vytisknout velikost písma Volvo Amazon (1956-1970): Pontónový elegán

Volvo Amazon sa stalo nástupcom radu PV444, hoci tá sa po ďalších modernizáciách ako 544 vyrábala dlhú dobu súbežne, o úžitkových verziách 444/210 Duett nehovoriac.
Volvo Amazon (1956-1970): Pontónový elegán
Zoznam kapitol
  1. Volvo Amazon (1956-1970): Vznik, meno a varianty
  2. Volvo Amazon (1956-1970): Evolúcia; história výroby
  3. Volvo Amazon (1956-1970): Fotogaléria

Primát prvého modelu Volva so samonosnou karosériou patrí síce PV444, ale jeho bacuľaté tvary inšpirovali hlavne americká vozidlá. Pri 120 Amazon tomu tak síce do značnej miery bolo tiež, konkrétne išlo o veľké Chryslery a Kaisery, ale vtedy mladého Jána Wilsgaarda ovplyvnila pri návrhoch moderných a atraktívnych pontónových "šiat" aj britská a hlavne talianska škola.

Štvorvalcové sedany

Nový štvordverový 4,45 m dlhý, 1,62 m široký a 1,40 m vysoký sedan predstavila automobilka v piatok 3. augusta 1956 na konferencii firemných dílerov vo švédskom Skövde. Jednalo sa vtedy ešte o prototyp s podvozkom výrobného čísla 2. Od pripravovanej produkčnej verzie sa líšil v mnohých detailoch, nielen tým, že mal pravostranné riadenie a dvojfarebný lak - ten bol však v ponuke aj neskôr v sériových vozidlách. Na zadku sa pýšil veľkým chrómovaným nápisom Volvo a mal iné blinkre vpredu, chýbali mu úchyty pre bezpečnostné pásy a nápisy Amazon.

19555809_Volvo_Amazon.jpg1957_1_5.jpg1957_Volvo_122_Amazon.jpg1957_Volvo_122_Amazon1.jpg
1957_Volvo_122_Amazon2.jpg1957_Volvo_122_Amazon3.jpg1957_Volvo_122_Amazon4.jpg1957_Volvo_122_Amazon5.jpg
Produkčná verzia Amazonu bola predstavená vo februári 1957; zostali jej dva oválne vstupy vzduchu vpredu aj krídielka na zadných blatníkoch

Pod kapoty sa malo pôvodne dostať niekoľko motorov vrátane radových šesťvalcov a dokonca malý vidlicový osemvalec! Lenže Volvo nakoniec zvolilo oveľa rýchlejšiu a lacnejšiu alternatívu. Radový štvorvalec B16 s tyčkovým rozvodom OHV vychádzal z agregátu B4B, ktorý poháňal PV444, vlastne ho konštruktéri iba prevŕtali. Z presného objemu 1583 cm3 dával len 44 kW, teda 60 koní vo 4500 otáčkach.

Trojstupňová prevodovka s radiacou pákou na podlahe prenášala jeho silu dozadu, ale už pri internej prezentácii sa niektorí predajcovia sťažovali, že štvorka celkom chýba. Drvivá väčšina z nich bola aj napriek tomu nadšená, pretože auto vyzeralo skutočne pekne.

Problémy s menom

Problémom sa ukázal byť názov Amazon (pôvodne dokonca s písmenom s, nakoniec sa začal používať medzinárodný prepis sa z). Pochádzal pochopiteľne z gréckej mytológie, amazonky boli lukostrelkyne, ktoré bojovali na strane Tróje počas slávnej vojny proti Grécku. Lenže nemecký Kreidler uviedol v čase prvej prezentácie prototypu Volva moped s názvom Amazone. Nezabudol si ho zároveň registrovať, takže sa logicky prihlásil o právo na jeho používanie.

1957_Volvo_122_Amazon6.jpg1957_Volvo_122_Amazon9.jpg1957_Volvo_PV_444_and_Volvo_122_Amazon.jpgAmazon sa nové Volvo smelo volať len v Škandinávii; nemecká fima Kreidlera mala totiž registrované meno Amazone pre moped (ktorý sa však vyrábal len do r. 1959)

Došlo k súdnemu sporu, finálna dohoda medzi oboma spoločnosťami znela tak, že Volvo smie meno puužívať v škandinávskych krajinách, v samotnom Švédsku prežilo až do ukončenia produkcie celej rady. Germánsky výrobca jednostopových strojov ho však ponúkal len do roku 1959. Keby sa automobilka obrnila trpezlivosťou, mohlo všetko dopadnúť inak.

Finálna produkčná verzia štvordverového sedanu z februára 1957 nakoniec získala okrem interného P1200 aj medzinárodný kód 120 s možnosťou zmeniť poslednú číslicu pre budúce varianty, tá prvá sa volala 122. Aby toho zmätku nebolo málo, hocikde sa používalo len číslo 12, alebo naopak 1200 bez písmena P (ako person - osobné).

1962_Volvo_122_S_Amazon 1.jpg1962_Volvo_122_S_Amazon.jpg1962_Volvo_130_Amazon.jpg1962_Volvo_130_Amazon1.jpg
Modely 122 S (prvé dve fotografie zľava) a 130 z modelového roku 1962

Dva oválne vstupy vzduchu s mriežkami na prove zostali, rovnako ako drobné krídielka na zadných blatníkoch, v tej dobe skutočne mnoho dizajnérov hľadelo za oceán. Úchyty pre bezpečnostné pásy na predných sedadlách už produkčný variant mal, smerové svetlá sa pretiahli do bokov a nezriedka sa používali aj módne biele pneumatiky. Palubná doska bola čiastočne polstrovaná, radiaca páka sa montovala na želanie aj na stĺpik riadenia.

1957_Volvo_122_Amazon7.jpg1957_Volvo_122_Amazon8.jpg1957_Volvo_Amazon_122.jpg1957_The_Amazon_122_was_originally_only_offered_with_two_tone_paintwork.jpgPôvodné plány počítali aj s osemvalcom, nakoniec však Volvo Amazon dostalo štvorvalec 1,6 l s trojstupňovou prevodovkou

Nový automobil sa stal okamžite hitom, čoskoro predčil v predajných štatistikách PV444 / 544. Doma stál 12 600 švédskych korún. V roku 1958 prišla na trh verzia 122 S so zvýšeným výkonom na 85 koní (63 kW) v 5500 otáčkach a konečne štvorstupňovou prevodovkou, S znamenalo Sport. Ďalšia sezóna priniesla štandardné trojbodové pásy vpredu, "hrbáčom" aj Amazonom v tomto smere patrí celosvetové prvenstvo.

Tudor, kabriolet a kombi

Rovnako dlhý dvojdverový variant 130 sa objavil v septembri 1961 spolu s dvanásťvoltovou elektroinštaláciou a ľahko zmenenou maskou chladiča, stredná lišta sa zúžila. Mala dlhšie dvere kvôli ľahšiemu nástupu dozadu, predné sedadlá sa samozrejme z tohto dôvodu dali sklopiť. Zadné okienka išli potom otvoriť.

196212113_1_5 Amazon Coune Cabriolet 1962.jpg
Päť kabrioletov vyrobili v roku 1962 v Belgicku, dochovali sa dva

Vtedy na jeseň v útrobách nahradila skorší motor 1,6 l nová tisícosemstovka OHV (1778 cm3) s 55, respektíve 66 kW pre S. Prvá hodnota bola k dispozícii v 4500 min-1, druhá o 500 otáčok vyššie. Kým základný sedemdesiatpäťkoňový model si zachoval na prednej náprave bubny, esko už malo kotúče.

V roku 1962 postavila karosáreň Jacques Coune v belgickom Bruseli päticu kabrioletov odvodených z tudorov. Dvaja z nich prežili dodnes. O tom, že sa jedná o neuveriteľne vzácne kúsky, pochopiteľne netreba pochybovať. Dôležitejšie novinkou bolo však kombi.

Debut oslávilo na autosalóne v Štokholme 15. februára 1962 a do vienka dostalo trojčíslie 220. kombík na rozdiel od prísne dodávkového Duettu s pridaným klasickým samostatným rámom reprezentovali priestranných, ale štýlových elegánov v smokingu, tým však rozhodne nechceme povedať, že by staršie série 445 a neskôr 210 nemali svoje kúzlo. Ťahúň sa vyrábali paralelne až do roku 1969.

19577_Volvo_120.jpg
19668_Volvo_Amazon_Estate.jpgPäť rokov po sedane rozšírilo Volvo rad Amazon o karosársku variantu kombi

Amazon však predstavoval tradičné osobné vozidlo, bol vhodnejší pre rodiny s deťmi, ktoré si ho tiež pomerne dosť obľúbili, obchodných cestujúcich a koniec koncov aj pre remeselníkov. Mnohí ich služieb využívali pri diaľkových jazdách a trávení voľného času. Užitočnou hmotnosťou 490 kg pritom zaostávali za Duettom len o 10 kg.

Dnes má Volvo pozíciu drahej značky, položky vtedajšieho programu boli aspoň na severe i západe Európy a v Severnej Amerike cenovo dostupné a majitelia vlastníctvom nedávali (a ani nechceli dávať) najavo nejakú spoločenskú prestíž.

1966_Volvo_P220_Amazon (1).jpg1966_Volvo_P220_Amazon2.jpg1969_Volvo_P220_Amazon5.jpgPrístup do batožinového priestoru s dĺžkou cez 1,8 m (v dvojmiestnej konfigurácii) zaisťovalo horizontálne delené zadné veko

Pohodlné sedadlá mali lôžkovú úpravu. Do až 183 cm dlhého (v dvojmiestnom usporiadaní) a 126 cm širokého kufra bol slušný prístup vodorovne deleným zadným vekom, jedna časť sa vyklápala hore, druhá dole. Volvo sa v tomto ohľade nechalo znovu inšpirovať v USA tamojšími dodávkami, ale napríklad naša Octavia Combi vyznávala úplne rovnaké riešenie.

Dolný držiak registračnej značky spočíval na pántoch. Tabuľka sa teda dala čiastočne vyňať, aby bola čitateľná (podobne ako v maličkých britských Mini) a dalo sa teda legálne jazdiť s dlhšími predmetmi v kufri. Oprela sa o pogumovaný nárazník, ktorý tiež slúžil ako schodík, keď chcel niekto nakladať aj na populárny strešný nosič, ktorý bol v zozname príplatkovej výbavy. Praktické a šikovné, že?

1969_Volvo_P220_Amazon1.jpg1969_Volvo_P220_Amazon3.jpg1969_Volvo_P220_Amazon4.jpg1969_Volvo_P220_and_Volvo_P210_Amazon.jpgKombi bolo obľúbené pri rodinách, obchodných cestujúcich aj remeselníkoch; v tej dobe sa Volvo neradilo medzi luxusné značky

Autám zostali dva páry dverí. Pri konštrukcii sa čo najviac využilo prvkov predvolenej karosárskej varianty, takže sa nijako dramaticky nemenili vonkajšie rozmery. Na dĺžku kombi meralo 4,49 m, nabralo teda iba 4 cm. Zadok s predĺženou strechou bola o niečo hranatejší, rovnako ako rovné okenné rámy v zadných dverách. Tvarové modifikácie mal opäť na starosti Jan Wilsgaard. Medzi B-stĺpikmi sa objavila priečna výstuha, technici tiež pridali dozadu pomocný rám a upravili odpruženie, aby podlaha bola čo najnižšie a náklad sa nemusel dvíhať do výšky. Rázvor náprav zo sedanov a Tudor 2,6 m zostal zachovaný.

1966_Volvo_P220_Amazon3.jpg1969_Volvo_P220_Amazon.jpg1966_Volvo_P220_Amazon.jpg
Kombi malo rovnaký rázvor náprav ako sedan, karoséria sa predĺžila o štyri centimetre

1250 kg ťažké vozidlá sa dokázali rozbehnúť na viac ako 140 km/h. Kombi stálo 14 475 švédskych korún, o tisícku viac než klasické štvordverové prevedenie. Neskôr aj tu pribudla verzia 222 S s dvoma karburátormi a 66 (90 k). Prvá séria kombi sa lakovala hlavne zelene, čalúnenie mala v kombinácii hnedej látky a vinylu, autá ale dostávali aj bielu, béžovú alebo modrú.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY