vytisknout velikost písma V Nemecku upravia cez 5 miliónov dieselov

V stredu prebehlo v Nemecku stretnutie automobiliek VW, Mercedes-Benz, BMW, Opel a Ford s predstaviteľmi tamojšej vlády. Výsledkom je dohoda o úprave viac než piatich miliónov naftových áut. Automobilky tiež budú prispievať do fondu na udržateľnú mobilitu v mestách. BMW navyše prišlo s ponukou bonusu až 2000 eur pre zákazníkov, ktorí vymenia starý diesel za nové auto. Ford ponúka až 8000 eur.
V Nemecku upravia cez 5 miliónov dieselov

Aféra Dieselgate nabrala ešte väčšie obrátky, než sa mohlo na začiatku zdať. Teraz už sa netýka iba koncernu Volkswagen, po včerajšom stretnutí predstaviteľov nemeckej vlády s nemeckými automobilkami dopadá prakticky na rad ďalších výrobcov. Menovite na Volkswagen, Daimler, BMW, Opel a stranou nakoniec nezostal ani Ford, o ktorom sa zatiaľ v tejto súvislosti nehovorilo. Čo presne včerajšie dohoda priniesla?

Predovšetkým prísľub zvolania do servisov viac ako piatich miliónov naftových áut plniacich normu Euro 5 a čiastočne aj Euro 6. Pre Volkswagen to znamená spolu 3,8 milióna vozidiel, ale to vzhľadom na vývoj Dieselgate nie je pre tento nemecký koncern zas až také prekvapenie. Daimler bude pozývať do servisov zhruba 900 tisíc áut, ďalších 300 tisíc sa týka Opelu (prevzatie francúzskym koncernom PSA tak dostáva vskutku zaujímavý začiatok), v BMW to je približne 250 tisíc vozidiel. Koľko vozidiel zvolá Ford, o tom zatiaľ dostupné informácie nič nehovoria.

Pri všetkých automobilov dôjde k úprave softvéru tak, aby sa produkcia emisií v reálnej prevádzke viac priblížila oficiálnym laboratórnym meraním. Toto je pomerne zaujímavý moment. Možno ho totiž chápať ako oficiálne priznanie všetkých nemeckých automobiliek na to, že svoje autá optimalizovali s ohľadom na oficiálne testy. Pritom všetci (okrem VW, ktorý sa k tomu ako jediný priznal) svorne tvrdia, že hlavným dôvodom je snaha o vylepšenie životného prostredia. Tento krok by mal znamenať zníženie emisií NOx o 25 až 30 percent.

Nemecké automobilky zároveň sľúbili, že budú prispievať do fondu na udržateľnú mobilitu a budú sa tiež podieľať na projektoch typu zdieľania áut v mestách. Ďalším krokom sú aj stimuly, ktoré súčasných majiteľov starých áut nalákajú k nákupu nových áut. Značky Volkswagen, Daimler ani Opel zatiaľ v tomto smere nič konkrétneho nepredstavili, BMW a Ford ale áno.

BMW do konca roka ponúka odkúpenie dieselových áut plniacich normu Euro 4 alebo nižšie za až 2000 eur. Podmienkou je výmena za BMW i3, niektorý z hybridov BMW (alebo Mini), prípadne nákup iného auta týchto značiek s produkciou emisií CO2 do 130 gramov na kilometer. Ford ide ešte ďalej. Odkúpiť chce autá spĺňajúce normu Euro 1 až Euro 3, pričom to podľa tlačovej správy vyzerá, že nemusí ísť len o diesel. V závislosti od konkrétneho modelu dostane zákazník bonus na nákup nového Fordu dva až osem tisíc eur.

Stretnutie automobiliek s nemeckou vládou podľa niektorých neprinieslo očakávané výsledky, opatrenia by mali byť prísnejšie (tvrdia to napríklad nemecký ADAC). Web Politico ale upozorňuje na skutočnosť, že zhruba dva mesiace pred nemeckými voľbami sa tamojšej vláde radikálnejšie kroky robiť nechce. Nie je žiadnym tajomstvom, že automobilový priemysel je pre nemeckú ekonomiku absolútne kľúčový.

Pre úplnosť dodajme, že všetko uvedené sa týka najmä Nemecka a v Nemecku registrovaných áut. Či a prípadne ako sa výsledky včerajšieho stretnutia pomenovaného ako "Diesel Summit" dotknú aj slovenských vodičov, zisťujeme.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY