vytisknout velikost písma Volga 3102 (1982): pôvodne posledná veľká modernizácia

Volga, a k ​​tomu 3102? To bol vrchol sovietskeho automobilového priemyslu, ktorý mal v osemdesiatych rokoch saturovať komunistické štáty v oblasti dopytu po vozidlách vyššej strednej triedy...
Volga 3102 (1982): pôvodne posledná veľká modernizácia
Zoznam kapitol
  1. Svojrázne obchodné princípy, Kapitalistické počiatky v komunistickom svete, Volga 3102 nastupuje
  2. Zmeny hlavne vizuálne, Modifikácie v útrobách, Technické údaje
  3. Fotogaléria

Svojrázne obchodné princípy

Vozidlá Volga GAZ 24 vyrábali v Nižnom Novgorode od roku 1970, pričom prakticky už vo chvíli, keď sa tento model podarilo po deväťročnom vývoji postrčiť do štádia sériovej výroby, pracovali konštruktéri vedomí si lehôt panujúcich v rámci plánovaného hospodárstva na modernizáciu tejto rady. Tou sa nakoniec stal model GAZ 3102, čiže Volga 3102, pričom modernizačné prvky do výroby nabiehali postupne.

GAZ 21 I 1.jpgGAZ 21 I 2.jpgGAZ 21 II 4.jpgGAZ 21 II 1.jpgGAZ 21 III.jpgGAZ 21 II 3.jpgVolgy Volgy GAZ-21 boli vyrábané v troch sériách líšiacich sa na prvý pohľad hlavne tvarovaním masky chladiča

Z tohto dôvodu tak nie je ľahké ani stanoviť vlastný debut radu 3102. Súdruhovia sa nijako nezdráhali označiť Volgu 3102 za "tretiu generáciu" (tou prvou bola "cárovná" GAZ-21 Volga), a to aj napriek tomu, že v porovnaní s východiskovým typom GAZ 24 išlo len o facelift. Doktrína si žiadala veľkých gest, a tak pracovníci závodu v Gorkom svoju Volgu 3102 oficiálne predstavili k päťdesiatemu výročiu založenia automobilky GAZ a k príležitosti XXVI. zjazdu Komunistickej strany sovietskeho zväzu. 

V druhej polovici 20. storočia sa samozrejme ZSSR všemožne pokúšalo vymedzovať voči svojmu úhlavnému imperialistickému nepriateľovi (rozumej USA), no inšpiráciu často čerpali práve u neho. U GAZ-21 to bolo mimoriadne viditeľné, no ani GAZ 24 inšpiráciu západnými vzormi nijako nezapieral: pozrite sa napríklad na proporcie karosérie Plymouth Valiant alebo na masku Volva 140 z konca šesťdesiatych rokov.

Kapitalistické počiatky v komunistickom svete

A keď sa v roku 1982 oficiálne oslavovalo, nikto radšej nepripomínal, že v Nižnom Novgorode iniciovali výrobu iba licenčnými americkými strojmi Ford A a Ford AA, pričom čiastočne vlastnou konštrukciou sa stala ešte len Pobeda (GAZ-M20) skúšaná v posledných mesiacoch druhej svetovej vojny. Prvé Fordy vznikali pod označením NAZ (Nizhegorodsky Avtomobilny Zavod), v roku 1933 bol však podnik v súvislosti s nariadenou zmenou mena mesta premenovaný na GAZ (Gorkovsky Avtomobilny Zavod).

GAZ 24 1.jpgGAZ 24 2.jpgGAZ 24 3.jpg

GAZ 24 4.jpgGAZ 24 6.jpgGAZ 24 7.jpg
GAZ-24 vo výrobe nahradil carevnu v roku 1968

Ale to už odbieham príliš. Vývoj Volgy 3102 dospel koncom prvej časti osemdesiatych rokov tak ďaleko, že vozidlo bolo možné prezentovať ako celok i v zahraničí. Pred tromi dekádami sa tak vozidlá tohto typu začali objavovať aj v Československu a vzápätí sa stali koloritom našich ulíc. Tieto Volgy (na rozdiel od starších M24, ktoré jazdili aj ako taxíky či bežné podnikové stroje) slúžili spočiatku najmä štátnemu aparátu vrátane STB a ďalších represívnych zložiek, takže mnohí z nás na ne zrejme nijako veselé spomienky nemajú. 

Volga 3102 mala vozidlá GAZ-24 priebežne nahrádzať, ale tak jednoduché to nebolo. Z tohto dôvodu prebiehala v rokoch 1985 až 1992 výroba i vozidiel GAZ 24-10 odvodených z pôvodného typu z roku 1968 pri aplikácii minima zmien predstavených modelom 3102. Modernizácia pôvodných 24 do podoby 24-10 bežala paralelne s 3102, prvé vozidlá boli uvedené na moskovskom autosalóne v roku 1984. Výroba prebiehala v rade sérií líšiacich sa motormi a výstrojou karosérie a interiéru, ale prakticky vo všetkých prípadoch išlo o akési hybridy.

Volga 3102 nastupuje

Vozidlá Volga 3102 mali znamenať to najlepšie, čoho boli na začiatku osemdesiatych rokov v GAZe schopní. Hoci išlo o osvedčenú techniku​​, prvé automobily boli najprv v rôznych testovacích sériách nasadzované do služieb vybraných sovietskych podnikov. Hoci oficiálna premiéra nakoniec prebehla v roku 1982, ani v polovici nasledujúceho roku nemala ešte oficiálna sovietska organizácia Avtoexport uzavreté homologizačné skúšky potrebné na začatie dodávok na exportné trhy.

GAZ 24 SW 1.jpgGAZ 24 SW 2.jpgGAZ 24 SW 3.jpg

GAZ 24 SW 4.jpgGAZ 24 SW 5.jpgGAZ 24 SW 6.jpgObľúbenou verziou bolo praktické kombi, no ani k nemu sa bežný človek len tak nedostal

V GAZEe si podľa tvrdenia svojich predstavených zakladali predovšetkým na predĺžení životnosti Volgy, kvôli tomu prešli čiastočnými úpravami závesy kolies, motora a prevodovky, zlepšená mala byť aj ochrana karosérie proti korózii. Dnes môžu tieto údaje znieť trochu komicky, ale výsledkom sa vraj stalo predĺženie intervalov generálnej opravy motora na 250 000 a celého vozidla na 350 000 km.

moder (1).jpgmoder (10).jpgmoder (2).jpg
Vozidlá 3102 vynikali najmä modifikovanou karosériou

Na prvý pohľad model 3102 vynikal hlavne upravenými koncami karosérie. Prove teraz namiesto kruhových svetiel dominovali obdĺžnikové svetlomety s halogénovými žiarovkami a veľkoplošnými smerovkami zasahujúcimi do blatníkov, pričom maska ​​chladiča s chrómovaným rámom tentoraz výrazne vystupovala vpred, nárazník niesol trysky tlakových ostrekovačov svetiel a štandardne dodávané hmlovky.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY