vytisknout velikost písma Volga 3102 (1982): pôvodne posledná veľká modernizácia

Volga, a k ​​tomu 3102? To bol vrchol sovietskeho automobilového priemyslu, ktorý mal v osemdesiatych rokoch saturovať komunistické štáty v oblasti dopytu po vozidlách vyššej strednej triedy...
Volga 3102 (1982): pôvodne posledná veľká modernizácia
Zoznam kapitol
  1. Svojrázne obchodné princípy, Kapitalistické počiatky v komunistickom svete, Volga 3102 nastupuje
  2. Zmeny hlavne vizuálne, Modifikácie v útrobách, Technické údaje
  3. Fotogaléria

Svojrázne obchodné princípy

Vozidlá Volga GAZ 24 vyrábali v Nižnom Novgorode od roku 1970, pričom prakticky už vo chvíli, keď sa tento model podarilo po deväťročnom vývoji postrčiť do štádia sériovej výroby, pracovali konštruktéri vedomí si lehôt panujúcich v rámci plánovaného hospodárstva na modernizáciu tejto rady. Tou sa nakoniec stal model GAZ 3102, čiže Volga 3102, pričom modernizačné prvky do výroby nabiehali postupne.

GAZ 21 I 1.jpgGAZ 21 I 2.jpgGAZ 21 II 4.jpgGAZ 21 II 1.jpgGAZ 21 III.jpgGAZ 21 II 3.jpgVolgy Volgy GAZ-21 boli vyrábané v troch sériách líšiacich sa na prvý pohľad hlavne tvarovaním masky chladiča

Z tohto dôvodu tak nie je ľahké ani stanoviť vlastný debut radu 3102. Súdruhovia sa nijako nezdráhali označiť Volgu 3102 za "tretiu generáciu" (tou prvou bola "cárovná" GAZ-21 Volga), a to aj napriek tomu, že v porovnaní s východiskovým typom GAZ 24 išlo len o facelift. Doktrína si žiadala veľkých gest, a tak pracovníci závodu v Gorkom svoju Volgu 3102 oficiálne predstavili k päťdesiatemu výročiu založenia automobilky GAZ a k príležitosti XXVI. zjazdu Komunistickej strany sovietskeho zväzu. 

V druhej polovici 20. storočia sa samozrejme ZSSR všemožne pokúšalo vymedzovať voči svojmu úhlavnému imperialistickému nepriateľovi (rozumej USA), no inšpiráciu často čerpali práve u neho. U GAZ-21 to bolo mimoriadne viditeľné, no ani GAZ 24 inšpiráciu západnými vzormi nijako nezapieral: pozrite sa napríklad na proporcie karosérie Plymouth Valiant alebo na masku Volva 140 z konca šesťdesiatych rokov.

Kapitalistické počiatky v komunistickom svete

A keď sa v roku 1982 oficiálne oslavovalo, nikto radšej nepripomínal, že v Nižnom Novgorode iniciovali výrobu iba licenčnými americkými strojmi Ford A a Ford AA, pričom čiastočne vlastnou konštrukciou sa stala ešte len Pobeda (GAZ-M20) skúšaná v posledných mesiacoch druhej svetovej vojny. Prvé Fordy vznikali pod označením NAZ (Nizhegorodsky Avtomobilny Zavod), v roku 1933 bol však podnik v súvislosti s nariadenou zmenou mena mesta premenovaný na GAZ (Gorkovsky Avtomobilny Zavod).

GAZ 24 1.jpgGAZ 24 2.jpgGAZ 24 3.jpg

GAZ 24 4.jpgGAZ 24 6.jpgGAZ 24 7.jpg
GAZ-24 vo výrobe nahradil carevnu v roku 1968

Ale to už odbieham príliš. Vývoj Volgy 3102 dospel koncom prvej časti osemdesiatych rokov tak ďaleko, že vozidlo bolo možné prezentovať ako celok i v zahraničí. Pred tromi dekádami sa tak vozidlá tohto typu začali objavovať aj v Československu a vzápätí sa stali koloritom našich ulíc. Tieto Volgy (na rozdiel od starších M24, ktoré jazdili aj ako taxíky či bežné podnikové stroje) slúžili spočiatku najmä štátnemu aparátu vrátane STB a ďalších represívnych zložiek, takže mnohí z nás na ne zrejme nijako veselé spomienky nemajú. 

Volga 3102 mala vozidlá GAZ-24 priebežne nahrádzať, ale tak jednoduché to nebolo. Z tohto dôvodu prebiehala v rokoch 1985 až 1992 výroba i vozidiel GAZ 24-10 odvodených z pôvodného typu z roku 1968 pri aplikácii minima zmien predstavených modelom 3102. Modernizácia pôvodných 24 do podoby 24-10 bežala paralelne s 3102, prvé vozidlá boli uvedené na moskovskom autosalóne v roku 1984. Výroba prebiehala v rade sérií líšiacich sa motormi a výstrojou karosérie a interiéru, ale prakticky vo všetkých prípadoch išlo o akési hybridy.

Volga 3102 nastupuje

Vozidlá Volga 3102 mali znamenať to najlepšie, čoho boli na začiatku osemdesiatych rokov v GAZe schopní. Hoci išlo o osvedčenú techniku​​, prvé automobily boli najprv v rôznych testovacích sériách nasadzované do služieb vybraných sovietskych podnikov. Hoci oficiálna premiéra nakoniec prebehla v roku 1982, ani v polovici nasledujúceho roku nemala ešte oficiálna sovietska organizácia Avtoexport uzavreté homologizačné skúšky potrebné na začatie dodávok na exportné trhy.

GAZ 24 SW 1.jpgGAZ 24 SW 2.jpgGAZ 24 SW 3.jpg

GAZ 24 SW 4.jpgGAZ 24 SW 5.jpgGAZ 24 SW 6.jpgObľúbenou verziou bolo praktické kombi, no ani k nemu sa bežný človek len tak nedostal

V GAZEe si podľa tvrdenia svojich predstavených zakladali predovšetkým na predĺžení životnosti Volgy, kvôli tomu prešli čiastočnými úpravami závesy kolies, motora a prevodovky, zlepšená mala byť aj ochrana karosérie proti korózii. Dnes môžu tieto údaje znieť trochu komicky, ale výsledkom sa vraj stalo predĺženie intervalov generálnej opravy motora na 250 000 a celého vozidla na 350 000 km.

moder (1).jpgmoder (10).jpgmoder (2).jpg
Vozidlá 3102 vynikali najmä modifikovanou karosériou

Na prvý pohľad model 3102 vynikal hlavne upravenými koncami karosérie. Prove teraz namiesto kruhových svetiel dominovali obdĺžnikové svetlomety s halogénovými žiarovkami a veľkoplošnými smerovkami zasahujúcimi do blatníkov, pričom maska ​​chladiča s chrómovaným rámom tentoraz výrazne vystupovala vpred, nárazník niesol trysky tlakových ostrekovačov svetiel a štandardne dodávané hmlovky.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY