vytisknout velikost písma Viete, ako jazdiť na kruhovom objazde s viacerými pruhmi?

Kruhový objazd je špecifickou formou obchádzkovej križovatky, ktorá sa čoraz častejšie objavuje v slovenských mestách. Nie všetci vodiči majú jasno v tom, ako si na kruhovom objazde počínať - najmä ak má viac jazdných pruhov.
Viete, ako jazdiť na kruhovom objazde s viacerými pruhmi?

Kruhový objazd s viacerými jazdnými pruhmi býva častou témou vodičských diskusií a evidentne nie je všetkým úplne jasné, ako sa na takomto kruhovom objazde správať a kto má komu dávať prednosť. 

Zákon pokladá jazdu po kruhovom objazde za jazdu priamu, preto sa pri jazde na kruhovom objazde nepoužíva znamenie o zmene smeru jazdy. Od toho sa teda môžeme pri výklade odpichnúť a pre zjednodušenie si kruhový objazd predstaviť ako viacprúdovú komunikáciu s viacerými križovatkami v tvare T. 

Pre vchádzanie na kruhový objazd platí samozrejme rovnaké pravidlo ako pre všetky križovatky s prikázaným smerom jazdy vpravo s tou výnimkou, že pri vchádzaní na kruhový objazd nepoužívame znamenie o zmene smeru jazdy. 

Ak je pred kruhovým objazdom značka "Daj prednosť v jazde!", Vodič dáva prednosť vozidlám na kruhovom objazde.

Bez značiek platí prednosť sprava!

Kruhový objazd bez značenia prednosti sa riadi pravidlom pravej ruky. Prednosť má teda ten vodič, ktorý na kruhový objazd vchádza. Značka "kruhový objazd" sama o sebe označuje len spôsob jazdy križovatkou; neupravuje prednosť - respektíve informuje o križovatke, ktorá sa riadi pravidlom pravej ruky. 

A teraz k jazde vo viacerých pruhoch po kruhovom objazde. Analogicky tak doplníme pravidlá jazdy po kruhovom objazde pravidlami pre zmenu jazdných pruhov.

Vodiča v susednom pruhu nesmiete obmedziť

"Vodič, ktorý prechádza z pruhu do pruhu, musí dávať znamenie o zmene smeru jazdy a zároveň nesmie ohroziť ani obmedziť vozidlo v tom pruhu, do ktorého sa chystá prejsť; platí tu teda obdobné pravidlo ako pri akomkoľvek inom prechádzaní z pruhu do pruhu," vysvetľuje špecialista na dopravné právo JUDr. Tomáš Beran. 

Ak teda idete vo vnútornom pruhu a chcete vyjsť von z kruhového objazdu, musíte dávať znamenie o zmene smeru jazdy a súčasne nesmiete ohroziť ani obmedziť vodiča, ktorý premáva vo vonkajšom jazdnom pruhu. V takejto situácii sa možno nevyhnete nutnosti obísť kruhový objazd viackrát.

V cudzine to môže byť inak

Niektoré krajiny riešia jazdu po kruhovom objazde osobitnou právnou úpravou. Napríklad vo Francúzsku platí, že priamo na kruhovom objazde s viacerými pruhmi má prednosť vozidlo, ktoré prechádza z vnútorného pruhu do vonkajšieho. Pri cestách mimo Slovenska preto nespoliehajte, že sa vodiči budú správať tak, ako ste zvyknutí z domova. To napokon platí nielen na kruhových objazdoch...

Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Dlhodobo testovaný model Peugeot 2008 zvládne čiastočné ovládanie hlasom a pripojenie na internet. Pripravené aplikácie spoločnosti Peugeot na Slovensku nefungujú. Váš telefón má vždy prednosť, takže hovor vám zakryje parkovaciu kameru aj navigáciu. Ovládanie s minimom tlačidiel je veľmi šikovné. Všetky bežné funkcie obslúžite z volantu.

včera | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Optima GT pre Kiu v Európe je stále vlajkovou loďou. Štýlový model Stinger čaká za rohom. A to je ďalšia pieseň.

11. 9. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek s cenou okolo 10 tisíc eur: Ford Mondeo, Opel Insignia, VW Passat

Mondeo vs Insignia vs Passat

Nie je to zas tak dávno, kedy sa tieto autá objavovali v testoch noviniek. Dnes sa na ne pozrieme podrobnejšie pri porovnávacom teste jazdeniek. Ktoré z nich je najlepšia kúpa?

6. 9. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY