vytisknout velikost písma Volkswagen Polo: Štyridsať rokov vývoja v praxi [fotogaléria]

Volkswagen Polo: Štyridsať rokov vývoja v praxi [fotogaléria]

Pred malou chvíľou sme sa vrátili z medzinárodnej prezentácie omladeného Volkswagenu Polo. Klasické prvé dojmy môžete očakávať veľmi skoro. V Nemecku však bola k dispozícii okrem rôznych motorizácií súčasnej novinky tiež úplne prvá generácia. Stačilo pár minút dohovárania a výsledkom bola možnosť okúsiť, ako vyzerá pri modeli Polo zhruba štyridsaťročný vývoj.

Presne povedané sa Volkswagen Polo objavil na trhu v roku 1975, takže svoje ozajstné okrúhle výročie oslávi až budúci rok. No vývoj prebiehal už od začiatku sedemdesiatych rokov. Prví záujemcovia si navyše tento malý automobil mohli zaobstarať už v roku 1974, kedy si odbil svoju svetovú premiéru ako Audi 50.

_DSC1285.JPG_DSC1288.JPG_DSC1291.JPG

Náš konkrétny exemplár bol vyrobený v roku 1977 a v súčasnosti má najazdených približne 23 500 km. Pod kapotou je štvorvalec s objemom 0,9 litra s maximálnym výkonom 40 koní. Krútiaci moment končí na 82 Nm. Auto váži len 685 kg, celková hmotnosť len ľahko presahuje jednu tonu. Najviac sa prvé Polo rozbehne na 132 km/h. Pre úplnosť dodajme, že malý Volkswagen meria na dĺžku 3512 mm, široký je 1560 mm a vysoký 1344 mm.

Pre porovnanie si môžeme vziať napríklad základnú verziu s trojvalcovým MPI s objemom jedného litra. To dáva vodičovi k dispozícii 60 koní a 95 Nm, v kombinácii s päťstupňovým manuálom zvládne maximálne 161 km/h. Najväčším rozdielom je samozrejme hmotnosť. Nové Polo takmer presne začína tam, kde to prvé končí. Celková hmotnosť nemá ďaleko k hranici 1600 kg. Štyridsať rokov sa podpísalo aj na rozmeroch. Na dĺžku prerástla súčasná verzia svojho zakladateľa presne o 46 centimetrov.

A jazda? K dispozícii sme mali len pár kilometrov, ale aj tak to stálo za to. Vodič má pred sebou tenučký volant, pod ním miniatúrne páčky, jednoduchý prístrojový štít a nejaký ten ovládač pre ventiláciu. Trochu zvyku vyžadujú pedále posunuté k stredu vozidla, takže sedíte tak trochu šikmo. Motor síce veľa dynamiky neponúka, ale prekvapí ľahké radenie aj riadenie.

Polo urazilo (rovnako ako motorizmus vôbec) za pomerne krátku dobu obrí kus cesty. To súčasné ponúkne všetko možné od výkonných motorov, cez zástup asistentov až napríklad po funkciu Mirror Link. Napriek tomu, keby som si mal vybrať, beriem toho starého. Aj keď je hlučný a príliš nejde, za jeho volantom sa človek jednoducho musí neustále usmievať.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY