vytisknout velikost písma Volkswagen Passat Syncro (1984): prvý sériový VW s pohonom všetkých kolies

Presne pred 30 rokmi vstúpil do predaja vôbec prvý osobný Volkswagen s pohonom všetkých kolies. Vychádzal z techniky odskúšanej v Audi.
Volkswagen Passat Syncro (1984): prvý sériový VW s pohonom všetkých kolies
Zoznam kapitol
  1. Prvá štvorkolka Volkswagen, Špecifiká "novej" koncepcie
  2. Passat Syncro zvonku, Technické údaje

Prvá štvorkolka Volkswagen

Aby sme boli úplne presní, vôbec prvým Volkswagenom s pohonom všetkých kolies bol už model Iltis z konca sedemdesiatych rokov, avšak vtedy išlo o rýdzo terénny automobil s klasickou rozdeľovacou prevodovkou a primárne armádnym určením. Volkswagen Passat Syncro (B2) sa ale stal začiatkom dodnes trvajúcej tradície Volkswagenov s pohonom všetkých kolies, no na miesto dnes obvyklej spojky Haldex mal klasické diferenciály s uzávierkami...

Passat Syncro (13).jpgPassat Syncro (12).jpgPassat Syncro (2).jpg
Volkswagen Passat Syncro sa stal prvým vozidlom značky s pohonem všetkých kolies

V rámci koncernu ale túto tradíciu začalo už kupé Audi Quattro v roku 1980, pričom v polovici osemdesiatych rokov, teda v čase nástupu Passatu Syncro, náhonom na všetky kolesá disponovali už všetky typové rady Audi od kompaktného Audi 80 po veľký sedan Audi 200. Tento systém, pôvodne adaptovaný zo sústavy predného pohonu s motorom pozdĺžne pred nápravou, sa osvedčil v automobilových súťažiach a poskytol konštruktérom VW Group dostatok podkladov pre jeho spoľahlivé zavedenie do veľkosériovej produkcie.

Na frankfurtskom autosalóne bola v roku 1983 predstavená štúdia Volkswagen Passat Variant Tetra, ktorá o rok neskôr vstúpila do výroby pod označením Passat Variant Syncro. Novinka vychádzala zo sériového kombi Passat (B2), ale vynikala celým radom špecifických rysov na čele s trvalým pohonom kolies oboch náprav. Wolfsburgský voz mohol celkom ľahko adoptovať systém Audi Quattro vďaka motoru uloženému pozdĺžne pred prednou nápravou.

Špecifiká „novej“ koncepcie

Kým predná náprava bola pri modeli Passat Syncro bez výraznejších zmien prevzatá zo štandardných verzií, zadná náprava bola úplne nová a nepodobala sa ani Passatu, ani modelu Audi Quattro. Jednoduchá kľuková konštrukcia bola nahradená novo navrhnutými uhlovými kyvadlovými závesmi. Vidlicové ramená boli spolu s rozvodovkou uložené v pomocnom ráme priskrutkovanom ku karosérii.

V súvislosti s tým sa zmenilo umiestnenie palivovej nádrže, rezervné koleso našlo svoje miesto za podbehom ľavého zadného kolesa a v podlahe vznikol väčší tunel pre uloženie spojovacieho hriadeľa. Na päťstupňovú, manuálne radenú prevodovku nadväzoval medzinápravový diferenciál, ktorého klietka bola spojená s dutým hnaným hriadeľom prevodovky. Tým prechádzal krátky hriadeľ náhonu predných kolies, pričom druhé planétové koleso bolo prepojené so stálym prevodom zadnej nápravy kĺbovým hriadeľom.

Passat Syncro (3).JPGPassat Syncro (4).JPGPassat Syncro (10).JPGPassat Syncro (9).JPG
Nová zadná náprava Passatu Syncro a schéma jeho trvalého pohonu všetkých kolies s uzávermi medzinápravového a zadného diferenciálu

Medzinápravový diferenciál a diferenciál zadnej nápravy mali podtlakovo ovládané uzávery s aktiváciou tiahla na stredovej konzole, pričom ich uzavretie signalizovali kontrolky na paneli v tesnom susedstve tohto tiahla. Passat Variant Syncro bol štandardne vybavený výkonnejšou brzdovou sústavou s kotúčmi (vpredu s vnútorným chladením a priemerom 256 mm) a posilňovačom hrebeňovým riadením.

Pozrime sa teraz ale na to, čím sa verzia Syncro od štandardného Passatu líšila už na prvý pohľad.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY