vytisknout velikost písma V ktorej krajine na cestách nie je bezpečno? Nie, v SR to nie je (mapa)

Online interaktívna mapa poskytuje prehľadné porovnanie počtu obetí dopravných nehôd v prepočte na počet obyvateľov.
V ktorej krajine na cestách nie je bezpečno? Nie, v SR to nie je (mapa)

Ktoré krajiny majú najbezpečnejšie cesty? A kde je naopak lepšie nejazdiť? Prehľadné porovnanie spolu so zaujímavými doplňujúcimi informáciami ponúka interaktívna mapa roadskillmap.com.

Projekt neziskovej organizácie Pullitzer Center porovnáva krajiny sveta podľa počtu obetí dopravných nehôd na 100 000 obyvateľov . Navyše ukazuje podiely jednotlivých kategórií účastníkov cestnej premávky, od cestujúcich v autách cez motocyklistov a cyklistov až po chodcov.

Mapa pracuje s údajmi za rok 2010 . Nezachytáva tak vytrvalo pozitívny trend v niektorých európskych krajinách vrátane Slovenskej republiky. Roadskillmap.com uvádza pre SR 515 obetí dopravných nehôd, teda 9,4 na 100 000 obyvateľov.

Mapa navyše nezohľadňuje dopravný výkon. Pri prepočte na "človekoautokilometry" by si krajiny ako Nemecko alebo USA viedli ešte lepšie, horšie by naopak z prehľadu vyšli málo rozvinuté krajiny s riedkou prevádzkou a nízkym priemerným ročným nájazdom.

Napriek tomu sa jedná o zaujímavé porovnanie. Z mapy môžeme napríklad vyčítať, že v roku 2010 bolo na slovenských cestách bezpečnejšie ako v Chorvátsku (10,4), či v Belgicku (8,1).

Nemecko vychádza rovnako dobre ako Írsko či Dánsko (4,7), hoci na viac než polovici tamojšej diaľničnej siete neplatia žiadne rýchlostné obmedzenia. Horšie je na tom aj Rakúsko s tradične neoblomnými policajtmi (6,6) alebo Francúzsko, kde za posledných desať rokov polícia výrazne pritvrdila v meraní rýchlosti (6,4).

Nejbezpečnejšia je Severná Kórea

Severná Kórea nahlásila v roku 2010 nulový počet mŕtvych na svojich cestách. Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO) sa však domnieva, že cestná premávka v komunistickej diktatúre pripravila v roku 2010 o život 2614 ľudí.

Celosvetovým rekordmanom v pozitívnom zmysle je Švédsko. 266 nahlásených obetí dopravných nehôd, to sú tri osoby na 100 000 obyvateľov. Na opačnom konci stojí Nigéria s viac než desaťkrát horšom výsledkom. 5279 mŕtvych snáď nevyzerá ešte tak hrozne. WHO však odhaduje, že skutočný počet obetí presahuje päťdesiat tisíc!

V Nigérii nebolo donedávna potrebné skladať žiadne vodičské skúšky - preukaz sa dal jednoducho kúpiť. Tamojšia prevádzka podľa toho vyzerá. Vodiči nerešpektujú nielen dopravné predpisy, ale ani elementárne zásady zdravého rozumu.

Afrika ako kontinent je špecifická vysokým podielom chodcov na obetiach nehôd - neuveriteľných 38 percent. Niektoré krajiny sú na tom však horšie ako iné. Smutné prvenstvo patrí v tomto ohľade Libérii, kde chodci tvoria 66 zo sto ľudí zabitých pri dopravných nehodách.

Ďalšie zaujímavé fakty a súvislosti môžete objavovať priamo v interaktívnej mape

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY