vytisknout velikost písma Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Biopalivá dostávajú ďalší pravý hák. Nielen, že je ich výroba drahá a neefektívna, ale ešte ich spaľovanie škodí ľudskému zdraviu viac, než sa pôvodne myslelo.
Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Kto tankuje biopalivá a predovšetkým bionaftu založenú na prímesi metylesteru repkového oleja, zabíja okolie. S takýmto zistením prišli austrálski vedci, ktorých výskum publikoval austrálsky magazín Science Network.

Vedci skúmali predovšetkým vplyv splodín rôznych druhov nafty na dýchací systém človeka a hlavne na pľúca. K testu použili klasickú čistú syntetickú naftu, ďalej potom naftu s 20% prímesou repkového oleja a nakoniec čistú bionaftu, teda stopercentný metylester repkového oleja.

Prvé prekvapivé výsledky vznikli už pri samotnom spaľovaní troch rôznych druhov nafty. Simulácia spaľovania mala navodiť stav čiastočného zaťaženia dieselového motora.

Motor na bionaftu vykazoval oveľa väčšie emisie oxidu uhoľnatého, ale tiež démonizovaného oxidu uhličitého (bionafta teda spôsobuje globálne otepľovanie!). Zdvihli sa aj emisie oxidu siričitého a dusičitého. Nizšie boli len emisie oxidu dusnatého.

Najhorších výsledkov dosiahla čistá bionafta aj pri meraní produkcie pevných častíc menších ako jeden mikrometer, na druhom mieste skončila dvadsaťpercentná bionafta. Čistá syntetická nafta produkuje pevných častíc najmenej.

Mikroskopické pevné častice na seba viažu predovšetkým toxické látky, s ktorými potom prenikajú do dýchacích ciest človeka a tadiaľ do krvného obehu. Ako na to reagovali pľúca človeka, respektíve pľúcne bunky? Čím väčší bol podiel bionafty v spalovanom palive, tým na tom boli bunky horšie. Odumierali rýchlejšie alebo začali produkovať viac interleukínov, čo znamená, že vlastne reagujú ako pri začínajúcom ťažkom pľúcnom zápale.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY