vytisknout velikost písma Viete, ako správne jazdiť na snehu? Ako keby vaše auto nemalo brzdy

Na klzkom povrchu si možno užiť veľa zábavy, ale dôležité je brať ohľad na tých, ktorí sa necítia úplne vo svojej koži.
Viete, ako správne jazdiť na snehu? Ako keby vaše auto nemalo brzdy

Sneh. Pre nadržanžch majiteľov zadnokolek dar z nebies, pre väčšinu vodičov nočná mora. Pri tom v zasneženej ceste nie je potreba vidieť neprekonateľnú prekážku. Keď budete dodržiavať nasledujúcich niekoľko pravidiel, dôjdete bezpečne, relatívne rýchlo a ešte vás to bude aj baviť.

Poznajte svoju techniku

Predovšetkým je dobré poznať aspoň rámcovo auto, s ktorým jazdíte, a špecifiká jeho pohonu. Akokoľvek je základná technika jazdy pri prednokolkách, zadnokolkách, štvorkolkách, manuáloch alebo automatoch rovnaká, v krízových situáciách sa potrebné reakcie trochu líšia. Dôležité je vedieť, čo mám za auto a čo robí v určitých situáciách. Napríklad štvorkolka s elektronickou medzinápravovou spojkou sa bude správať inak ako mechanická štvorkolka. Taká Octavia 4x4 s Haldexom bude robiť na snehu iné veci ako Subaru s permanentnou štvorkolkou.

Na snehu sa všetko odohráva v nižších rýchlostiach. Nikdy inokedy nezáleží na kvalite pneumatík toľko ako v tomto prípade. Dôležité je pamätať aj na to, že pneumatika vie buď naplno brzdiť alebo naplno zatáčať. Nikdy oboje naraz. Predstavte si okolo pneumatiky kruh (hovorí sa mu Kammova adhézna kružnica) a vami požadovanú činnosť (brzdenie, zatáčanie alebo akcelerácii) ako vektor sily. Keď šliapnete na brzdu a ešte do toho naplno zatočíte, dostane sa výslednica síl mimo tento kruh, takže pneumatika stratí priľnavosť. Na snehu má potom táto kružnica logicky menší polomer ako na suchej ceste.

Jazdite, ako by ste nemali brzdy

Najlepšie je, keď budete na klzkej ceste jazdiť tak, ako by vaše auto nemalo brzdy. Snažte sa pracovať s jeho zotrvačnosťou a brzdový pedál používajte skutočne len vo veľmi výnimočných prípadoch. Keď už musíte brzdiť, brzdite na rovine s dostatočným predstihom. Adhézna kružnica je v zákrutách malá a aj jemné ťuknutie do bŕzd môže vyvolať šmyk.

Práve absolútne plynulá jazda je kľúčová pre zvládanie klzkej cesty. Vyvarujte sa prudkej akcelerácie aj intenzívneho brzdenia. Na rovine sa nebojte postupne akcelerovať, ale poznajte svoje hranice a počítajte s tým, že pri prípadnom núdzovom brzdení bude mať auto zhruba štyrikrát dlhšiu brzdnú dráhu než ako na suchu.

Pozerajte sa ďaleko dopredu a predvídajte

Poučka "kam sa pozeráš, tam ideš" platí samozrejme aj na snehu. Už sme si dôležitosť vedenia pohľadu vysvetlili v samostatnom článku, ale teraz k tomu ešte pridáme veľký dôraz na predvídanie. Myslite dopredu a buďte hlavou veľmi vpred. Neustále si pripravujte núdzový scenár a hľadajte na ceste možné únikové body.

Nikdy totiž neviete, kedy budete musieť rýchlo reagovať, napríklad keď niekto iný dostane šmyk, nedobrzdí do križovatky a podobne. Toto si vyžaduje úplné stopercentné sústredenie. Eliminujte všetky rušivé vplyvy, pokojne si vypnite aj telefón.

Nesúperte s autom!

Veľa vodičov sa dopúšťa tej chyby, že sa začínajú s autom naťahovať v domnení, že tým chytajú šmyk. Paradoxne tým robia situáciu ešte horšou. Nechajte auto pod sebou trochu pracovať. Seďte uvoľnene, ale buďte poriadne opretý do sedačky, nech auto cítite. Volant držte jemne oboma rukami. Nezvierajte ho kŕčovito, naopak držte veniec volantu prakticky len končekmi prstov. Majte voľné zápästia a nechajte auto jemne napovedať vám, čo vlastne robí.

Nasledujte pohyby volantu a vykonávajte prípadne veľmi jemné a hlavne plynulé korekcie. Pozor pri prechádzaní vyjazdených koľají v snehu alebo brečke. Auto sa bude trochu zmietať, ale nechajte ho. Ono si svoju stopu nájde. Nesnažte sa ho prebojovať a len sa plynulo prispôsobujte jeho pohybom. Volant by mal vždy smerovať tam, kam chcete ísť. Všetky vaše pohyby a reakcie sa musia diať v súlade s autom, ako pri tanci. Celé to na seba musí jemne nadväzovať v rovnakom takte.

Nechávajte si od ostatných odstup

Dodržiavanie bezpečného odstupu je jedným zo základných prvkov, ktorý pomáha predchádzať zbytočným nehodám. Na snehu je veľmi dôležité nechať ostatným vodičom ešte viac miesta pre prípadnú chybu a predovšetkým na nikoho netlačiť. Nie každý to má v ruke tak ako vy a vaše agresívne správanie ho privedie do stresu a tým skôr ešte viac spomalí, urobí chybu a možno vás aj vezme do priekopy so sebou.

Väčší odstup sa hodí hlavne v kopcovitej krajine, kedy by mohol byť opätovný rozjazd v stúpaní problém. Dôležité je udržiavať rýchlosť a auto v pohybe. Je lepšie ísť pomalšie, ale ísť, než auto dôjsť, spomaliť do zastavenia a potom dúfať, že sa rozbehnete. Väčší odstup vám umožní aj lepší rozhľad (auto pred vami vám nebude vypĺňať celý zorný uhol), takže môžete prípadného pomalšieho jazdca bezpečnejšie predbehnúť. Najmä so zadnokolesovkami ale pri predbiehaní opatrne, hlavne pri zmene jazdného pruhu.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY