vytisknout velikost písma Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Biopalivá dostávajú ďalší pravý hák. Nielen, že je ich výroba drahá a neefektívna, ale ešte ich spaľovanie škodí ľudskému zdraviu viac, než sa pôvodne myslelo.
Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Kto tankuje biopalivá a predovšetkým bionaftu založenú na prímesi metylesteru repkového oleja, zabíja okolie. S takýmto zistením prišli austrálski vedci, ktorých výskum publikoval austrálsky magazín Science Network.

Vedci skúmali predovšetkým vplyv splodín rôznych druhov nafty na dýchací systém človeka a hlavne na pľúca. K testu použili klasickú čistú syntetickú naftu, ďalej potom naftu s 20% prímesou repkového oleja a nakoniec čistú bionaftu, teda stopercentný metylester repkového oleja.

Prvé prekvapivé výsledky vznikli už pri samotnom spaľovaní troch rôznych druhov nafty. Simulácia spaľovania mala navodiť stav čiastočného zaťaženia dieselového motora.

Motor na bionaftu vykazoval oveľa väčšie emisie oxidu uhoľnatého, ale tiež démonizovaného oxidu uhličitého (bionafta teda spôsobuje globálne otepľovanie!). Zdvihli sa aj emisie oxidu siričitého a dusičitého. Nizšie boli len emisie oxidu dusnatého.

Najhorších výsledkov dosiahla čistá bionafta aj pri meraní produkcie pevných častíc menších ako jeden mikrometer, na druhom mieste skončila dvadsaťpercentná bionafta. Čistá syntetická nafta produkuje pevných častíc najmenej.

Mikroskopické pevné častice na seba viažu predovšetkým toxické látky, s ktorými potom prenikajú do dýchacích ciest človeka a tadiaľ do krvného obehu. Ako na to reagovali pľúca človeka, respektíve pľúcne bunky? Čím väčší bol podiel bionafty v spalovanom palive, tým na tom boli bunky horšie. Odumierali rýchlejšie alebo začali produkovať viac interleukínov, čo znamená, že vlastne reagujú ako pri začínajúcom ťažkom pľúcnom zápale.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY