vytisknout velikost písma V ktorej krajine na cestách nie je bezpečno? Nie, v SR to nie je (mapa)

Online interaktívna mapa poskytuje prehľadné porovnanie počtu obetí dopravných nehôd v prepočte na počet obyvateľov.
V ktorej krajine na cestách nie je bezpečno? Nie, v SR to nie je (mapa)

Ktoré krajiny majú najbezpečnejšie cesty? A kde je naopak lepšie nejazdiť? Prehľadné porovnanie spolu so zaujímavými doplňujúcimi informáciami ponúka interaktívna mapa roadskillmap.com.

Projekt neziskovej organizácie Pullitzer Center porovnáva krajiny sveta podľa počtu obetí dopravných nehôd na 100 000 obyvateľov . Navyše ukazuje podiely jednotlivých kategórií účastníkov cestnej premávky, od cestujúcich v autách cez motocyklistov a cyklistov až po chodcov.

Mapa pracuje s údajmi za rok 2010 . Nezachytáva tak vytrvalo pozitívny trend v niektorých európskych krajinách vrátane Slovenskej republiky. Roadskillmap.com uvádza pre SR 515 obetí dopravných nehôd, teda 9,4 na 100 000 obyvateľov.

Mapa navyše nezohľadňuje dopravný výkon. Pri prepočte na "človekoautokilometry" by si krajiny ako Nemecko alebo USA viedli ešte lepšie, horšie by naopak z prehľadu vyšli málo rozvinuté krajiny s riedkou prevádzkou a nízkym priemerným ročným nájazdom.

Napriek tomu sa jedná o zaujímavé porovnanie. Z mapy môžeme napríklad vyčítať, že v roku 2010 bolo na slovenských cestách bezpečnejšie ako v Chorvátsku (10,4), či v Belgicku (8,1).

Nemecko vychádza rovnako dobre ako Írsko či Dánsko (4,7), hoci na viac než polovici tamojšej diaľničnej siete neplatia žiadne rýchlostné obmedzenia. Horšie je na tom aj Rakúsko s tradične neoblomnými policajtmi (6,6) alebo Francúzsko, kde za posledných desať rokov polícia výrazne pritvrdila v meraní rýchlosti (6,4).

Nejbezpečnejšia je Severná Kórea

Severná Kórea nahlásila v roku 2010 nulový počet mŕtvych na svojich cestách. Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO) sa však domnieva, že cestná premávka v komunistickej diktatúre pripravila v roku 2010 o život 2614 ľudí.

Celosvetovým rekordmanom v pozitívnom zmysle je Švédsko. 266 nahlásených obetí dopravných nehôd, to sú tri osoby na 100 000 obyvateľov. Na opačnom konci stojí Nigéria s viac než desaťkrát horšom výsledkom. 5279 mŕtvych snáď nevyzerá ešte tak hrozne. WHO však odhaduje, že skutočný počet obetí presahuje päťdesiat tisíc!

V Nigérii nebolo donedávna potrebné skladať žiadne vodičské skúšky - preukaz sa dal jednoducho kúpiť. Tamojšia prevádzka podľa toho vyzerá. Vodiči nerešpektujú nielen dopravné predpisy, ale ani elementárne zásady zdravého rozumu.

Afrika ako kontinent je špecifická vysokým podielom chodcov na obetiach nehôd - neuveriteľných 38 percent. Niektoré krajiny sú na tom však horšie ako iné. Smutné prvenstvo patrí v tomto ohľade Libérii, kde chodci tvoria 66 zo sto ľudí zabitých pri dopravných nehodách.

Ďalšie zaujímavé fakty a súvislosti môžete objavovať priamo v interaktívnej mape

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY