vytisknout velikost písma Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Biopalivá dostávajú ďalší pravý hák. Nielen, že je ich výroba drahá a neefektívna, ale ešte ich spaľovanie škodí ľudskému zdraviu viac, než sa pôvodne myslelo.
Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Kto tankuje biopalivá a predovšetkým bionaftu založenú na prímesi metylesteru repkového oleja, zabíja okolie. S takýmto zistením prišli austrálski vedci, ktorých výskum publikoval austrálsky magazín Science Network.

Vedci skúmali predovšetkým vplyv splodín rôznych druhov nafty na dýchací systém človeka a hlavne na pľúca. K testu použili klasickú čistú syntetickú naftu, ďalej potom naftu s 20% prímesou repkového oleja a nakoniec čistú bionaftu, teda stopercentný metylester repkového oleja.

Prvé prekvapivé výsledky vznikli už pri samotnom spaľovaní troch rôznych druhov nafty. Simulácia spaľovania mala navodiť stav čiastočného zaťaženia dieselového motora.

Motor na bionaftu vykazoval oveľa väčšie emisie oxidu uhoľnatého, ale tiež démonizovaného oxidu uhličitého (bionafta teda spôsobuje globálne otepľovanie!). Zdvihli sa aj emisie oxidu siričitého a dusičitého. Nizšie boli len emisie oxidu dusnatého.

Najhorších výsledkov dosiahla čistá bionafta aj pri meraní produkcie pevných častíc menších ako jeden mikrometer, na druhom mieste skončila dvadsaťpercentná bionafta. Čistá syntetická nafta produkuje pevných častíc najmenej.

Mikroskopické pevné častice na seba viažu predovšetkým toxické látky, s ktorými potom prenikajú do dýchacích ciest človeka a tadiaľ do krvného obehu. Ako na to reagovali pľúca človeka, respektíve pľúcne bunky? Čím väčší bol podiel bionafty v spalovanom palive, tým na tom boli bunky horšie. Odumierali rýchlejšie alebo začali produkovať viac interleukínov, čo znamená, že vlastne reagujú ako pri začínajúcom ťažkom pľúcnom zápale.

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY