vytisknout velikost písma V ČR sa predávajú Škodovky s tachometrom stočeným o 100 000km

Stočená Octavia bola kúpená v jednom z neznačkových bazárov, ktoré si "požičiavajú" meno mladoboleslavskej automobilky, bez toho, aby s ňou mali čo do činenia. Upozornil na to český časopis Svet motorov vo svojom najnovšom vydaní.
V ČR sa predávajú Škodovky s tachometrom stočeným o 100 000km

Záujemcovia o auto z druhej ruky sú informovanejší, asertívnejší a tiež vyberavejší, než tomu bývalo v 90. rokoch. Nespravodlivci s nimi ale držia krok a s tým, ako stúpajú nároky zákazníkov, prechádzajú k stále rafinovanejšom metódam. Ukazuje to aj kauza, o ktorej rozsiahlo informuje najnovšie vydanie českého týždenníka Svet motorov.

Motorista, ktorý v litvínovskej prevádzke KupSkodu.cz kúpil dve Octavie Combi 1.6 TDI 4x4 dovezené z Nemecka, dostal podozrenie, že s udávaným stavom najazdených kilometrov nie je všetko v poriadku. Najmä jedno z áut pôsobilo opotrebovanejším dojmom, než by zodpovedalo číslu 35 000 na počítadle najazdených km.

Na prvý pohľad pritom všetko "sedelo". Obe autá boli z konca roka 2010, v databáze ELSA bol záznam s odpovedajúcimi kilometre po dovoze do ČR. Podozrivé bolo snáď len to, že chýbali akékoľvek záznamy za dva roky prevádzky z Nemecka. To by však bolo možné vysvetliť údržbou v nezávislom autoservise." Týmto prípadom bývajú vozy z veľkých nemeckých firiem, ktoré si pre bežný servis zaobstarajú vlastné zázemie a do značkového jazdia len na reklamácie," píše Svet motorov.

A práve reklamácie nakoniec odhalili pravdu. Redaktorom časopisu sa podarilo nahliadnuť do neverejnej databázy SAGA, kam sa zaznamenávajú záručné opravy. A ukázalo sa, že jedna z oboch Octavii mala najazdených 108 905 km už šestnásť mesiacov pred predajom v ČR! Svet motorov odhadol, že celkovo bolo auto omladené až o 135 000 kilometrov.

Reklamáciu uznali, ale auto opäť ponúkli k predaju

Zákazník na základe údajov zo systému SAGA uplatnil reklamáciu, ktorú predajca ochotne uznal a vykúpil späť dva vozy - aj ten , u ktorého sa nepodarilo manipuláciu so stavom najazdených kilometrov preukázať.

Bežný motorista túto možnosť ale nemá. "SAGA je naša interná databáza, do ktorej majú prístup aj autorizované servisy. Okrem informácií o garanciách obsahuje tiež osobné údaje zákazníkov, informácie o financovaní a rad interných údajov," hovorí Vítězslav Pelc zo Škody Auto ČR. "Je to podobné, ako keby niekto chcel nazerať do databázy o telefónnych hovoroch zákazníkov niektorého operátora," dodáva na vysvetlenie.

"Ak chce mať záujemca o vozidlo Škoda maximálnu istotu, mal by starostlivo zvažovať, kde ho kúpi," upozorňuje Pelc na značkový program ojazdených áut s okrídleným šípom na kapote. "V rámci programu Škoda Plus ponúkajú naši predajcovia vyskúšané ojazdené vozidlá a majú prístup k všetkým informáciám o ich servisnej histórii."

Ako Svet motorov vo svojom materiáli opakovane zdôrazňuje, nemožno dokázať, že predajca o stočení tachometra vedel alebo ho dokonca vykonal sám. Mohol sa stať obeťou podvodu a vozidlo už stočené kúpiť. Je však zarážajúce, že Octavia TDI z popisovanej kauzy sa po reklamácii znovu objavila v ponuke KupŠkodu - hoci to už predajcu preukázateľne vedel, že udávaný stav km nezodpovedá skutočnosti!

Ako oklamať online overovacie služby

"Nečestní obchodníci s ojazdenými autami sú stále prefíkanejší," hovorí Aleš Zich z firmy Auto AZ Consulting, ktorý sa zaoberá preverovaním pôvodu i technického stavu ojazdených áut. "V prípadoch ako ten, o ktorom píše Svet motorov, si dopredu vyhliadnu v Nemecku autá s vysokým ročným nájazdom, ktoré nejazdia do autorizovaného servisu a preto nemajú záznam v databáze ELSA alebo iné bežne dostupné," opisuje.

"Také auto sa stočí ešte pred dovozovou STK. Počas nej vznikne prvý záznam, avšak už so stočenými kilometrami, ktoré sa týmto krokom zdanlivo legitimizujú," hovorí.

Iniciatívny záujemca, ktorý si nechá preveriť vyhliadnutú jazdenku cez internet, totiž vidí, že prvý a jediný existujúci záznam sa zhoduje s údajmi predajcu.

Odhaliť takto vykonaný podvod svojpomocne je pre bežného motoristu značne obtiažne. Zvlášť ak vozidlo jazdilo dlhšie trasy a vyzerá zachovale. Neprekvapí, že Zich odporúča prizvať si k výberu jazdenky profesionála.

"My, ktorí sa kontrolami jazdeniek pred kúpou systematicky zaoberáme, omnoho skôr spoznáme, že celkový prejav vozidla a stav niektorých súčastí napríklad na podvozku alebo v motorovom priestore nezodpovedá deklarovanému nájazdu. Ak na takúto indíciu narazím, hneď začnem pátrať do hĺbky a zvyčajne aj nejaké vodítko o stočení tachometra nájdeme," hovorí Zich.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY