vytisknout velikost písma Volkswagen Golf II (1983-1992): Hranaté vajíčko

Golf je dnes najpredávanejším vozidlom Európy a etalónom svojej kategórie. Nižšej strednej triede predsa Nemci bežne hovoria Golf-Klasse. My sa ale vrátime hlbšie do histórie a pripomenieme si druhú generáciu bestselleru, ktorá nadviazala na úspechy tej prvej.
Volkswagen Golf II (1983-1992): Hranaté vajíčko
Zoznam kapitol
  1. Oblejší a priestrannejší; GTI, GTD a dokonca aj hybrid
  2. G60, Limited i Rallye Golf; terénny Golf Country; koniec výroby
  3. Volkswagen Golf II (1983-1992): Kompletná fotogaléria

"Dvojkový" Golf nahradil svojho predchodcu po deviatich rokoch, aj keď nie celkom, napríklad v Južnej Afrike sa Citi Golf vyrábal až do augusta 2009! Herbert Schäfer, vtedajší šéfdizajnér Volkswagenu, sa rozhodol iba pre tvarovú evolúciu pôvodnej Giugiarovej karosérie, ktorá sa decentne zaoblila. Práve preto sa u nás pre Typ 19E vžila prezývka "vajíčko". Dnes sa nám zdá auto extrémne hranaté, ale bolo to skutočne tak.

Viac miesta vďaka dlhšiemu rázvoru

Nešlo iba o facelift, prípadne radikálnejšiu modernizáciu. Zákazníci si totiž sťažovali, že vzadu je v Type 17, nástupcovi legendárneho Chrobáka, málo miesta. Golf sa teda radikálne natiahol, z 3,71 m prvej generácie na takmer 3,99 m. Bol tiež o sedem centimetrov širší, meral 1,68 m. Len výška zostala pod 1,42 m, narástla o obyčajný polcentimeter, ale zároveň musela druhá rada práve kvôli značnému nárastu vonkajších rozmerov v priemere 120 kg pribrať.

1983_volkswagen_golf_5-door_38.jpg1983_volkswagen_golf_5-door_36.jpg1983_volkswagen_golf_5-door_37.jpg
1983_volkswagen_golf_5-door_64.jpg1983_volkswagen_golf_5-door_65.jpg1983_volkswagen_golf_5-door_66.jpg
Dnes sa tomu nechce veriť, ale na začiatku 80. rokov sa nový Golf zdal verejnosti tak guľatý, že sa mu začalo hovoriť „vajíčko“

Dôležitou novinkou bolo veko kufra s objemom 345 l, ktoré síce ešte nesiahalo až k nárazníku, ale končilo aspoň pri spodnej hrane nových zvislých koncových svetiel. Nakladanie predmetov dovnútra tak bolo ľahšie a zadná lavica pochopiteľne sklopná. Široký C-stĺpik, ktorý je dodnes typickým znakom Golfov, riadne zmohutnel. Vpredu sa stále nachádzali okrúhle reflektory, aj bočná silueta zostala zachovaná.

1983 volkswagen_golf_3-door_11.jpg1983 volkswagen_golf_5-door_5.jpg1983_volkswagen_golf_3-door_16.jpgSpolu s vonkajším vzhľadom sa premenila aj palubná doska, dostala napríklad dva nové výduchy ventilácie uprostred

Platforma A2 dostala oproti A1 dlhší rázvor náprav: 2475 mm namiesto 2400 mm, čo prinieslo viac priestoru v kabíne. Ale nepredbiehajme. Golf II stále vyznával koncepciu s motormi umiestnenými naprieč pred prednou nápravou. Na trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson sa tiež príliš nemenilo, vzadu sa nachádzala kľuková náprava, teda s vlečenými ramenami a skrutnou priečkou. Odpruženie obstarávali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče. Interiér sa tiež premenil, palubná doska bola vyššia, mala prekonštruované ovládače aj výduchy ventilácie, dva sa nachádzali po novom uprostred. Zmenšila sa však schránka pred spolujazdcom a ubudlo otvorených odkladacích políc pod ňou.

Golf sa vyrábal v materskom závode vo Wolfsburgu od augusta 1983, odbornej i laickej verejnosti sa pod svetlami reflektorov prvýkrát ukázal na domácej frankfurtskej IAA v podobe troj- a päťdverového hatchbacku. Kabriolet s ochranným oblúkom pokračoval ďalej v pôvodnom "jednotkovom" háve a prežil dokonca aj celú kariéru "dvojky"! Ak stretnete náhodou otvorený Golf II, jedná sa vždy o prestavbu, sériovo v Karmanne v Osnabrücku nič také nikdy nevzniklo a ak vám bude tvrdiť niekto opak, mýli sa.

Už vtedy Volkswagen ponúkal GTi i GTD

Ponuka pohonných jednotiek bola už od začiatku viac ako slušná. Zahŕňala zážihové štvorvalce 1272 cm3 (40 kW / 54 k), 1595 cm3 (55 kW / 75 k) a 1781 cm3 (66 kW / 90 k). Diesely zastupovali dve varianty štvorvalcovej tisícšestovky (1588 cm3 atmosferická dávala 40 kW (54 k), preplňované GTD potom 51 kW, teda 70 koní. Hneď od začiatku sa dalo kúpiť aj slávne GTI. Už nie so zážihovou tisícšesťstovkou, ale s tisícosemstovkou. Spočiatku mala len osem ventilov a vďaka vstrekovaniu paliva 82 kW (112 k).

1984 volkswagen_golf_gtd_4.jpg1984 volkswagen_golf_gtd_5.jpg1984 volkswagen_golf_gtd_2.jpg1984 volkswagen_golf_gti_1.jpg1984 volkswagen_golf_gti_2.jpg1984 volkswagen_golf_rally_car_2.jpg
Paleta motorizácií obsahovala od začiatku aj športové varianty GTD (hore) a GTI

Zvonku sa ostré Golfy líšili len štyrmi svetlometmi a červeným lemovaním provy, išlo ich však spoznať na prvý pohľad. Radiaca páka manuálnych päťstupňových prevodoviek mala stále hlavicu v podobe golfovej loptičky. Kotúčové brzdy by sme našli aj vzadu, obyčajné prevedenie pritom brzdili len bubny a ozubených koliesok bolo vnútri prevodových skríň o jedno menej.

1986 volkswagen_golf_rally_car_3.jpg1987 volkswagen_golf_gti_16v_rally_car_2.jpg1987_volkswagen_golf_pikes_peak_1.jpg
Golf II samozrejme aj závodil – nielen v rallye, ale napríklad aj na slávnom závode do vrchu Pikes Peak (vpravo)

V roku 1986 prišiel šestnásťventilový variant GTI so 102 kW (139 k), ktorý vedel ísť na stovku z pokoja za 8,9 s a maximálku mal až 208 km/h. Inštalácia katalyzátorov výkony väčšinou decentne znižovala nielen u nadupaných variantov, ale aj u tých lacnejších. Postupne sa zavádzala od polovice 80. rokov a karburátory sa v týchto prípadoch samozrejme stali minulosťou.

1986 volkswagen_golf_gti_16v_1.jpeg1986 volkswagen_golf_gti_16v_1.jpg1986 volkswagen_golf_gti_16v_1b.jpg1986 volkswagen_golf_gti_16v_3.jpg1986 volkswagen_golf_gti_16v_4.jpg1986 volkswagen_golf_gti_16v_5.jpg
V roku 1986 dostal model GTI motor so štvorventilovou technikou; zrýchlenie 0-100 km/h zvládol za menej než deväť sekúnd

Elektrina, štvorkolka a dva facelifty

Stokusová séria elektrických citySTROMerov (zachovajme originálny a trochu zvláštne prepis) bola v rokoch 1984-1985 predávaná hlavne úradom a firmám. Za 45 tisíc mariek si ju nikto iný nekúpil. Obzvlášť nie vtedy, keď gélovým batériám s elektrolytom došla "šťava" už po 50 kilometroch. 16 článkov zabralo miesto po zadných sedačkách aj v kufri.

Volkswagen tento elektromobil vyvinul v spolupráci s RWE. Vývoj úsporných Golfov dospel cez desiatku modelov Öko (1989-1992) so 44kW dieselom vybaveným samočinným vypínaním až k dieselelektrickému hybridu (1991).

1991_volkswagen_golf_diesel_electric_hybrid_1.jpg
V roku 1991 vznikol Golf aj ako diesel-elektrický hybrid

Od sezóny 1986 ale neboli sériové nemecké hatchbacky iba predokolka, ako Syncro dostali stály pohon všetkých kolies s viskóznou spojkou. Kvôli jeho aplikácii a náročnosti na priestor sa "kufor" zmenšil na 230 l. Syncro sa dodávalo sa štvorvalcami 1,78 l / 66 kW, v roku 1987 sa zdvihol výkon na 72 kW. Vždy malo inú zadnú nápravu s trojuholníkovými ramenami v pridanom pomocnom ráme.

1986_volkswagen_golf_syncro_5-door_1.jpg1986  volkswagen_golf_syncro_5-door_1.jpg1986 volkswagen_golf_syncro_5-door_1.jpgVýmenou za menší batožinový priestor ponúkala variant Syncro istotu vyplývajúcu z pohonu všetkých štyroch kolies; zaisťovala ho viskózna spojka

Volkswagen v Golfe nepodlieha politike faceliftov, nie to ešte nejako radikálnych. Vzhľadová modernizácia však dvojkovú generáciu rozhodne neminula, boli aj decentnejšieho rázu. V auguste 1987 zmizli trojuholníkové okná v predných dverách, nahradila ich celistvé sklá. Vodorovné lamely v čiernej mriežke chladiča mali od tej doby medzi sebou väčšie medzery. Začali sa tiež uplatňovať moderné bezpečnostné prvky, výkonnejšie modely so štvoricou kotúčov postupne dostávali ABS.

1987_volkswagen_golf_3-door_1.jpg1987_volkswagen_golf_5-door_35.jpg1987_volkswagen_golf_gtd_4.jpg1987_volkswagen_golf_syncro_3-door_1.jpg1987_volkswagen_golf_syncro_3-door_2.jpg1987_volkswagen_golf_syncro_3-door_3.jpgModernizácia v roku 1987 sa dotkla štandardnej troj aj päťdverovej karosérie, rovnako ako špeciálnych variantov ako GTD (vpravo hore) alebo Syncro (dole)

V júni 1988 sa mohutne oslavovalo, narodil sa exemplár s poradovým číslom 10.000.000. Počty prvej generácie sú do tohto okrúhleho čísla zahrnuté tiež.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY