vytisknout velikost písma V Ženeve nechýba vôbec nič. Okrem normálnych áut pre normálnych ľudí

[Komentár] Keď nepočítame koncepty, prototypy či autá odhalené už pred autosalónom, luxusné a hlavne športové novinky majú tento rok v Ženeve suverénne početnú prevahu nad masovými modelmi.
V Ženeve nechýba vôbec nič. Okrem normálnych áut pre normálnych ľudí

Odo dneška až do 13. marca je 86. medzinárodný autosalón v Ženeve otvorený pre verejnosť. Ak od neho čakáte možnosť zblízka si pozrieť fascinujúce ukážky súčasných medzí automobilovej techniky, prehliadku rozkošných kuriozít alebo vízie áut, ktoré si (možno) budete môcť kúpiť o niekoľko rokov, určite stojí za návštevu. Ak ale očakávate bežné autá pre bežného európskeho zákazníka, noviniek je prekvapivo málo.

Počítajte so mnou. Renault Scénic a Mégane kombi. Fiat Tipo vrátane kombíku. Snáď aj Seat Ateca môžeme ešte počítať medzi masové modely pre európskeho zákazníka. Ale mnoho ďalších podobných už v Ženeve neuvidíme.

Iste, normálne autá tvoria väčšinu vystavovaných exponátov. Ja mám ale teraz na mysli tie, ktoré majú v Ženeve premiéru v produkčnej verzii (preto nemôžem počítať napríklad prototyp Civicu hatchback) a ktoré neboli odhalené so všetkými podrobnosťami dlho pred autosalónom. A na tie sa tento rok nejako nedostáva.

Zato s premiérami super- a hyperšportov sa roztrhlo vrece. Zďaleka to nie je len Bugatti Chiron, ale napríklad aj nové multimiliónové verzie modelov od zavedených malovýrobcov ako Pagani alebo Koenigsegg. A k tomu prehliadka viac či menej obskurných značiek typu Arash, Apollo, reinkarnovaný Spyker, chorvátsky Rimac a ďalšie. Skrátka ak ste členom vládnucej rodiny v nejakej blízkovýchodnej krajine, budú sa mať vaše ropné vrty v nasledujúcich mechoch čím oháňať, aby vo vašej zbierke malosériových exotických áut náhodou nejaký kúsok nechýbal.
A keď už nejakú úplnú novinku predstaví jedna z "ľudových" značiek, potom je to luxusný sedan, ktorý sa v Európe vôbec predávať nebude. Ako Volkswagen Phideon.

O čom to svedčí? Snáď o ničom. Možno sa len zišiel voľnejší rok pri niekoľkých veľkých značkách (Volkswagen, Ford), ktoré si po modelovej ofenzíve v minulých rokoch dali oddychovú pauzu. Ale čo keď je to inak?

Nie, nemyslím si, že by automobilky začali európskeho "mediánového" zákazníka odpisovať. Koniec koncov najpredávanejšie autá v Európe sú stále obyčajné malé a kompaktné hatchbacky pre najširšiu verejnosť. To skôr výrobcovia odpisujú formát tradičného autosalónu. Napríklad spomínaný Ford ukázal facelift Kugy pred týždňom na veľtrhu mobilov a na jeseň v Paríži nebude vôbec. Ďalší veľkí hráči môžu nasledovať. Tradičné autosalóny majú svoje čaro, ale v digitálnej ére už nie sú jediným spôsobom, ako dostať k verejnosti informácie o novom modeli. A možno ani tým najlepším.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY