vytisknout velikost písma Volkswagen Polo: Štyridsať rokov vývoja v praxi [fotogaléria]

Volkswagen Polo: Štyridsať rokov vývoja v praxi [fotogaléria]

Pred malou chvíľou sme sa vrátili z medzinárodnej prezentácie omladeného Volkswagenu Polo. Klasické prvé dojmy môžete očakávať veľmi skoro. V Nemecku však bola k dispozícii okrem rôznych motorizácií súčasnej novinky tiež úplne prvá generácia. Stačilo pár minút dohovárania a výsledkom bola možnosť okúsiť, ako vyzerá pri modeli Polo zhruba štyridsaťročný vývoj.

Presne povedané sa Volkswagen Polo objavil na trhu v roku 1975, takže svoje ozajstné okrúhle výročie oslávi až budúci rok. No vývoj prebiehal už od začiatku sedemdesiatych rokov. Prví záujemcovia si navyše tento malý automobil mohli zaobstarať už v roku 1974, kedy si odbil svoju svetovú premiéru ako Audi 50.

_DSC1285.JPG_DSC1288.JPG_DSC1291.JPG

Náš konkrétny exemplár bol vyrobený v roku 1977 a v súčasnosti má najazdených približne 23 500 km. Pod kapotou je štvorvalec s objemom 0,9 litra s maximálnym výkonom 40 koní. Krútiaci moment končí na 82 Nm. Auto váži len 685 kg, celková hmotnosť len ľahko presahuje jednu tonu. Najviac sa prvé Polo rozbehne na 132 km/h. Pre úplnosť dodajme, že malý Volkswagen meria na dĺžku 3512 mm, široký je 1560 mm a vysoký 1344 mm.

Pre porovnanie si môžeme vziať napríklad základnú verziu s trojvalcovým MPI s objemom jedného litra. To dáva vodičovi k dispozícii 60 koní a 95 Nm, v kombinácii s päťstupňovým manuálom zvládne maximálne 161 km/h. Najväčším rozdielom je samozrejme hmotnosť. Nové Polo takmer presne začína tam, kde to prvé končí. Celková hmotnosť nemá ďaleko k hranici 1600 kg. Štyridsať rokov sa podpísalo aj na rozmeroch. Na dĺžku prerástla súčasná verzia svojho zakladateľa presne o 46 centimetrov.

A jazda? K dispozícii sme mali len pár kilometrov, ale aj tak to stálo za to. Vodič má pred sebou tenučký volant, pod ním miniatúrne páčky, jednoduchý prístrojový štít a nejaký ten ovládač pre ventiláciu. Trochu zvyku vyžadujú pedále posunuté k stredu vozidla, takže sedíte tak trochu šikmo. Motor síce veľa dynamiky neponúka, ale prekvapí ľahké radenie aj riadenie.

Polo urazilo (rovnako ako motorizmus vôbec) za pomerne krátku dobu obrí kus cesty. To súčasné ponúkne všetko možné od výkonných motorov, cez zástup asistentov až napríklad po funkciu Mirror Link. Napriek tomu, keby som si mal vybrať, beriem toho starého. Aj keď je hlučný a príliš nejde, za jeho volantom sa človek jednoducho musí neustále usmievať.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY