vytisknout velikost písma Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Biopalivá dostávajú ďalší pravý hák. Nielen, že je ich výroba drahá a neefektívna, ale ešte ich spaľovanie škodí ľudskému zdraviu viac, než sa pôvodne myslelo.
Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Kto tankuje biopalivá a predovšetkým bionaftu založenú na prímesi metylesteru repkového oleja, zabíja okolie. S takýmto zistením prišli austrálski vedci, ktorých výskum publikoval austrálsky magazín Science Network.

Vedci skúmali predovšetkým vplyv splodín rôznych druhov nafty na dýchací systém človeka a hlavne na pľúca. K testu použili klasickú čistú syntetickú naftu, ďalej potom naftu s 20% prímesou repkového oleja a nakoniec čistú bionaftu, teda stopercentný metylester repkového oleja.

Prvé prekvapivé výsledky vznikli už pri samotnom spaľovaní troch rôznych druhov nafty. Simulácia spaľovania mala navodiť stav čiastočného zaťaženia dieselového motora.

Motor na bionaftu vykazoval oveľa väčšie emisie oxidu uhoľnatého, ale tiež démonizovaného oxidu uhličitého (bionafta teda spôsobuje globálne otepľovanie!). Zdvihli sa aj emisie oxidu siričitého a dusičitého. Nizšie boli len emisie oxidu dusnatého.

Najhorších výsledkov dosiahla čistá bionafta aj pri meraní produkcie pevných častíc menších ako jeden mikrometer, na druhom mieste skončila dvadsaťpercentná bionafta. Čistá syntetická nafta produkuje pevných častíc najmenej.

Mikroskopické pevné častice na seba viažu predovšetkým toxické látky, s ktorými potom prenikajú do dýchacích ciest človeka a tadiaľ do krvného obehu. Ako na to reagovali pľúca človeka, respektíve pľúcne bunky? Čím väčší bol podiel bionafty v spalovanom palive, tým na tom boli bunky horšie. Odumierali rýchlejšie alebo začali produkovať viac interleukínov, čo znamená, že vlastne reagujú ako pri začínajúcom ťažkom pľúcnom zápale.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY