vytisknout velikost písma V Austrálii predĺžili na Stuart Highway úsek bez rýchlostných limitov

Verte tomu, alebo nie, v Austrálii predĺžia od prvého septembra na jednej diaľnici úsek s neobmedzenou rýchlosťou. Počas skúšobnej prevádzky sa ukázalo, že sa vodiči správajú zodpovedne a že nejazdia rýchlejšie.
V Austrálii predĺžili na Stuart Highway úsek bez rýchlostných limitov

Vyzerá to skoro ako austrálsky naschvál, ale ono to bude iba zlomyseľná zhoda náhod. V čase, keď sa u nás hovorí o úsekových radaroch na diaľniciach a zvyšovaní pokút za prekročenie rýchlosti prichádza z Austrálie správa o tom, že sa na Stuart Highway od prvého septembra predĺži úsek s neobmedzenou rýchlosťou. Vari sa neboja vysokého nárastu smrteľných nehôd? Veď rýchlosť predsa zabíja.

Evidentne sa neboja, pretože zodpovední ľudia majú k ruke zaujímavé fakty. Napríklad to, že v oblasti Severné teritórium už na tejto diaľnici neobmedzená rýchlosť bola, ale v roku 2007 sa opäť zaviedli rýchlostné limity na 110 km/h a 130 km/h. Ako píšu kolegovia z austrálskeho magazínu Motoring, nehodovosť na cestách sa ale potom napodiv zdvihla.

Od februára 2014 boli rýchlostné limity na 204 km dlhom úseku medzi Barrow Creek a Alice Springs opäť zrušené a zároveň odštartovalo monitorovanie správania vodičov. Výsledky štúdie ešte nie sú kompletné, ale už teraz je jasné, že vodiči tu jazdia v podstate stále rovnako rýchlo. V čase rýchlostných limitov bol priemer 130-140 km/h, po ich zrušení sa toto číslo nezmenilo.

Preto sa vláda Severného teritória rozhodla od prvého septembra pridať k dobru ďalších 72 kilometrov bez rýchlostných limitov, čím sa tento úsek predĺžil na 276 kilometrov.

Tiež vás napadá otázka, prečo sú podobné veci možné v Austrálii alebo napríklad v susednom Nemecku a prečo nie sú možné u nás? Buď sú slovenskí vodiči všeobecne oveľa horší, alebo sú dôvodom peniaze. Austráliu stáli bezpečnostné opatrenia na predĺžený úsek s neobmedzenou rýchlosťou 1,55 milióna dolárov.

Keby k niečomu podobnému došlo u nás, iste si každý veľmi dobre spočíta, že sa táto investícia nikde nevráti. Na rozdiel od rozširovania vozového parku neoznačených Superbov a iných áut a zavádzania úsekových radarov. To sú veci, ktoré si na seba zarobia veľmi rýchlo a potom už len a len zarábajú.

Austrálsky príklad ukazuje dôvody, prečo u nás nielen že nemôže byť neobmedzená rýchlosť, ale že sa u nás nepovolí ani zvýšenie napríklad na 150 km/h. Ono by sa totiž veľmi pravdepodobne nezmenilo vôbec nič a podobne ako v Austrálii by bola priemerná rýchlosť na diaľniciach nižšia ako 150 km/h. A radary aj polícia by boli bez práce a bez peňazí...

Test BMW M550i xDrive M Performance

Test BMW M550i xDrive M Performance

Máme radi, že BMW M550i xDrive funguje ako veľmi bežné auto, a nezvádza vodičov k neprístojnostiam. Je to skvelé pretekárske auto. Zabudnite na naftu a kúpte si ho!

včera | Dalibor Žák
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY