vytisknout velikost písma V Austrálii predĺžili na Stuart Highway úsek bez rýchlostných limitov

Verte tomu, alebo nie, v Austrálii predĺžia od prvého septembra na jednej diaľnici úsek s neobmedzenou rýchlosťou. Počas skúšobnej prevádzky sa ukázalo, že sa vodiči správajú zodpovedne a že nejazdia rýchlejšie.
V Austrálii predĺžili na Stuart Highway úsek bez rýchlostných limitov

Vyzerá to skoro ako austrálsky naschvál, ale ono to bude iba zlomyseľná zhoda náhod. V čase, keď sa u nás hovorí o úsekových radaroch na diaľniciach a zvyšovaní pokút za prekročenie rýchlosti prichádza z Austrálie správa o tom, že sa na Stuart Highway od prvého septembra predĺži úsek s neobmedzenou rýchlosťou. Vari sa neboja vysokého nárastu smrteľných nehôd? Veď rýchlosť predsa zabíja.

Evidentne sa neboja, pretože zodpovední ľudia majú k ruke zaujímavé fakty. Napríklad to, že v oblasti Severné teritórium už na tejto diaľnici neobmedzená rýchlosť bola, ale v roku 2007 sa opäť zaviedli rýchlostné limity na 110 km/h a 130 km/h. Ako píšu kolegovia z austrálskeho magazínu Motoring, nehodovosť na cestách sa ale potom napodiv zdvihla.

Od februára 2014 boli rýchlostné limity na 204 km dlhom úseku medzi Barrow Creek a Alice Springs opäť zrušené a zároveň odštartovalo monitorovanie správania vodičov. Výsledky štúdie ešte nie sú kompletné, ale už teraz je jasné, že vodiči tu jazdia v podstate stále rovnako rýchlo. V čase rýchlostných limitov bol priemer 130-140 km/h, po ich zrušení sa toto číslo nezmenilo.

Preto sa vláda Severného teritória rozhodla od prvého septembra pridať k dobru ďalších 72 kilometrov bez rýchlostných limitov, čím sa tento úsek predĺžil na 276 kilometrov.

Tiež vás napadá otázka, prečo sú podobné veci možné v Austrálii alebo napríklad v susednom Nemecku a prečo nie sú možné u nás? Buď sú slovenskí vodiči všeobecne oveľa horší, alebo sú dôvodom peniaze. Austráliu stáli bezpečnostné opatrenia na predĺžený úsek s neobmedzenou rýchlosťou 1,55 milióna dolárov.

Keby k niečomu podobnému došlo u nás, iste si každý veľmi dobre spočíta, že sa táto investícia nikde nevráti. Na rozdiel od rozširovania vozového parku neoznačených Superbov a iných áut a zavádzania úsekových radarov. To sú veci, ktoré si na seba zarobia veľmi rýchlo a potom už len a len zarábajú.

Austrálsky príklad ukazuje dôvody, prečo u nás nielen že nemôže byť neobmedzená rýchlosť, ale že sa u nás nepovolí ani zvýšenie napríklad na 150 km/h. Ono by sa totiž veľmi pravdepodobne nezmenilo vôbec nič a podobne ako v Austrálii by bola priemerná rýchlosť na diaľniciach nižšia ako 150 km/h. A radary aj polícia by boli bez práce a bez peňazí...

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

27. 4. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY