vytisknout velikost písma V ktorej krajine na cestách nie je bezpečno? Nie, v SR to nie je (mapa)

Online interaktívna mapa poskytuje prehľadné porovnanie počtu obetí dopravných nehôd v prepočte na počet obyvateľov.
V ktorej krajine na cestách nie je bezpečno? Nie, v SR to nie je (mapa)

Ktoré krajiny majú najbezpečnejšie cesty? A kde je naopak lepšie nejazdiť? Prehľadné porovnanie spolu so zaujímavými doplňujúcimi informáciami ponúka interaktívna mapa roadskillmap.com.

Projekt neziskovej organizácie Pullitzer Center porovnáva krajiny sveta podľa počtu obetí dopravných nehôd na 100 000 obyvateľov . Navyše ukazuje podiely jednotlivých kategórií účastníkov cestnej premávky, od cestujúcich v autách cez motocyklistov a cyklistov až po chodcov.

Mapa pracuje s údajmi za rok 2010 . Nezachytáva tak vytrvalo pozitívny trend v niektorých európskych krajinách vrátane Slovenskej republiky. Roadskillmap.com uvádza pre SR 515 obetí dopravných nehôd, teda 9,4 na 100 000 obyvateľov.

Mapa navyše nezohľadňuje dopravný výkon. Pri prepočte na "človekoautokilometry" by si krajiny ako Nemecko alebo USA viedli ešte lepšie, horšie by naopak z prehľadu vyšli málo rozvinuté krajiny s riedkou prevádzkou a nízkym priemerným ročným nájazdom.

Napriek tomu sa jedná o zaujímavé porovnanie. Z mapy môžeme napríklad vyčítať, že v roku 2010 bolo na slovenských cestách bezpečnejšie ako v Chorvátsku (10,4), či v Belgicku (8,1).

Nemecko vychádza rovnako dobre ako Írsko či Dánsko (4,7), hoci na viac než polovici tamojšej diaľničnej siete neplatia žiadne rýchlostné obmedzenia. Horšie je na tom aj Rakúsko s tradične neoblomnými policajtmi (6,6) alebo Francúzsko, kde za posledných desať rokov polícia výrazne pritvrdila v meraní rýchlosti (6,4).

Nejbezpečnejšia je Severná Kórea

Severná Kórea nahlásila v roku 2010 nulový počet mŕtvych na svojich cestách. Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO) sa však domnieva, že cestná premávka v komunistickej diktatúre pripravila v roku 2010 o život 2614 ľudí.

Celosvetovým rekordmanom v pozitívnom zmysle je Švédsko. 266 nahlásených obetí dopravných nehôd, to sú tri osoby na 100 000 obyvateľov. Na opačnom konci stojí Nigéria s viac než desaťkrát horšom výsledkom. 5279 mŕtvych snáď nevyzerá ešte tak hrozne. WHO však odhaduje, že skutočný počet obetí presahuje päťdesiat tisíc!

V Nigérii nebolo donedávna potrebné skladať žiadne vodičské skúšky - preukaz sa dal jednoducho kúpiť. Tamojšia prevádzka podľa toho vyzerá. Vodiči nerešpektujú nielen dopravné predpisy, ale ani elementárne zásady zdravého rozumu.

Afrika ako kontinent je špecifická vysokým podielom chodcov na obetiach nehôd - neuveriteľných 38 percent. Niektoré krajiny sú na tom však horšie ako iné. Smutné prvenstvo patrí v tomto ohľade Libérii, kde chodci tvoria 66 zo sto ľudí zabitých pri dopravných nehodách.

Ďalšie zaujímavé fakty a súvislosti môžete objavovať priamo v interaktívnej mape

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY