vytisknout velikost písma V ČR sa predávajú Škodovky s tachometrom stočeným o 100 000km

Stočená Octavia bola kúpená v jednom z neznačkových bazárov, ktoré si "požičiavajú" meno mladoboleslavskej automobilky, bez toho, aby s ňou mali čo do činenia. Upozornil na to český časopis Svet motorov vo svojom najnovšom vydaní.
V ČR sa predávajú Škodovky s tachometrom stočeným o 100 000km

Záujemcovia o auto z druhej ruky sú informovanejší, asertívnejší a tiež vyberavejší, než tomu bývalo v 90. rokoch. Nespravodlivci s nimi ale držia krok a s tým, ako stúpajú nároky zákazníkov, prechádzajú k stále rafinovanejšom metódam. Ukazuje to aj kauza, o ktorej rozsiahlo informuje najnovšie vydanie českého týždenníka Svet motorov.

Motorista, ktorý v litvínovskej prevádzke KupSkodu.cz kúpil dve Octavie Combi 1.6 TDI 4x4 dovezené z Nemecka, dostal podozrenie, že s udávaným stavom najazdených kilometrov nie je všetko v poriadku. Najmä jedno z áut pôsobilo opotrebovanejším dojmom, než by zodpovedalo číslu 35 000 na počítadle najazdených km.

Na prvý pohľad pritom všetko "sedelo". Obe autá boli z konca roka 2010, v databáze ELSA bol záznam s odpovedajúcimi kilometre po dovoze do ČR. Podozrivé bolo snáď len to, že chýbali akékoľvek záznamy za dva roky prevádzky z Nemecka. To by však bolo možné vysvetliť údržbou v nezávislom autoservise." Týmto prípadom bývajú vozy z veľkých nemeckých firiem, ktoré si pre bežný servis zaobstarajú vlastné zázemie a do značkového jazdia len na reklamácie," píše Svet motorov.

A práve reklamácie nakoniec odhalili pravdu. Redaktorom časopisu sa podarilo nahliadnuť do neverejnej databázy SAGA, kam sa zaznamenávajú záručné opravy. A ukázalo sa, že jedna z oboch Octavii mala najazdených 108 905 km už šestnásť mesiacov pred predajom v ČR! Svet motorov odhadol, že celkovo bolo auto omladené až o 135 000 kilometrov.

Reklamáciu uznali, ale auto opäť ponúkli k predaju

Zákazník na základe údajov zo systému SAGA uplatnil reklamáciu, ktorú predajca ochotne uznal a vykúpil späť dva vozy - aj ten , u ktorého sa nepodarilo manipuláciu so stavom najazdených kilometrov preukázať.

Bežný motorista túto možnosť ale nemá. "SAGA je naša interná databáza, do ktorej majú prístup aj autorizované servisy. Okrem informácií o garanciách obsahuje tiež osobné údaje zákazníkov, informácie o financovaní a rad interných údajov," hovorí Vítězslav Pelc zo Škody Auto ČR. "Je to podobné, ako keby niekto chcel nazerať do databázy o telefónnych hovoroch zákazníkov niektorého operátora," dodáva na vysvetlenie.

"Ak chce mať záujemca o vozidlo Škoda maximálnu istotu, mal by starostlivo zvažovať, kde ho kúpi," upozorňuje Pelc na značkový program ojazdených áut s okrídleným šípom na kapote. "V rámci programu Škoda Plus ponúkajú naši predajcovia vyskúšané ojazdené vozidlá a majú prístup k všetkým informáciám o ich servisnej histórii."

Ako Svet motorov vo svojom materiáli opakovane zdôrazňuje, nemožno dokázať, že predajca o stočení tachometra vedel alebo ho dokonca vykonal sám. Mohol sa stať obeťou podvodu a vozidlo už stočené kúpiť. Je však zarážajúce, že Octavia TDI z popisovanej kauzy sa po reklamácii znovu objavila v ponuke KupŠkodu - hoci to už predajcu preukázateľne vedel, že udávaný stav km nezodpovedá skutočnosti!

Ako oklamať online overovacie služby

"Nečestní obchodníci s ojazdenými autami sú stále prefíkanejší," hovorí Aleš Zich z firmy Auto AZ Consulting, ktorý sa zaoberá preverovaním pôvodu i technického stavu ojazdených áut. "V prípadoch ako ten, o ktorom píše Svet motorov, si dopredu vyhliadnu v Nemecku autá s vysokým ročným nájazdom, ktoré nejazdia do autorizovaného servisu a preto nemajú záznam v databáze ELSA alebo iné bežne dostupné," opisuje.

"Také auto sa stočí ešte pred dovozovou STK. Počas nej vznikne prvý záznam, avšak už so stočenými kilometrami, ktoré sa týmto krokom zdanlivo legitimizujú," hovorí.

Iniciatívny záujemca, ktorý si nechá preveriť vyhliadnutú jazdenku cez internet, totiž vidí, že prvý a jediný existujúci záznam sa zhoduje s údajmi predajcu.

Odhaliť takto vykonaný podvod svojpomocne je pre bežného motoristu značne obtiažne. Zvlášť ak vozidlo jazdilo dlhšie trasy a vyzerá zachovale. Neprekvapí, že Zich odporúča prizvať si k výberu jazdenky profesionála.

"My, ktorí sa kontrolami jazdeniek pred kúpou systematicky zaoberáme, omnoho skôr spoznáme, že celkový prejav vozidla a stav niektorých súčastí napríklad na podvozku alebo v motorovom priestore nezodpovedá deklarovanému nájazdu. Ak na takúto indíciu narazím, hneď začnem pátrať do hĺbky a zvyčajne aj nejaké vodítko o stočení tachometra nájdeme," hovorí Zich.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY