vytisknout velikost písma Vianočný porovnávací test: Zastava 1100 vs. Fiat 128

Pod karosériou má Zastava 1100 s Fiatom 128 veľa spoločného. Oba modely sú si tak veľmi blízko. Postavili sme proti sebe zástave liftback a 128 sedan v jedinej dostupnej motorizácii s výkonom 40,5 kW.
Vianočný porovnávací test: Zastava 1100 vs. Fiat 128
Zoznam kapitol
  1. Úvod
  2. Bez výstrelkov, Priestor takmer identický
  3. Výkon a dynamika
  4. Cena, Verdikt, Technické údaje
  5. Zastava 1100 vs. Fiat 128: Fotogaléria

Tento rok patril na AutoMag.sk v nemalej miere porovnávacom testom, a tak sme sa rozhodli, že aj na Štedrý deň jeden taký pripravíme. Ale pretože sú Vianoce, chce to samozrejme niečo špeciálne. Rok 2015 sa nielen v našej redakcii nesial v duchu neustáleho porovnávania novej generácie Škody Superb a Volkswagenu Passat. Obe autá majú prakticky zhodnú techniku, ale líšia sa usporiadaním karosérie. Presne rovnaká situácia panovala v sedemdesiatych rokoch pri porovnaní Fiatu 128 a Zastave 1100.

Fiat 128 predstavený v roku 1969 prišiel na trh s kompletne novou technikou, ktorá predstavovala revolúciu tak trochu ako príchod platformy MQB. Ostatne to bol prvý Fiat, ktorý mal usporiadanie s motorom naprieč vpredu a pohonom prednej nápravy. To mu tiež dávalo veľkú výhodu v podobe zaujímavej využiteľnosti vnútorného priestoru. Krátko na to sa v Juhoslávii začala vyrábať Zastava 101 (1100), teda auto, ktoré malo rovnaký základ, ale prepracovanú karosériu. Nebol to sedan, ale liftback.

Zobrali sme text pôvodného porovnávacieho testu Passat vs. Superb, upravili ho, pridali pár osobných poznámok, vymenili fotky a zapracovali fakty. Výsledok vám ukáže, ako by asi vyzeral taký náš súrodenecký porovnávací test v sedemdesiatych rokoch. Teda v čase, kedy sa rozhodne neriešili bezpečnostní asistenti, dvakrát preplňované diesely, nepreberné prvky výbavy a tak podobne.

Príjemnú zábavu, pekné sviatky a samozrejme všetko najlepšie do nadchádzajúceho roka.


Zastava 1100 a Fiat 128. Súrodenci, ale tiež nezmieriteľní súperi, ktorí sa mnohokrát naťahujú o rovnakého zákazníka. Pretože sme sa na PR oddelení Crvene Zastavy nedovolali, museli sme si pri zháňaní automobilu pomôcť vlastnými silami. Áno, ide o identický automobil, o ktorom sme nedávno písali.

Fiat už novinárske auto typu 128 v požadovanej konfigurácii nemal, ale našiel sa vhodný kus v ponuke bazos.cz, kde si môžete zaobstarať všetky nepotrebné haraburdy a kde možno tiež kúpiť aj staré autá, ktoré rozhodne nepotrebujete a pri ktorých budete musieť doma vysvetľovať, prečo že sa to radšej nekúpila do obývačky tá nová sedačka.

_DSC1116.jpg_DSC1122.jpg_DSC1128.jpgObidva modely sme pôvodne chceli porovnať ešte so Škodou 100, ale bohužiaľ to nevyšlo. Stal sa nám z toho duel koncernových súrodencov

Duel bude o to pikantnejší, že sa nám podarilo dať dokopy autá s totožnou špecifikáciou hnacieho reťazca. Popravde povedané, veľa práce to nedalo, pretože v základnom Fiate 128 i Zastave 1100 nič iné k dispozícii nebolo: motor s objemom 1,1 l s výkonom 40,5 kW, manuálna prevodovka, pohon predných kolies. Náš pôvodný zámer počítal ešte s tretím do mariáša: Škoda 100 by súboji dodala ďalší rozmer. Bohužiaľ priateľka pri zmienke o treťom aute v zbierke začala rozvíjať teórie na tému prísnejších podmienok nákupu ďalšieho vozidla. Aby som bol presný, cena auta = cena kabelky a na to som nemohol pristúpiť. Bude z toho teda čisto bratovražedný boj koncernových súrodencov.

Zastava 1100 vs. Fiat 128: Technické parametre
  Zastava 1100 Fiat 128
Motorizácia Benzínový štvorvalec, 1116 cm3
Prevodovka 4st. manuálna 4st. manuálna
Max. výkon (kW/k) 40,5/55 40,5/55
v ot./min. 6000 6000
Max. krútiaci moment (Nm) 78 78
v ot./min. 3000 3000
0-100 km/h (s) 19,2 19,2
Max. rýchlosť (km/h) 135 140
Spotreba pri 80 km/h (l/100 km) 6,7 6,7
Prevádzková hmotnosť (kg) 835 880
Celková hmotnosť (kg) 1235 1235
Úžitková hmotnosť (kg) 400 355

Alebo sa nám z toho vykľuje nezáživný "priateľský zápas"? Obaja súperi sú si totiž technicky veľmi podobní. Na základe revolučného technického usporiadania s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies postavili obe značky autá, ktoré majú k sebe veľmi blízko kľúčovými rozmermi, konštrukciou náprav, elektroinštaláciou i hnacím reťazcom. Motor je samozrejme identický.

_DSC1133.jpg_DSC1131.jpg_DSC1132.jpg_DSC1147.jpg_DSC1145.jpg_DSC1146.jpgZastava je štylizovaná úplne rovnako ako Fiat 128. Na rozdiel od neho má ale elegantne splývavú zadná časť, ktorá je navyše veľmi praktická. Fiat je klasický sedan, ktorý tiež nevyzerá vôbec zle

V tomto prípade sa jedná o nový benzínový štvorvalec s modernými rozvodmi OHC a pohonom ozubeným remeňom. Motor je sklonený o 20° a umiestnený vpredu naprieč. Maximálny výkon majú obaja súperi zhodný, Zastava teda ťaží z techniky, ktorá získala titul európskeho automobilu roka 1969.

Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom štvorstupňovej manuálnej prevodovky. Priplatiť si za niečo iné nedá, pretože nič ďalšieho k dispozícii nebolo.

O nejakej močovine, elektronických asistentoch, preplňovaní, recirkulácie výfukových plynov alebo dokonca katalyzátoroch si môžu obaja súperi nechať iba zdať. Mimochodom výfuk má len dva tlmiče, jednu dlhú rúru a to je všetko. Aké krásne bezstarostné automobilové roky...

_DSC1127.jpg_DSC1129.jpg_DSC1161.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY