vytisknout velikost písma Vlani putovalo do servisu cez 50 miliónov áut v 868 zvolávacích akciách

Medzi najväčšie prípady patria nebezpečné airbagy Takato, ktoré pri explózii môžu uvoľniť kovové časti a vážne zraniť alebo usmrtiť cestujúcich. Medzi zvolávacími akciami ale nájdeme aj niekoľko kurióznych prípadov.
Vlani putovalo do servisu cez 50 miliónov áut v 868 zvolávacích akciách

Rok 2015 bol z pohľadu zvolávacích akcií opäť rekordný. Len na americkom trhu, kde zvolávacia akcia eviduje alebo priamo nariaďuje úrad NHTSA, bolo zvolávaných celkovo 51,2 milióna áut v 868 samostatných servisných akciách. Niektoré autá museli ísť do servisu dokonca opakovane.

Medzi najväčšie prípady patria nebezpečné airbagy Takato, ktoré pri explózii môžu uvoľniť kovové časti a vážne zraniť alebo usmrtiť cestujúcich. Práve riešenie airbagov Takato sa vykľulo v najväčšiu zvolávaciu akciu v histórii automobilového priemyslu. Koncern General Motor tiež pokračoval vo zvolávaní vozidiel s chybnou spínacou skrinkou.

Medzi svolávacími akciami nájdeme aj niekoľko vskutku kurióznych prípadov. Avšak hlavnou príčinou je vždy nedostatok v oblasti bezpečnosti, či už sa jedná o funkciu airbagov, brzdy, podvozok alebo napríklad riziko vzniku požiaru. Kvôli tomu automobilky zvolávajú autá veľmi často.

Nie vždy sa jedná o skutočne vážny problém, ale automobilky sa chcú najmä na americkom trhu poistiť a radšej vyhlásia zvolávaciu akciu, než aby potom museli platiť masívne pokuty až 25 000 dolárov za každé postihnuté auto.

Podľa NHTSA je najväčším rizikom nerešpektovanie zvolávacích akcií zo strany majiteľov. Ako príklad uvádza menšiu nehodu jedného tínedžera, ktorý bol zabitý úlomkami z airbagu Takato v júli 2015, hoci jeho auto bolo predmetom zvolávacej akcie už vo februári 2010.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY