi ďalšie funkcie bude patriť systém rozpoznania okraja cesty a bariér s asistentom riadenia, ktorý zistí, či vozidlu hrozí zídenia z cesty, a v prípade potreby automaticky prevezme riadenie a vozidlo vráti späť do pôvodného smeru.

49675_1_5.jpg49678_1_5.jpg
Samočinné parkovanie bez prítomnosti vodiča vo vozidle bude ďalším krokom k autonómnemu pohybu automobilu v bežnej prevádzke

Nasledujúcim krokom bude sústava, ktorá umožní sledovať pohyb vozidla pred sebou i vo vyšších rýchlostiach, vďaka čomu bude môcť vodič zložiť ruky z volantu, bez toho aby hrozilo vybočenie zo smeru jazdy. Tieto systémy postupne pripravia cestu pre predstavenie tzv. "vysoko autonómnych vozidiel", ktoré budú na základe úsudku vodiča zodpovedné za ovládanie všetkých jazdných funkcií.

V budúcnosti si tak ako vodič budete môcť naplánovať jazdu na základe rôznych kombinácií autonómnych funkcií a aktívneho riadenia, čo vám umožní stráviť čas na cestách čo najefektívnejšie. Za jazdy budete mať možnosť bezpečne pracovať so svojím telefónom či tabletom alebo jednoducho odpočívať.
 

 

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY