vytisknout velikost písma V Nemecku sa možno bude za cesty platiť minimálne 10 eur

V Nemecku sa možno bude za cesty platiť minimálne 10 eur

Od roku 2016 možno budú nielen diaľnice, ale aj všetky ostatné cesty v Nemecku spoplatnené. Zaplatia Nemci, zahraniční turisti a dokonca aj motorkári. Platiť budú všetci. Minister dopravy Alexander Dobrindt tomu hovorí "poplatok za infraštruktúru".

Skôr sa predpokladalo, že platiť budú len zahraniční turisti za použitie diaľnic, ale nakoniec bolo rozhodnuté, že sa peniaze z vreciek vysajú úplne všetkým. Cena sa bude vypočítavať podľa objemu motora, vypúšťaných emisií, typu paliva, vek vozidla a tiež podľa aktuálnej dane.

Auto registrované v Nemecku musí platiť cestnú daň a tá bude od poplatku odpočítaná, takže domáci vodič zaplatí vo výsledku rovnako. Len časť peňazí pôjde cez diaľničnú známku a druhá časť cez cestnú daň. Priemerná sadzba je vraj okolo 88 eur, ale napríklad obľúbený dvojlitrový diesel zaplatí ročne v prepočte necelých 100 eur.

Zahraničný návštevník to bude mať trochu jednoduchšie. Za desaťdňovú známku zaplatí desať eur a za dvojmesačnú dvadsať eur. Ročná známka sa má vraj tiež vypočítať podľa modelu, akým budú platiť Nemci. Minimálna sadzba má byť 24 eur, maximálna zhruba 150 eur.

Alexander Dobrindt chce zaviesť platenie od 1. januára 2016, ale návrh ešte musí schváliť parlament a už proti nemu bojujú ako doma v Nemecku, tak aj v Holandsku a Rakúsku, kde ho označujú za diskriminačné voči zahraničným návštevníkom a vraj ho dajú na súd.

Titulní foto: Wikipedia

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY