vytisknout velikost písma Vauxhall: britská hviezda, ktorá ešte úplne nezapadla

Značka Vauxhall stále žije (na rozdiel od väčšiny iných klasických britských značiek), ale vyrábajú sa pod ňou iba deriváty nemeckého Opla. Pôvod spoločnosti Vauxhall však siaha až do hĺbky päťdesiatych rokov devätnásteho storočia...
Vauxhall: britská hviezda, ktorá ešte úplne nezapadla
Zoznam kapitol
  1. Športové počiatky, Hor sa do vojny!, Vauxhall v období pokoja
  2. V moderných dejinách, Vauxhall v novej dobe

Športové počiatky

V roku 1857 založil Alexander Wilson na ulici Dusian Road v londýnskej štvrti Vauxhall spoločnosť, ktorá spočiatku niesla názov Alex Wilson and Comp., neskôr však bola premenovaná na Vauxhall Iron Works, pričom produkovala pumpy a lodné motory. Prvý automobil tu postavili v roku 1903, išlo o päťkoňový vozík s riadením "kormidlom", dvoma rýchlosťami vpred a spiatočkou. Záujem o tieto stroje prekonal očakávania a viedol k tomu, že sa s ohľadom na ďalší rozvoj sa spoločnosť Vauxhall presťahovala v roku 1905 do Lutonu. Až o dva roky neskôr bol jej názov zmenený na Vauxhall Motors.

1903 vauxhall.jpg1915 A type.jpg1918 D type.jpg
Jeden z prvých vozidiel Vauxhall z roku 1903 a medzivojnový D-type

V tej dobe sa vozidlá Vauxhall, ktoré sa vzápätí stali kľúčovým prvkom výrobného programu celej továrne, vyznačovali predovšetkým športovými verziami, až po prvej svetovej vojne sa modelová paleta priblížila bežným užívateľom. V predvojnovej ére dominoval vývoju automobilov Vauxhall konštruktér Laurence Pomeroy, ktorý do firmy nastúpil roku 1906 vo svojich dvadsiatich dvoch rokoch. Na prelome rokov 1907 a 1908, kedy šéfkonštruktér Vauxhallu FW Hodges nastúpil na pomerne dlhú dovolenku, bol Pomeroy zastupujúcim šéfom vývoja Percym Kidner poverený stavbou motora pre nasledujúce RAC a Škótsku súťaž spoľahlovosti, ktorá sa uskutočnila v júni roku 1908.

Vozidlá osadené týmto agregátom boli natoľko úspešné, že mladý Laurence vzápätí nastúpil na Hodgesovo miesto. Svojich konkurentov ním pripravené stroje v oboch spomínaných podnikoch citeľne prekonali, ako čerešnička na torte pribudlo víťazstvo v pretekoch na okruhu Brooklands, kde model Vauxhall Y-type v trojlitrovej triede E urazil vzdialenosť 320 km priemernou rýchlosťou 74 km/h, pričom na rovinkách dosahoval rýchlosť 89 km/h. Úspech to bol fantastický a vyústil v rozhodnutí vyrábať tento model pod označením A09 sériovo. Tak vznikol slávny Vauxhall A-type, ktorý bol produkovaný od konca roka 1907 až do roku 1914. Posledné vozidlo tohto typu bol zmontované v roku 1920 a jazdil rýchlosťou až 160 km/h.

Hor sa do vojny!

Počas prvej svetovej vojny staval Vauxhall vo veľkých sériách sparťansky vybavené a na výkone trochu priškrtené vozidlá označené D-type, ktoré vychádzali z podvozku Prince Henry (C-type) a slúžili ako vozidlá pre osobnú prepravu vojenských posádok. Po skončení vojny zostal D-type vo výrobe po boku športového modelu E-type. V roku 1919 odišiel Laurence Pomeroy do USA a na jeho miesto nastúpil CE King. Vauxhall aj pod jeho vedením stále staval dobré autá, ale doba sa zmenila a predvojnový dopyt po drahých autách nepokračoval.

1944 vauxhall wyvern.jpg1936 Vauxhall Grosvenor.jpg1956 Cresta.jpg
Vozidlá Vauxhall sa zapísali aj v priebehu druhej svetovej vojny, symbolom povojnového boomu sa stal rad Cresta

Automobilka trpela a hľadala vhodného strategického partnera. Roku 1925 tak bol Vauxhall za cenu 2,5 milióna dolárov pohltený americkým koncernom General Motors, ktorý hľadal potentnú akvizíciu pre posilnenie svojej pozície na európskych trhoch. Nastalo obdobie racionalizácie produkcie a znižovanie výrobných nákladov. V roku 1931 bol predstavený ľahký úžitkový Bedford, ktorý vychádzal z pick-upu Chevroletu (po krachu na newyorskej burze už nebolo rentabilné dovážať tieto Chevrolety do Európy), ale predovšetkým lacný Vauxhall Cadet predávaný len za 280 libier. Hoci bol tento model orientovaný predovšetkým na nízku cenu, do dejín sa zapísal aj ako prvý britský automobil osadený synchronizovanou prevodovkou (!).

Vplyv materského koncernu bol všadeprítomný a spolu s konkurenčným FMC do Európy (ale hlavne na britský trh) prinášal vlastne až do osemdesiatych rokov americké štylistické postupy. V priebehu druhej svetovej vojny ustúpila výroba osobných automobilov v továrni v Lutone bleskovej príprave sériovej výroby "Churchillovho tanku". Produkcia sa rozbehla počas roka a do konca vojny vzniklo (spolu s ostatnými továrňami)  6 000 týchto tankov. Okrem nich v Lutone vyrábali aj nákladné vozidlá Bedford, opäť pre armádne nasadenie (tých sa tu postavilo cez štvrť miliónov kusov).

Vauxhall v období pokoja

Po vojne sa výroba vrátila aj k osobným automobilom, ale smerovala k modelom určeným pre plánovanú (a nakoniec úspešnú) expanziu, pre ktorú bola roku 1960 dokončená nová továreň v Ellesmere Porte. Vauxhall šesťdesiatych rokov bol známy svojou extrémnou náchylnosťou ku korózii, ale ruku na srdce, to bol v tej dobe problém mnohých európskych automobiliek. Snahy o zlepšenie protikoróznej ochrany bežali neustále, isté úspechy sa však dostavili ešte len na začiatku osemdesiatych rokov.

1956 Vauxhall Velux .jpg1958 Cresta.jpg1958 Vauxhall EIX Wyvern.jpg
Päťdesiate roky a modely Velux, Cresta a Wyvern

Druhá polovica šesťdesiatych rokov však patrila modelom Vauxhall Viva a Victor, ktoré sa predávali ako teplé rožky. V roku 1970 prešla Viva modernizáciou a jej úspechy pokračovali. Roku 1973 však popularita väčšieho typu Victor začala pod ťarchou znamenitého Fordu Cortina rýchlo upadať. Vauxhall sa v britských predajných štatistikách prepadol za výrobky Fordu a British Layland a dokonca len ťažko odolával miestnej odnoži Chrysleru (predtým Rootes Group, písali sme o ňom v minulom vydaní magazínu tip Pre Oldtimer v súvislosti s dejinami Talbotu). V roku 1975 však Vauxhall predstavil dva hlavné modely, ktoré ho opäť vyniesli na výslnie. Prvým z nich bol kompaktný, trojdverový Chevette.

1965 Victor 101.jpg1966 Vauxhall Cresta.jpg1965 Cresta deluxe.jpg
Vauxhall Victor 101 a niekoľko podôb veľkého sedanu Cresta

Stal sa vôbec prvým britským vozidlom tohto druhu a vo zvyšku Európy sa podával pod menom Opel Kadett (v USA potom pôsobil ako Chevrolet Chevette). Druhým typom zásadného významu bol elegantný štvordverový sedan Cavalier (alias Opel Ascona), ktorý vznikol priamo pre útok na konkurenčný Ford Cortinu. Úspechy sa čoskoro dostavili a koncom sedemdesiatych rokov sa Vauxhall opäť začal vehementne doťahovať na obidvoch svojich najväčších súperov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY