vytisknout velikost písma V Austrálii predĺžili na Stuart Highway úsek bez rýchlostných limitov

Verte tomu, alebo nie, v Austrálii predĺžia od prvého septembra na jednej diaľnici úsek s neobmedzenou rýchlosťou. Počas skúšobnej prevádzky sa ukázalo, že sa vodiči správajú zodpovedne a že nejazdia rýchlejšie.
V Austrálii predĺžili na Stuart Highway úsek bez rýchlostných limitov

Vyzerá to skoro ako austrálsky naschvál, ale ono to bude iba zlomyseľná zhoda náhod. V čase, keď sa u nás hovorí o úsekových radaroch na diaľniciach a zvyšovaní pokút za prekročenie rýchlosti prichádza z Austrálie správa o tom, že sa na Stuart Highway od prvého septembra predĺži úsek s neobmedzenou rýchlosťou. Vari sa neboja vysokého nárastu smrteľných nehôd? Veď rýchlosť predsa zabíja.

Evidentne sa neboja, pretože zodpovední ľudia majú k ruke zaujímavé fakty. Napríklad to, že v oblasti Severné teritórium už na tejto diaľnici neobmedzená rýchlosť bola, ale v roku 2007 sa opäť zaviedli rýchlostné limity na 110 km/h a 130 km/h. Ako píšu kolegovia z austrálskeho magazínu Motoring, nehodovosť na cestách sa ale potom napodiv zdvihla.

Od februára 2014 boli rýchlostné limity na 204 km dlhom úseku medzi Barrow Creek a Alice Springs opäť zrušené a zároveň odštartovalo monitorovanie správania vodičov. Výsledky štúdie ešte nie sú kompletné, ale už teraz je jasné, že vodiči tu jazdia v podstate stále rovnako rýchlo. V čase rýchlostných limitov bol priemer 130-140 km/h, po ich zrušení sa toto číslo nezmenilo.

Preto sa vláda Severného teritória rozhodla od prvého septembra pridať k dobru ďalších 72 kilometrov bez rýchlostných limitov, čím sa tento úsek predĺžil na 276 kilometrov.

Tiež vás napadá otázka, prečo sú podobné veci možné v Austrálii alebo napríklad v susednom Nemecku a prečo nie sú možné u nás? Buď sú slovenskí vodiči všeobecne oveľa horší, alebo sú dôvodom peniaze. Austráliu stáli bezpečnostné opatrenia na predĺžený úsek s neobmedzenou rýchlosťou 1,55 milióna dolárov.

Keby k niečomu podobnému došlo u nás, iste si každý veľmi dobre spočíta, že sa táto investícia nikde nevráti. Na rozdiel od rozširovania vozového parku neoznačených Superbov a iných áut a zavádzania úsekových radarov. To sú veci, ktoré si na seba zarobia veľmi rýchlo a potom už len a len zarábajú.

Austrálsky príklad ukazuje dôvody, prečo u nás nielen že nemôže byť neobmedzená rýchlosť, ale že sa u nás nepovolí ani zvýšenie napríklad na 150 km/h. Ono by sa totiž veľmi pravdepodobne nezmenilo vôbec nič a podobne ako v Austrálii by bola priemerná rýchlosť na diaľniciach nižšia ako 150 km/h. A radary aj polícia by boli bez práce a bez peňazí...

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY