vytisknout velikost písma Valeo na CES: Autonómne parkovanie a ovládanie pohľadom

Valeo na CES: Autonómne parkovanie a ovládanie pohľadom

Na veľtrhu CES bude možné vidieť okrem známych automobiliek aj ďalšie spoločnosti zamerané na automobilovú dopravu. Napríklad Valeo si pre túto príležitosť pripravilo dva zaujímavé systémy naznačujúce nové technológie, ktoré by si časom mohli nájsť cestu do sériových automobilov. Prvou takouto novinkou je autonómne parkovanie.

Vodič jednoducho vystúpi z auta pri vjazde na parkovisko alebo do garáží a automobil za neho vykoná všetko potrebné. Systém používa laserový scanner, dvanásť ultrazvukových senzorov a štyri kamery. Vďaka tomu je možné presne detekovať prípadné prekážky a vyhľadať vhodné miesto. Vodič potom môže sledovať pomocou kamier celý manéver na svojom smartfóne.

Počíta sa tiež s tým, že bude systém využitý pre bežnú jazdu (napríklad pre jazdu v kolónach). Podľa spoločnosti Valeo vám táto novinka ušetrí za celý rok prevádzky jeden týždeň, ktorý by ste inak "preparkovali".

Sluší sa doplniť, že Audi predstavilo systém autonómneho parkovania na veľtrhu CES presne pred rokom. Vo Volve pre zmenu už hovoria o použití v sériových modeloch. Dočkať by sme sa tejto veci mali v kombinácii s novou generáciou XC90.

Druhou novinkou, s ktorou Valeo dorazilo na CES 2014, je ovládanie pohľadom. Táto technológia bola predstavená už skôr pre počítače alebo tablety, svoje využitie by mohla v budúcnosti nájsť aj v automobiloch. Ako príklad uvádza Valeo vo svojej tlačovej správe rádio. Jednoducho sa pozriete na ovládač a zmení sa vám rozhlasová stanica.

Počíta sa s tým, že by vybrané ovládače boli zobrazené pomocou head-up displeja priamo na čelné sklo. Vodič by vďaka tomu mal možnosť ovládania rôznych funkcií, bez toho, aby spustil oči z cesty. Rovnaký systém potom môže byť bez problémov použitý naopak, teda že auto bude kontrolovať oči vodiča, čo by umožnilo presné rozpoznanie únavy.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY