vytisknout velikost písma Volvo Drive-E: štyri valce pre rad 60

Vo Švédsku chystajú veľkú revolúciu, ktorá sa má dostaviť spolu s novou generáciou XC90. Časť noviniek však prichádza už teraz. Reč je samozrejme o nových motoroch, ktoré ako prvý dostáva rad 60.
Volvo Drive-E: štyri valce pre rad 60
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Turbo + kompresor, štyri motory - jeden základ
  2. Štvorkolka stále pôvodné, T6 bez prekvapenia
  3. Diesel zaujme, Do prodeje za pár dnů
  4. Technická data
  5. Fotogaléria

Všetci priaznivci automobilky Volvo netrpezlivo čakajú na príchod novej generácie modelu XC90. Ako sme si už povedali, tento model by sa mal predstaviť vo svetovej premiére budúci rok na autosalóne v Paríži a okrem iného pôjde o prvú švédsku novinku, ktorá bude kombinovať novú generáciu motorov Drive - E s pohonom všetkých kolies. Zatiaľ sa môžeme len dohadovať, ako presne bude vyzerať finálna špecifikácia, je ale pravdepodobné, že pri dieseloch dostane štvorkolka medzinápravovú spojku Haldex, zatiaľ čo benzínové jednotky dostanú hybridný štvorkolku s elektromotorom pri zadnej náprave.

Každopádne ako prvá ponúka nové motory rada 60, teda modely S60, V60 a XC60. Ak vás zaujímajú konkrétne fakty, potom ide o benzínové štvorvalce T6, T5 a dieselový D4. Na nejakú súvislosť s počtom valcov zabudnite. Bavíme sa (a baviť sa budeme) o štvorvalcoch. Všeobecne Volvo nastupuje na nový systém, kedy číslice v označení predstavuje výkonnostnú úroveň, ktorú daná motorizácia dosahuje. V budúcnosti budeme začínať dokonca na T1 a končiť na T8, pri dieseloch sa hovorí o najvýkonnejšej motorizácii označenej ako D8.

volvo_04.JPGvolvo_07.JPG 
Nový rad motorov doplní šesťstupňový manuál (u D4) a osemstupňový automat Aisin, ktorý je prvou osemstupňovou prevodovkou uloženou priečne.

Turbo + kompresor, štyri motory - jeden základ

Základ je de facto pre benzínový aj naftový motor rovnaký, motor sa logicky líši hrúbkou stien, ktoré si žiadajú vyššie tlaky. V oboch prípadoch je blok motora vyrobený z hliníkových zliatin, rovnako ako piesty. Najvýkonnejší benzín kombinuje preplňovanie turbodúchadlom a rootstovým kompresorom, T5 dostala do svojej výbavy iba turbo, pri D4 sa bavíme o systéme dvojitého preplňovania.

Pri porovnaní so staršími motormi sú tie nové o 10-30 percent úspornejšie, menšie a ľahšie. Hlava motorov vychádza zo súčasných piatich a šesťvalcov, avšak bola ďalej upravená, pričom sa inžinieri zamerali hlavne na zníženie trenia. Nechýba variabilné časovanie ventilov, vačkové hriadele dostali guličkové ložiská.

Koho zaujímajú konkrétne čísla, tomu môžeme ponúknuť nasledujúce. Vrcholný benzínový štvorvalec označený ako T6 disponuje parametrami 306 koní a 400 Nm. Štandardom je v každom prípade osemstupňová automatická prevodovka, v kombinácii s modelom S60 sľubuje Volvo skoro až rozprávkovú hodnotu spotreby 6,4 l/100 km, pri V60 to má byť 6,7 l/100 km a XC60 spotrebuje 7,3 l/100 km.

T5 ponúkne maximálny výkon 245 koní a 350 Nm, opäť bude tento štvorvalec spolupracovať s osemstupňovým automatom a opäť by sa spotreba podľa tabuliek mala pohybovať veľmi nízko. Najlepší má byť S60 s kombinovanou spotrebou 5,9 l/100 km.

Diesel D4 je schopný vyprodukovať 181 koní a krútiaci moment 400 Nm . Volvo prezentuje ako taký hlavný bod naftového programu technológiu i - Art , kedy má každý vstrekovač vlastný procesor, čo umožní presnejšie dávkovanie paliva namiesto tradičného jedného snímača tlaku na zásobníku common-rail. Diesel je schopný dostať sa s kombinovanou spotrebou pod štyri litre, XC60 spotrebuje 4,4 l/100 km. Pracuje sa s tlakom až 2500 barov.

Tým to však nekončí. V blízkej budúcnosti sa objavia ešte motorizácie T4, T3, D5, D3 a D2. Vo všetkých prípadoch (aj v tých, ktoré aktuálne prichádzajú na trh) používajú motory jeden základ s objemom 1969 ccm, vŕtaním 82,0 mm a zdvihom 93,2 mm. Rozdiely hľadajme v systéme preplňovania alebo v kompresných pomeroch. T4 ponúkne maximálny výkon 190 koní a 380 Nm, T3 dostane 150 koní a 270 Nm, naftová D5 je na 231 koňoch a 480 Nm, D3 vyprodukuje 150 koní a 320 Nm a konečne D2 zvládne 120 koní a 250 Nm.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY