vytisknout velikost písma Vodíková Toyota Mirai sa predstavuje aj v európskej verzii. Stovku dá za 9,6 s

Nádrže Toyoty Mirai majú (podľa teploty okolitého vzduchu) kapacitu asi 5 kg vodíka. Obmedzujúcim faktorom je sieť čerpacích staníc a tiež cena.
Vodíková Toyota Mirai sa predstavuje aj v európskej verzii. Stovku dá za 9,6 s
Zoznam kapitol
  1. Toyota Mirai
  2. Fotogaléria: Toyota Mirai

Toyota Mirai nie je len experimentálne auto. Je to prvý produkčný automobil, ktorý na pohon používa vodík. Ten potom v palivových článkoch premení na elektrickú energiu, ktorá roztáča elektromotory. Z výfuku ide len voda, ktorá "zapácha po plastoch". Technicky je tak Mirai elektromobil.

MIRAI_EXT_10_DPL.JPGMIRAI_INT_07_DPL.JPGMIRAI_HYD_10_DPL.JPG
Toyota Mirai je určite zaujímavé auto, ale trochu ho obmezuje sieť čerpacích staníc na vodík. Pohon spoľahlivo funguje do teplôt -22°C, ale odskúšaný je aj v -30°C

Európska špecifikácia vodíkovej Toyoty Mirai má certifikovaný dojazd 483 km. Hnacia sústava dosahuje výkon 114 kW (155 k) a krútiaci moment 335 Nm. Akceleráciu na 100 km/h zvládne Mirai za slušných 9,6 sekundy. Maximálna rýchlosť činí iste postačujúcich 178 km/h.

Akokoľvek je dojazd v porovnaní s konvenčným elektromobilom oveľa väčší a tankovanie vodíka trvá len asi tri minúty, obmedzujúcim faktorom je sieť čerpacích staníc. A prípadných záujemcov asi nepoteší cena (paliva i autá). Toyota Mirai stojí v Nemecku 65-tisíc eur bez dane.

Nádrže Toyoty Mirai majú (podľa teploty okolitého vzduchu) kapacitu asi 5 kg vodíka. Cena vodíka sa odvíja podľa technológie výroby, ale 96% vodíka sa vyrába z fosílnych palív. Avšak vodík sa získava aj ako "odpadový" produkt pri procesoch v chemických závodoch a rafinériách.

Pri súčasných cenách vodíka by sa mali kilometrové náklady Toyoty Mirai pohybovať niekde na úrovni auta s úsporným vznetovým motorom. Záleží ale na tom, ako sa bude rozvíjať sieť čerpacích staníc a technológia výroby vodíka.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Lada Niva Urban: Z lesa do mesta ľahko a rýchlo

Lada Niva Urban

Poznáte všetky moderné malé SUV, však? To sa vezme normálny hatchback, pridá sa pár plastov a razom môžete vyraziť snáď aj trochu do lesa. Lada išla na vec obrátene. Vzala absolútny off-road, tiež pridala pár plastov, ale vyslala ho pod označením Urban do mesta. Schválne, dali by ste si povedať?

9. 7. 2017 | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY