vytisknout velikost písma V Paríži zakázali jazdu autám s párnym číslom na značkách kvôli smogu

V Paríži zakázali jazdu autám s párnym číslom na značkách kvôli smogu

Francúzska metropola Paríž sa ocitla v jednej z najhorších smogových situácií v histórii. Vedenie mesta to samozrejme zase zhodilo na autá a v pondelok zakázalo jazdu vozidlám, ktorých registračná značka končí párnym číslom.

Počas dvadsaťštyrihodinového zákazu bola hromadná doprava zadarmo a zákaz sa netýkal elektromobilov alebo hybridov. Podobný zákaz platil aj v minulom marci. Do ulíc samozrejme vyrazili stovky policajtov pokutovať vodičov, ktorí prišli s párnym značkami.

Smog sa tvorí predovšetkým kvôli zlým rozptylovým podmienkam a nie iba tým, že je v meste veľa áut. Na exhaláciách sa podieľa popri osobnej dopravy aj doprava nákladná, námorná, letecká, železničná a samozrejme aj priemysel a domácnosti.

Paríž sa dlhodobo snaží bojovať proti individuálnej automobilovej doprave rozširovaním peších zón alebo prípravou tzv. Zelených zón, do ktorých by smeli jazdiť len ekologické vozidlá a cyklisti. Mesto plánuje aj plošný rýchlostný limit 30 km/h a zákaz jazdy starých áut s dieselovými motormi.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY