vytisknout velikost písma Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Biopalivá dostávajú ďalší pravý hák. Nielen, že je ich výroba drahá a neefektívna, ale ešte ich spaľovanie škodí ľudskému zdraviu viac, než sa pôvodne myslelo.
Vedci zistili, že bionafta škodí ľudskému zdraviu viac než obyčajná nafta

Kto tankuje biopalivá a predovšetkým bionaftu založenú na prímesi metylesteru repkového oleja, zabíja okolie. S takýmto zistením prišli austrálski vedci, ktorých výskum publikoval austrálsky magazín Science Network.

Vedci skúmali predovšetkým vplyv splodín rôznych druhov nafty na dýchací systém človeka a hlavne na pľúca. K testu použili klasickú čistú syntetickú naftu, ďalej potom naftu s 20% prímesou repkového oleja a nakoniec čistú bionaftu, teda stopercentný metylester repkového oleja.

Prvé prekvapivé výsledky vznikli už pri samotnom spaľovaní troch rôznych druhov nafty. Simulácia spaľovania mala navodiť stav čiastočného zaťaženia dieselového motora.

Motor na bionaftu vykazoval oveľa väčšie emisie oxidu uhoľnatého, ale tiež démonizovaného oxidu uhličitého (bionafta teda spôsobuje globálne otepľovanie!). Zdvihli sa aj emisie oxidu siričitého a dusičitého. Nizšie boli len emisie oxidu dusnatého.

Najhorších výsledkov dosiahla čistá bionafta aj pri meraní produkcie pevných častíc menších ako jeden mikrometer, na druhom mieste skončila dvadsaťpercentná bionafta. Čistá syntetická nafta produkuje pevných častíc najmenej.

Mikroskopické pevné častice na seba viažu predovšetkým toxické látky, s ktorými potom prenikajú do dýchacích ciest človeka a tadiaľ do krvného obehu. Ako na to reagovali pľúca človeka, respektíve pľúcne bunky? Čím väčší bol podiel bionafty v spalovanom palive, tým na tom boli bunky horšie. Odumierali rýchlejšie alebo začali produkovať viac interleukínov, čo znamená, že vlastne reagujú ako pri začínajúcom ťažkom pľúcnom zápale.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

dnes | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY