vytisknout velikost písma Volkswagen Passat Syncro (1984): prvý sériový VW s pohonom všetkých kolies

Presne pred 30 rokmi vstúpil do predaja vôbec prvý osobný Volkswagen s pohonom všetkých kolies. Vychádzal z techniky odskúšanej v Audi.
Volkswagen Passat Syncro (1984): prvý sériový VW s pohonom všetkých kolies
Zoznam kapitol
  1. Prvá štvorkolka Volkswagen, Špecifiká "novej" koncepcie
  2. Passat Syncro zvonku, Technické údaje

Prvá štvorkolka Volkswagen

Aby sme boli úplne presní, vôbec prvým Volkswagenom s pohonom všetkých kolies bol už model Iltis z konca sedemdesiatych rokov, avšak vtedy išlo o rýdzo terénny automobil s klasickou rozdeľovacou prevodovkou a primárne armádnym určením. Volkswagen Passat Syncro (B2) sa ale stal začiatkom dodnes trvajúcej tradície Volkswagenov s pohonom všetkých kolies, no na miesto dnes obvyklej spojky Haldex mal klasické diferenciály s uzávierkami...

Passat Syncro (13).jpgPassat Syncro (12).jpgPassat Syncro (2).jpg
Volkswagen Passat Syncro sa stal prvým vozidlom značky s pohonem všetkých kolies

V rámci koncernu ale túto tradíciu začalo už kupé Audi Quattro v roku 1980, pričom v polovici osemdesiatych rokov, teda v čase nástupu Passatu Syncro, náhonom na všetky kolesá disponovali už všetky typové rady Audi od kompaktného Audi 80 po veľký sedan Audi 200. Tento systém, pôvodne adaptovaný zo sústavy predného pohonu s motorom pozdĺžne pred nápravou, sa osvedčil v automobilových súťažiach a poskytol konštruktérom VW Group dostatok podkladov pre jeho spoľahlivé zavedenie do veľkosériovej produkcie.

Na frankfurtskom autosalóne bola v roku 1983 predstavená štúdia Volkswagen Passat Variant Tetra, ktorá o rok neskôr vstúpila do výroby pod označením Passat Variant Syncro. Novinka vychádzala zo sériového kombi Passat (B2), ale vynikala celým radom špecifických rysov na čele s trvalým pohonom kolies oboch náprav. Wolfsburgský voz mohol celkom ľahko adoptovať systém Audi Quattro vďaka motoru uloženému pozdĺžne pred prednou nápravou.

Špecifiká „novej“ koncepcie

Kým predná náprava bola pri modeli Passat Syncro bez výraznejších zmien prevzatá zo štandardných verzií, zadná náprava bola úplne nová a nepodobala sa ani Passatu, ani modelu Audi Quattro. Jednoduchá kľuková konštrukcia bola nahradená novo navrhnutými uhlovými kyvadlovými závesmi. Vidlicové ramená boli spolu s rozvodovkou uložené v pomocnom ráme priskrutkovanom ku karosérii.

V súvislosti s tým sa zmenilo umiestnenie palivovej nádrže, rezervné koleso našlo svoje miesto za podbehom ľavého zadného kolesa a v podlahe vznikol väčší tunel pre uloženie spojovacieho hriadeľa. Na päťstupňovú, manuálne radenú prevodovku nadväzoval medzinápravový diferenciál, ktorého klietka bola spojená s dutým hnaným hriadeľom prevodovky. Tým prechádzal krátky hriadeľ náhonu predných kolies, pričom druhé planétové koleso bolo prepojené so stálym prevodom zadnej nápravy kĺbovým hriadeľom.

Passat Syncro (3).JPGPassat Syncro (4).JPGPassat Syncro (10).JPGPassat Syncro (9).JPG
Nová zadná náprava Passatu Syncro a schéma jeho trvalého pohonu všetkých kolies s uzávermi medzinápravového a zadného diferenciálu

Medzinápravový diferenciál a diferenciál zadnej nápravy mali podtlakovo ovládané uzávery s aktiváciou tiahla na stredovej konzole, pričom ich uzavretie signalizovali kontrolky na paneli v tesnom susedstve tohto tiahla. Passat Variant Syncro bol štandardne vybavený výkonnejšou brzdovou sústavou s kotúčmi (vpredu s vnútorným chladením a priemerom 256 mm) a posilňovačom hrebeňovým riadením.

Pozrime sa teraz ale na to, čím sa verzia Syncro od štandardného Passatu líšila už na prvý pohľad.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY