vytisknout velikost písma Viete, ako jazdiť na kruhovom objazde s viacerými pruhmi?

Kruhový objazd je špecifickou formou obchádzkovej križovatky, ktorá sa čoraz častejšie objavuje v slovenských mestách. Nie všetci vodiči majú jasno v tom, ako si na kruhovom objazde počínať - najmä ak má viac jazdných pruhov.
Viete, ako jazdiť na kruhovom objazde s viacerými pruhmi?

Kruhový objazd s viacerými jazdnými pruhmi býva častou témou vodičských diskusií a evidentne nie je všetkým úplne jasné, ako sa na takomto kruhovom objazde správať a kto má komu dávať prednosť. 

Zákon pokladá jazdu po kruhovom objazde za jazdu priamu, preto sa pri jazde na kruhovom objazde nepoužíva znamenie o zmene smeru jazdy. Od toho sa teda môžeme pri výklade odpichnúť a pre zjednodušenie si kruhový objazd predstaviť ako viacprúdovú komunikáciu s viacerými križovatkami v tvare T. 

Pre vchádzanie na kruhový objazd platí samozrejme rovnaké pravidlo ako pre všetky križovatky s prikázaným smerom jazdy vpravo s tou výnimkou, že pri vchádzaní na kruhový objazd nepoužívame znamenie o zmene smeru jazdy. 

Ak je pred kruhovým objazdom značka "Daj prednosť v jazde!", Vodič dáva prednosť vozidlám na kruhovom objazde.

Bez značiek platí prednosť sprava!

Kruhový objazd bez značenia prednosti sa riadi pravidlom pravej ruky. Prednosť má teda ten vodič, ktorý na kruhový objazd vchádza. Značka "kruhový objazd" sama o sebe označuje len spôsob jazdy križovatkou; neupravuje prednosť - respektíve informuje o križovatke, ktorá sa riadi pravidlom pravej ruky. 

A teraz k jazde vo viacerých pruhoch po kruhovom objazde. Analogicky tak doplníme pravidlá jazdy po kruhovom objazde pravidlami pre zmenu jazdných pruhov.

Vodiča v susednom pruhu nesmiete obmedziť

"Vodič, ktorý prechádza z pruhu do pruhu, musí dávať znamenie o zmene smeru jazdy a zároveň nesmie ohroziť ani obmedziť vozidlo v tom pruhu, do ktorého sa chystá prejsť; platí tu teda obdobné pravidlo ako pri akomkoľvek inom prechádzaní z pruhu do pruhu," vysvetľuje špecialista na dopravné právo JUDr. Tomáš Beran. 

Ak teda idete vo vnútornom pruhu a chcete vyjsť von z kruhového objazdu, musíte dávať znamenie o zmene smeru jazdy a súčasne nesmiete ohroziť ani obmedziť vodiča, ktorý premáva vo vonkajšom jazdnom pruhu. V takejto situácii sa možno nevyhnete nutnosti obísť kruhový objazd viackrát.

V cudzine to môže byť inak

Niektoré krajiny riešia jazdu po kruhovom objazde osobitnou právnou úpravou. Napríklad vo Francúzsku platí, že priamo na kruhovom objazde s viacerými pruhmi má prednosť vozidlo, ktoré prechádza z vnútorného pruhu do vonkajšieho. Pri cestách mimo Slovenska preto nespoliehajte, že sa vodiči budú správať tak, ako ste zvyknutí z domova. To napokon platí nielen na kruhových objazdoch...

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY