Projekt Volvo Drive Me
Autá bez vodičov? Alebo vodiči za volantmi svojich vozidiel, ktorí si beztrestne listujú dennou tlačou alebo telefonujú s prístrojom v ruke? Nie fikcia, ale hudba blízkej budúcnosti. Moderné automobily majú už bežne adaptívne tempomaty schopné upravovať rýchlosť vozidla až do zastavenia, čidlá pre samočinné parkovanie a všemožné senzory pre sledovanie diania okolo auta.



Zábery z parkoviska? Nie nie, z bežnej prevádzky...
Plne samočinnému pohybu moderného automobilu tak už teoreticky nič nebráni. Autá tohto typu už skúša celá rada automobiliek vrátane Nissanu, ale napríklad aj Google, pričom úrady Veľkej Británie majú ešte tento rok na svojich cestách povoliť pohyb testovacích vozidiel tohto typu. Najďalej zatiaľ pokročili v USA, kde môžu vozidlá s autonómnym riadením jazdiť už v niekoľkých štátoch vrátane Kalifornie.
Pokiaľ ide o európske automobilky, ťahúňom v tejto oblasti je opäť švédske Volvo, ktoré si už pred štyrmi rokmi dalo za cieľ do roku 2020 vymiesť z bežnej prevádzky dopravné nehody. Spoločnosť Volvo Car Group teraz spúšťa projekt Drive Me, v rámci ktorého sa bude v bežnej prevádzke na verejných cestách mesta Göteborg a priľahlého okolia pohybovať 100 automaticky riadených vozidiel Volvo.


Moderné automobily už bežne sledujú dianie okolo
Skúšobný projekt Drive Me je výsledkom spolupráce spoločnosti Volvo Car Group, švédskeho ministerstva dopravy, švédskeho dopravného úradu, vedeckého inštitútu Lindholmen Science Park a mesta Göteborg. Zmyslom tohto projektu, ktorý je podporovaný tiež švédskou vládou, je preukázať prínos autonómneho riadenia pre spoločnosť a dostať Švédsko a značku Volvo do čela vývoja dopravných prostriedkov budúcnosti.
Volvo s autonómnym riadením do prevádzky
Testovanie automaticky riadených vozidiel bude prebiehať na približne 50 km vybraných ciest v meste Gothenburg a jeho okolí. Ide tak o cesty predstavujúce frekventované dopravné tepny, tak o diaľnice a miesta, kde sa často tvoria kolóny. "Naším cieľom je vytvoriť vozidlo, ktoré by bolo schopné samostatne zvládnuť všetky možné dopravné scenáre vrátane opustenia dopravného prúdu a vyhľadania bezpečného prístavu v prípade, že vodič nedokáže z akéhokoľvek dôvodu znovu prevziať kontrolu nad vozidlom," vysvetľuje Erik Coelingh, jeden z konštruktérov Volvo Car Group.
Prvá autonómna funkcia bude predstavená snovým Volvom XC90 na sklonku roka 2014: adaptívny tempomat (ACC) s asistentom riadenia bude v dopravnej kolóne samočinne reagovať na pohyb automobilu pred sebou. Medzi ďalšie funkcie bude patriť systém rozpoznania okraja cesty a bariér s asistentom riadenia, ktorý zistí, či vozidlu hrozí zídenia z cesty, a v prípade potreby automaticky prevezme riadenie a vozidlo vráti späť do pôvodného smeru.


Samočinné parkovanie bez prítomnosti vodiča vo vozidle bude ďalším krokom k autonómnemu pohybu automobilu v bežnej prevádzke
Nasledujúcim krokom bude sústava, ktorá umožní sledovať pohyb vozidla pred sebou i vo vyšších rýchlostiach, vďaka čomu bude môcť vodič zložiť ruky z volantu, bez toho aby hrozilo vybočenie zo smeru jazdy. Tieto systémy postupne pripravia cestu pre predstavenie tzv. "vysoko autonómnych vozidiel", ktoré budú na základe úsudku vodiča zodpovedné za ovládanie všetkých jazdných funkcií.
V budúcnosti si tak ako vodič budete môcť naplánovať jazdu na základe rôznych kombinácií autonómnych funkcií a aktívneho riadenia, čo vám umožní stráviť čas na cestách čo najefektívnejšie. Za jazdy budete mať možnosť bezpečne pracovať so svojím telefónom či tabletom alebo jednoducho odpočívať.