vytisknout velikost písma V ktorej krajine na cestách nie je bezpečno? Nie, v SR to nie je (mapa)

Online interaktívna mapa poskytuje prehľadné porovnanie počtu obetí dopravných nehôd v prepočte na počet obyvateľov.
V ktorej krajine na cestách nie je bezpečno? Nie, v SR to nie je (mapa)

Ktoré krajiny majú najbezpečnejšie cesty? A kde je naopak lepšie nejazdiť? Prehľadné porovnanie spolu so zaujímavými doplňujúcimi informáciami ponúka interaktívna mapa roadskillmap.com.

Projekt neziskovej organizácie Pullitzer Center porovnáva krajiny sveta podľa počtu obetí dopravných nehôd na 100 000 obyvateľov . Navyše ukazuje podiely jednotlivých kategórií účastníkov cestnej premávky, od cestujúcich v autách cez motocyklistov a cyklistov až po chodcov.

Mapa pracuje s údajmi za rok 2010 . Nezachytáva tak vytrvalo pozitívny trend v niektorých európskych krajinách vrátane Slovenskej republiky. Roadskillmap.com uvádza pre SR 515 obetí dopravných nehôd, teda 9,4 na 100 000 obyvateľov.

Mapa navyše nezohľadňuje dopravný výkon. Pri prepočte na "človekoautokilometry" by si krajiny ako Nemecko alebo USA viedli ešte lepšie, horšie by naopak z prehľadu vyšli málo rozvinuté krajiny s riedkou prevádzkou a nízkym priemerným ročným nájazdom.

Napriek tomu sa jedná o zaujímavé porovnanie. Z mapy môžeme napríklad vyčítať, že v roku 2010 bolo na slovenských cestách bezpečnejšie ako v Chorvátsku (10,4), či v Belgicku (8,1).

Nemecko vychádza rovnako dobre ako Írsko či Dánsko (4,7), hoci na viac než polovici tamojšej diaľničnej siete neplatia žiadne rýchlostné obmedzenia. Horšie je na tom aj Rakúsko s tradične neoblomnými policajtmi (6,6) alebo Francúzsko, kde za posledných desať rokov polícia výrazne pritvrdila v meraní rýchlosti (6,4).

Nejbezpečnejšia je Severná Kórea

Severná Kórea nahlásila v roku 2010 nulový počet mŕtvych na svojich cestách. Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO) sa však domnieva, že cestná premávka v komunistickej diktatúre pripravila v roku 2010 o život 2614 ľudí.

Celosvetovým rekordmanom v pozitívnom zmysle je Švédsko. 266 nahlásených obetí dopravných nehôd, to sú tri osoby na 100 000 obyvateľov. Na opačnom konci stojí Nigéria s viac než desaťkrát horšom výsledkom. 5279 mŕtvych snáď nevyzerá ešte tak hrozne. WHO však odhaduje, že skutočný počet obetí presahuje päťdesiat tisíc!

V Nigérii nebolo donedávna potrebné skladať žiadne vodičské skúšky - preukaz sa dal jednoducho kúpiť. Tamojšia prevádzka podľa toho vyzerá. Vodiči nerešpektujú nielen dopravné predpisy, ale ani elementárne zásady zdravého rozumu.

Afrika ako kontinent je špecifická vysokým podielom chodcov na obetiach nehôd - neuveriteľných 38 percent. Niektoré krajiny sú na tom však horšie ako iné. Smutné prvenstvo patrí v tomto ohľade Libérii, kde chodci tvoria 66 zo sto ľudí zabitých pri dopravných nehodách.

Ďalšie zaujímavé fakty a súvislosti môžete objavovať priamo v interaktívnej mape

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY