vytisknout velikost písma Vodíková Toyota Mirai sa predstavuje aj v európskej verzii. Stovku dá za 9,6 s

Nádrže Toyoty Mirai majú (podľa teploty okolitého vzduchu) kapacitu asi 5 kg vodíka. Obmedzujúcim faktorom je sieť čerpacích staníc a tiež cena.
Vodíková Toyota Mirai sa predstavuje aj v európskej verzii. Stovku dá za 9,6 s
Zoznam kapitol
  1. Toyota Mirai
  2. Fotogaléria: Toyota Mirai

Toyota Mirai nie je len experimentálne auto. Je to prvý produkčný automobil, ktorý na pohon používa vodík. Ten potom v palivových článkoch premení na elektrickú energiu, ktorá roztáča elektromotory. Z výfuku ide len voda, ktorá "zapácha po plastoch". Technicky je tak Mirai elektromobil.

MIRAI_EXT_10_DPL.JPGMIRAI_INT_07_DPL.JPGMIRAI_HYD_10_DPL.JPG
Toyota Mirai je určite zaujímavé auto, ale trochu ho obmezuje sieť čerpacích staníc na vodík. Pohon spoľahlivo funguje do teplôt -22°C, ale odskúšaný je aj v -30°C

Európska špecifikácia vodíkovej Toyoty Mirai má certifikovaný dojazd 483 km. Hnacia sústava dosahuje výkon 114 kW (155 k) a krútiaci moment 335 Nm. Akceleráciu na 100 km/h zvládne Mirai za slušných 9,6 sekundy. Maximálna rýchlosť činí iste postačujúcich 178 km/h.

Akokoľvek je dojazd v porovnaní s konvenčným elektromobilom oveľa väčší a tankovanie vodíka trvá len asi tri minúty, obmedzujúcim faktorom je sieť čerpacích staníc. A prípadných záujemcov asi nepoteší cena (paliva i autá). Toyota Mirai stojí v Nemecku 65-tisíc eur bez dane.

Nádrže Toyoty Mirai majú (podľa teploty okolitého vzduchu) kapacitu asi 5 kg vodíka. Cena vodíka sa odvíja podľa technológie výroby, ale 96% vodíka sa vyrába z fosílnych palív. Avšak vodík sa získava aj ako "odpadový" produkt pri procesoch v chemických závodoch a rafinériách.

Pri súčasných cenách vodíka by sa mali kilometrové náklady Toyoty Mirai pohybovať niekde na úrovni auta s úsporným vznetovým motorom. Záleží ale na tom, ako sa bude rozvíjať sieť čerpacích staníc a technológia výroby vodíka.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY